actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th November 2013, 18:53
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Vervuilde lucht verergert droge ogen

Vervuilde lucht verergert droge ogen

De symptomen van het droge-ogensyndroom, een aandoening die wereldwijd miljoenen mensen treft, worden versterkt door luchtverontreiniging.

Inwoners van grootsteden, waar de luchtvervuiling hoger is dan in kleinere steden of op het platteland, lopen een groter risico om het zogenoemde droge-ogensyndroom op te lopen. Dat blijkt uit een studie van de Amerikaanse oogheelkundige organisatie American Academy of Ophthalmology, uitgevoerd in en rond metropolen zoals Chicago en New York. De inwoners zouden drie tot vier keer meer kans lopen op het syndroom, waaraan in België naar schatting anderhalf miljoen mensen in meerdere of mindere mate lijden.
De onderzoekers volgden ruim 600.000 Amerikanen over een periode van vijf jaar (2006-2011). In gebieden waar de luchtverontreiniging beduidend hoger ligt dan gemiddeld, is ook het percentage droge-ogenpatiënten relatief hoog: tussen 17 en 21 procent. Die bevindingen suggereren dat oogheelkundigen zich goed bewust moeten zijn van de huidige of vroegere leefomgeving van mensen met het syndroom.

Een patiënt die lijdt een droge ogen, ook wel Keratoconjunctivitis sicca of KCS genoemd, heeft een verminderde traanproductie. Dat veroorzaakt een jeukerig, soms zelfs branderig gevoel aan de ogen. Ook irritatie bij het dragen van contactlenzen en – ironisch genoeg – excessief tranende ogen behoren tot de symptomen. Activiteiten die een specifieke oogconcentratie vergen, zoals lezen, autorijden, tv-kijken of met de computer werken, zijn extra lastig. In een droge omgeving met veel wind – ook in de vorm van airconditioning – of rook zijn de symptomen het hevigst.

Bron: http://eoswetenschap.eu/artikel/ver...gert-droge-ogen
Datum: 19/11/2013 om 15u57


Mening

Iedereen heeft wel eens last van droge ogen. Dit is heel vervelend. Er zijn zelfs mensen die constant droge ogen hebben. Ik kan mij zeker voorstellen dat dit niet leuk moet zijn voor deze personen. In het artikel staat dat vervuilde lucht deze droge ogen kan verergen. Ik kon mij dit wel voorstellen, maar ik was toch nieuwsgierig. Daarom heb ik meteen dit artikel gelezen. In het artikel verwijst men naar mensen die in een stad wonen. Een stad is meer vervuild dat het platteland. Daarom lijkt het mij logisch dat mensen die in een stad wonen meer lijden aan droge ogen. We kunnen onmogelijk verwachten dat alle mensen met droge ogen verhuizen naar het platteland, daarom moeten we oplossingen zoeken voor deze mensen. Meestal worden er oogdruppels voorgeschreven. Deze methode is effectief. Aan de andere kant is deze methode ook een beetje vervelend. Personen met droge ogen moeten de oogdruppels dagelijks gebruiken, soms zelfs meerdere keren per dag. Het is ook een nauwkeurig werk. Misschien zou de wetenschap een middel moeten ontwikkelen dat langer werkt waardoor de toediening ervan makkelijker wordt voor de patiënten. Ook zou iedereen kunnen helpen door de omgeving zo min mogelijk te vervuilen. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van de auto. Soms eens met de fiets gaan kan wonderen doen. Het is niet veel, maar alle kleine dingen kunnen helpen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:38.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.