actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd November 2015, 07:12
melanie.d*llen melanie.d*llen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Vorselaar
Posts: 80
Mohamed Abdeslam: 'Ik zie mijn broer liever in de gevangenis dan op het kerkhof'

Mohamed Abdeslam: 'Ik zie mijn broer liever in de gevangenis dan op het kerkhof'

'We willen dat Salah zich aangeeft, zodat hij ons de antwoorden kan geven waarop we wachten. Voor zijn familie, de families van de slachtoffers en de mensen die ons in het oog houden.' Dat heeft Mohamed Abdeslam, de broer van Salah Abdeslam, de voortvluchtige hoofdverdachte van de aanslagen van Parijs op 13 november, zondag verklaard in het RTBF-programma Les Décodeurs.

Advertisement
'We hebben liever dat Salah in de gevangenis zit, dan dat hij op een kerkhof ligt', aldus Mohamed. Hij verklaarde ook dat hij niet alleen hoopt, maar er ook van overtuigd is, dat zijn broer niemand heeft gedood bij de aanslagen in Parijs, maar dat hij op het laatste moment beslist heeft 'om terug te keren en niet te doen wat hij van plan was'. 'Hij heeft misschien iets gezien of gehoord dat hij niet had verwacht', klinkt het. Mohamed benadrukt dat het gerechtelijk onderzoek nog niet heeft bevestigd dat Salah mensen heeft gedood in Parijs.

Volgens hem zijn zijn broers Salah en Brahim, die zichzelf heeft opgeblazen in Parijs, bovendien niet 'geradicaliseerd, maar wel gemanipuleerd'. Hij woonde samen met zijn broers en had een sterke band met hen, en verklaarde dat hij enkele dagen voor de aanslagen in Parijs geen voortekenen had gezien. 'We hadden banale conversaties onder broers', zegt hij.



Mohamed en zijn familie hadden zes maanden geleden 'lichte veranderingen' opgemerkt, maar die waren 'niet onrustwekkend voor mij en of mijn familie'. 'Als uw broer u vertelt dat hij zal beginnen bidden en stopt met drinken, is dat niet automatisch een vorm van radicalisering. Voor ons waren het gewoon mensen die zich wilden settelen en iets meer respect wilden hebben voor hun geloof', legt Abdeslam uit.

De naasten van de twee broers waren er niet van op de hoogte dat Salah werd geobserveerd, of dat Brahim door de politie was ondervraagd omdat hij naar Syrië wilde vertrekken. 'We wisten het niet, we zijn nooit op de hoogte gebracht van zijn verklaringen', zegt Mohamed.

Abdeslam verklaarde zondag nog dat hij de druk die journalisten op hem en zijn familie uitoefenen, 'zwaar en vermoeiend' vindt en dat hij hoopt 'dat deze donkere geschiedenis zal eindigen'.

'Ik hoop dat de mensen slim genoeg zullen zijn om te begrijpen dat ik niet enkel 'de broer van' ben, dat wij niet alleen 'de familie van' zijn, en dat achter die aspecten mensen schuilen die respectvol en anders zijn', besluit Mohamed Abdeslam.

Bron: De Standaard, 23 november 2015.
http://www.standaard.be/cnt/dmf20151122_01983306

Eigen mening: Ik heb dit artikel gelezen vanuit twee opzichten: de buitenstaander en 'broer van'. Mij zou het persoonlijk niet kunnen schelen of Salah Abdeslam op het kerkhof ligt of niet, integendeel zelfs. Maar voor Mohamed blijft het inderdaad zijn broer. Ik vraag mij af (als de broers dan toch zo'n goede band hebben) of Mohamed niet op de één of andere manier contact zou kunnen opnemen met Salah om hem tot inzicht te brengen. Want net zoals Mohamed zelf zegt willen niet enkel de families van de slachtoffers antwoorden op hun vragen, maar ook de familie van Salah zelf. Mohamed zegt dat hij ervan is overtuigd dat Salah niemand gedood heeft tijdens de aanslagen in Parijs, maar dat vind ik een beetje naïef. Hij maakt namelijk een belangrijk deel uit van de terreur groep en ik geloof niet dat hij 'braaf' is teruggekeerd wanneer er iets gebeurde dat hij niet verwacht had. Mohamed vertelt ook nog dat hij de druk die op zijn familie gelegd word door journalisten enorm groot is, maar dit is dan ook niet onbegrijpelijk. Ik denk dat de journalisten zelf ook alle pistes willen onderzoeken die aanleidingen kunnen zijn naar de verdachten. Ten slotte besluit hij toch nog dat hij niet alleen 'broer van' is maar dat hij respectvol en anders is en dat geloof ik ook. Ik ben van mening dat we niet alle moslims of buitenlanders over dezelfde kam moeten scheren door wat er nu allemaal gebeurd.

Laatst aangepast door melanie.d*llen : 23rd November 2015 om 07:26.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:10.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.