actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st November 2013, 10:29
b*itt.g b*itt.g is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Noorderwijk
Posts: 94
Exclamation Helft Vlamingen geen zin in N-VA-plannen

Volgens een peiling van VTM bij 1.001 Vlamingen ziet 42% van de Vlamingen een België à la N-VA zitten, 52% niet. Het confederalisme heeft evenveel voor- als tegenstanders.

De belangrijkste stellen van de peiling was: 'Ik kan me vinden in de plannen van de N-VA.' Daarop antwoordde 52 procent 'nee', en 42 procent ja. Zes procent van de ondervraagden was onbeslist. N-VA stelde gisteren zijn plannen voor de 'confederatie België' voor. Zo goed als alle bevoegdheden gaan in dat plan naar de twee deelstaten, Wallonië en Vlaanderen. Brussel krijgt een apart statuut met enkel nog de 'grondgebonden bevoegdheden'. Brusselaars moeten voor een hele reeks voorzieningen kiezen tussen het Vlaamse en het Waalse stelsel.

Veel ondervraagden vrezen voor de betaalbaarheid van die institutionele hervormingen (48%). Bijna de helft is ook niet overtuigd dat de plannen een goede zaak zijn voor zichzelf en hun gezin (47%). Op de vraag of België een confederale staat moet worden, reageren de Vlamingen verdeeld. 46% zegt ja, 46% zegt nee. ‘Dat vind ik niet zo slecht’, aldus De Wever in het VTM Nieuws. ‘Het is met het confederalisme zoals met het federalisme jaren geleden. De eerste die erover sprak werd weggehoond, nu vindt men federalisme normaal.’

Voor Bart De Wever zelf is de peiling niet zo’n goed nieuws. Het vertrouwen in de voorzitter van N-VA is bij 46 procent van de ondervraagden afgenomen. Anderzijds zegt 20 procent dat ze De Wever net meer vertrouwen.

Kris Peeters is in de peiling een pak populairder dan De Wever. Zesenvijftig procent ziet Peeters als minister-president van het ‘nieuwe Vlaanderen’. Vijfentwintig procent kiest voor De Wever. ‘Normaal’, vindt De Wever zelf. ‘Peeters is nu al minister-president, ik niet.'

Bron: De Standaard Online, 1 november 2013 (9:29)

Mening:
Confederalisme is het moderne België van de toekomst, omdat België uit verschillende volkeren bestaat. Met verschillende culturen kunnen wij onmogelijk zonder conflicten samenleven. Wij hebben andere waarden en normen, dan bijvoorbeeld de Walen in ons land. Op cultureel, economisch en maatschappelijk vlak verschillen wij, Vlaanderen, van Wallonië.
Opiniepeilingen zoals deze hebben voor de verkiezingen geen betrouwbare waarde. Zij variëren van maand tot maand. Alles hangt af de huidige toestand waarin het land zich bevindt. Als bijvoorbeeld morgen de nationale voetbalploeg de ene nederlaag na de andere oploopt, zou dit een heel ander beeld opleveren.
De Franstalige bourgeois (degenen die Franse taal verheerlijken) wil geen macht prijsgeven. De Vlamingen krijgen minder rechten, terwijl de Franstaligen meer voorrechten krijgen.

Laatst aangepast door b*itt.g : 1st November 2013 om 11:07.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 1st November 2013, 16:18
nic.andriessen nic.andriessen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 331
Grappig hoe de nationale voetbalploeg plots als symbool voor de kritiek op Bart De Wever wordt geassocieerd...

Franstalige bourgeoisie meer rechten? Me dunkt! Ik denk dat u eens goed de teksten van De Zesde Staatshervorming moet nalezen. De Franstaligen vroegen een uitbreiding van Brussel, een corridor, ... zelfs de splitsing van de kieskring BHV werd jarenlang tegengehouden door de Franstaligen. Wat blijkt nu? Vlaanderen heeft voor het eerst in jaren méér financiële middelen dan de federale overheid, vanaf 2014. Vlaanderen zal dus zelf méér kunnen beslissen. In feite is de eerste stap richting een verdere confederalisering van ons land al gezet, ook zonder de N-VA, ook zonder successen van de Rode Duivels (in 2011 wanneer het akkoord gesloten werd, speelden deze toch nog niet zo héél goed herinner ik me ...). U moet mij eens enkele voorbeelden geven waar Franstaligen nog meer bevoorrecht worden dan Vlamingen. De kiezels zijn uit de schoen, daar hebben de Vlamingen jarenlang voor gestreden, nu is het tijd voor communautaire rust. Ons land kan zich geen nieuw wereldrecord formatie permitteren: nu gaat het over het socio-economische, niet het communautaire!
__________________
"Zien wat juist is en het niet doen, is een gebrek aan moed."
Wouter Beke
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 2nd November 2013, 01:52
H*ndrik.Peeters H*ndrik.Peeters is offline
HP
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Hoogstraten
Posts: 180
Om maar iemand binnen de N-va kringen te citeren : "Als die 42 % Vlamingen die wel zin hebben in de plannen van N-va stemmen op de N-va , dan noemen we dat een politieke aardverschuiving".

Maar de analyse van Nic is correct. Maar de financiële stabiliteit is deels ook aan de coalitie partners van de Vlaamse regering te danken.

Voorbeelden van bevoorrechting :

- Aantal flitspalen in Wallonië en Vlaanderen (= http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bi...-Wallonie.dhtml )

- Ik ben benieuwd naar de uitkomst van het voorstel van CD&V in zake van de objectieve studie naar de transfers van Vlaanderen- Wallonië. (De Morgen spreekt van 8 miljard euro : http://www.demorgen.be/dm/nl/996/Ec...ussel-nog.dhtml)
__________________
Power is not a means; it is an end. One does not establish a dictatorship in order to safeguard a revolution; one makes the revolution in order to establish the dictatorship.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 2nd November 2013, 10:46
nic.andriessen nic.andriessen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 331
Solidariteit is niet hetzelfde als bevoorrechting. Natuurlijk mogen de Walen niet achterover leunen en zichzelf geruststellen met het gedacht "dat de Vlamingen toch betalen" hoewel ik nog nooit een Waal zoiets heb horen zeggen. In verschillende Europese landen dragen rijkere regio's mee bij tot het welzijn van de andere regio. Kijk ook naar de staatssteunen aan Ierland, Portugal, Griekenland, ... Ook dat is solidariteit. In goede en slechte tijden!

Wat betreft de flitspalen is dit een kwestie van beleid en geen voortrekkerij. Vlaanderen plaatst veel flitspalen, Wallonië plaatst er weinig: de bevoegdheden zijn daarvoor verdeeld naar de deelstaten, men kan dat zelf toepassen. Dat de prioriteiten dus ergens anders liggen en er een beleid op maat wordt gevoerd, is naar mijn mening dan ook een zaak die je moet aanvaarden als je wil dat bevoegdheden verdeeld en ingevuld worden op ieders niveau.

Wat betreft de financiële stabiliteit is zeker ook de verdienste van de deelstaten. Als er 540 dagen geen federale regering was, konden de deelstaten wél verder werken. Maakte dat de federale regering overbodig, neen absoluut niet. Maar de Vlaamse regering kon wel verder werken. De formatie had in 2011 niet veel langer moeten duren. Herinner u de torenhoge rente, de negatieve outlook die we van kredietbeoordelaars kregen, ... Toen het regeerakkoord gesloten werd, zakte de rente en steeg de internationale geloofwaardigheid in ons land. Dat is de verdienste van de federale partijen. Als het goed gaat in België, gaat het ook goed in Vlaanderen!

Om mijn punt nog eens te maken: ik denk dat het belangrijk is dat de Zesde Staatshervorming nu eerst in zijn plooien valt. Is dit de laatste hervorming? Dat wil ik niet gezegd hebben. Maar we kunnen nu de effecten van de Zesde Staatshervorming nog niet voelen, waarom zouden we in godsnaam al met een Zevende beginnen?
__________________
"Zien wat juist is en het niet doen, is een gebrek aan moed."
Wouter Beke
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:14.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.