actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Mensenrechten
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st November 2015, 23:00
Jens.W*uyts Jens.W*uyts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Kasterlee
Posts: 53
Twee oppositieleiders Bangladesh geëxecuteerd

Twee politici in Bangladesh zijn terechtgesteld wegens oorlogsmisdaden tijdens de onafhankelijkheidsoorlog van 1971 tegen Pakistan. Dat deelde minister van Binnenlandse Zaken Asaduzzaman Khan zaterdag mee.


De voormalige afgevaardigde van de BNP-partij, Salauddin Quader Chowdhury (66), en de vroegere minister Ali Ahsan Mohammad Mujahid (67) van de islamistische partij Jamaat-e-Islami zijn in de centrale gevangenis van de hoofdstad Dhaka opgehangen. Slechts uren eerder had president Abdul Hamid een laatste genadeverzoek voor beiden van de hand gewezen.

’Een zwarte bladzijde in de geschiedenis van Bangladesh is omgedraaid en gerechtigheid is geschied’, verklaarde minister Khan aan de pers.

Een oorlogstribunaal had Chowdhury en Mujahid in 2013 wegens deelneming aan volkerenmoord, folterpraktijken en misdaden tegen de menselijkheid tijdens de oorlog van 1971 ter dood veroordeeld door ophanging.

Het speciale tribunaal heeft de voorbije jaren 24 oorlogsmisdadigers veroordeeld, de meesten van hen tot de dood. Tot nog toe werden er nog maar twee terechtgesteld. Voor de rechter staat iedereen, die in de oorlog tegen Pakistan, tegen de afscheuring van Bangladesh streed.

De oppositie klaagt dat de processen politiek gemotiveerd zijn. Ze werden ook zonder internationale waarnemers gehouden. Vele politici van de oppositie van het Zuid-Aziatische land, een van de armste landen ter wereld, zijn bovendien verdwenen, nog veel meer zitten achter de tralies.

De veiligheidstroepen waren voor de executies in verhoogde staat van paraatheid gebracht wegens mogelijke onlusten door de aanhangers van de oppositie.

Bron: De Standaard, 21/11/2015
http://www.standaard.be/cnt/dmf20151121_01983033

Ik ben eerlijk gezegd niet zo een voorstander van de doodstraf. Ik snap wel dat sommigen daar wel een voorstander van zijn. Maar er zijn in het verleden al meerdere onschuldige mensen ter dood veroordeeld. Deze twee mensen hadden natuurlijk wel zeer ernstige dingen gedaan. Ik denk niet dat de doodstraf een oplossing is. Velen zeggen dan dat die misdadigers veel geld kosten aan de staat terwijl ze dat niet verdienen. Ik vind het wel erg dat ze worden opgehangen. Ik denk dat er menswaardigere manieren zijn. Ik ben dus geen voorstander van de doodstraf.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:46.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.