actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Mensenrechten
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th November 2015, 07:54
Jolien v*n Beylen Jolien v*n Beylen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Brecht
Posts: 86
Amnesty: meeste executies in 20 jaar in Saoedi-Arabië

Amnesty: meeste executies in 20 jaar in Saoedi-Arabië

In totaal werden dit jaar 151 mensen in het koninkrijk geëxecuteerd.

In Saoedi-Arabië zijn dit jaar maar liefst 151 mensen geëxecuteerd. Dat is het hoogste aantal sinds 1995, meldt mensenrechtenorganisatie Amnesty International in een rapport vandaag.

Doorgaans komt het aantal ter dood gebrachte mensen per jaar niet boven de 90 uit. Wel heeft Saoedi-Arabië ieder jaar een plek in de top-vijf van landen die de doodstraf voltrekken. Het koninkrijk eindigde in 2014 op de derde plaats, na China en Iran. Nummer vier en vijf waren dat jaar Irak en de Verenigde Staten.


Meer rechters

Amnesty vroeg het Saoedische ministerie van Juridische Zaken om opheldering, maar kreeg geen reactie. Diplomaten hebben gespeculeerd dat de piek kan zijn ontstaan doordat er meer rechters zijn aangesteld. Daardoor konden meer rechtszaken worden afgerond.

Maar analisten houden er ook rekening mee dat de stijging het gevolg kan zijn vanwege de spanningen in de regio. Mogelijk wil Saoedi-Arabië door de gespannen situatie harder optreden tegen wat het ziet als dwarse elementen.

Vaak gericht tegen buitenlander

Amnesty heeft kritiek op de oneerlijke rechtsgang in het land en het feit dat Saoedi-Arabië de doodstraf heeft voor relatief lichte vergrijpen als drugsgebruik en -handel. De mensenrechtenorganisatie stelt dat de doodstraf in Saoedi-Arabië buitenproportioneel vaak wordt opgelegd aan buitenlanders.

Van de 63 mensen die dit jaar voor drugsgerelateerde misdaden zijn geëxecuteerd waren er 45 buitenlander. In totaal werden dit jaar tot nu toe 71 mensen ter dood gebracht. Het gaat meestal om gastarbeiders uit arme landen.

VAN DER VEEN,C., 'Amnesty: meeste executies in 20 jaar in Saoedi-Arabië' internet, nrc.nl, 9/11/2015, (http://www.nrc.nl/nieuws/2015/11/09...n-saoedi-arabie)

Mening: Dit zijn schokkende cijfers. Als ik in het artikel lees dat zelfs drugsgebruik en -handel gezien wordt als een reden voor de doodstraf dan denk ik dat er iets mis is met het rechtssysteem in Saoedi-Arabië. Je hoort me niet zeggen dat ik drugsgebruik tolereer. Het gebruik van drugs is in geen enkel opzicht goed, maar het is niet van z'n kaliber dat er de doodstraf voor moet worden uitgesproken. Het feit dat het vooral buitenlanders zijn die de doodstraf krijgen vind ik ook vreemd.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:00.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.