actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th March 2014, 15:55
L*en van Overveld L*en van Overveld is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Nijlen
Posts: 130
Eerste assisenzaak met homofobie als verzwarende omstandigheid

Eerste assisenzaak met homofobie als verzwarende omstandigheid

Voor het hof van assisen van Luik start woensdagnamiddag het proces van Raphaël Wargnies. De 36-jarige man uit Malmedy wordt beschuldigd van moord met homofoob karakter op de 61-jarige Luikenaar Jacques Kotnik op 25 juli 2012. Het is de eerste assisenzaak waarin wordt gebruikgemaakt van de wet die homofobie als verzwarende omstandigheid toelaat.
Kotnik werd in de nacht van 24 op 25 juli 2012, rond 2 uur ‘s nachts, met minstens zes hamerslagen om het leven gebracht in het Luikse Avroypark.


‘Wreken op homoseksuele mensen’

Wargnies heeft de feiten bekend. Hij verklaarde dat hij zich wilde wreken op homoseksuele mensen door een van hen aan te vallen, nadat hij in juni 2011 het slachtoffer zou zijn geweest van een verkrachting door een homoseksueel. Nadat Kotnik in het Avroypark seksuele avances had gemaakt, haalde hij zijn hamer boven. Hij sloeg er de zestiger meermaals mee op het hoofd.

Wargnies wordt beschuldigd van moord met homofobie als verzwarende omstandigheid. Onder anderen het Interfederaal Gelijkekansencentrum (het vroegere Centrum voor gelijkheid van kansen en voor racismebestrijding) stelde zich burgerlijke partij.

Woensdag wordt de jury samengesteld. De debatten worden op maandag 24 maart opgestart.

Bron:
Belga. (2014, 3 17). Eerste assisenzaak met homofobie als verzwarende omstandigheid. De Standaard.

Eigen mening:
Ik vind het correct dat homofobie als een verzwarende omstandigheid wordt gezien. Homofobie is een zwaar probleem in onze maatschappij. Als we gaan kijken naar gaybashing en zinloos geweld tegen holebi's moet er dringend iets gebeuren. Ik vind dat dit geweld zwaar bestraft moet worden. Het mag niet mogelijk zijn dat een homofoob die geweld gebruikt tegen homo's onbestraft of minder zwaar bestraft mag worden. Het is een ernstig maatschappelijk probleem dat nood heeft aan strenge maatregelen. Ik denk dat we deze problematiek al moeten aanpakken bij het begin van de ontwikkeling van de jongeren. Tijdens de pubertijd gaan de jongeren een haat ontwikkelen tegen holebi's. Als er in de scholen meer gewerkt en gevormd zou worden rond homoseksualiteit denk ik dat er al veel minder mensen een haat gaan ontwikkelen tegenover holebi's. Ik denk dat het goed is om het taboe te door breken door er in het middelbaar rond te gaan werken.

Laatst aangepast door L*en van Overveld : 17th March 2014 om 16:12.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:25.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.