actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd October 2012, 13:37
J*nasHeyns J*nasHeyns is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Ravels
Posts: 70
Recordaantal Belgen wordt orgaandonor

In 2012 hebben al 32.714 Belgen zich geregistreerd als orgaandonor. Dat is een verdriedubbeling in één jaar tijd. In totaal telt ons land nu 148.458 kandidaat-donoren. De enorme toename is onder meer te danken aan de recente Facebook-actie van Volksgezondheid.


Precies een maand geleden lanceerde de FOD Volksgezondheid een actie waarmee de Belg zich zeer eenvoudig via Facebook kan aanmelden als orgaandonor. Die actie is een enorm succes. In één maand tijd hebben liefst 6.500 Belgen zich geregistreerd, een absoluut record.

De eerste tien maanden van 2012 hebben liefst 32.714 Belgen zich aangemeld. Dat is het hoogste aantal registraties ooit in één jaar tijd en driemaal zoveel als in 2011. De teller van het totaal aantal kandidaat-donoren in 2012 klokt voorlopig af op 148.458. Tien jaar geleden, in 2003, telde ons land nog maar 28.999 geregistreerden.


Bron: Gazet van Antwerpen 20/10

Mening:

Ikzelf vind dit een zeer belangrijk bericht omdat dit wil zeggen dat er meer en meer mensen geholpen kunnen worden indien zij snel een orgaan nodig hebben. Hiervoor zijn de wachtlijsten altijd zeer lang en daardoor sterven er veel mensen onnodig. Als deze trend zo blijft doorgaan zal de welvaart in de sector er ook op voorruit gaan.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd October 2012, 17:45
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Orgaandonors

Ik ben het helemaal eens met de mening van Jonas. Een verdriedubbeling in één jaar tijd! Als dat geen goed nieuws is voor al de mensen die op een wachtlijst staan! Ik denk dat we de Facebook-actie zeer dankbaar mogen zijn.

Ik ben persoonlijk volledig voor zo’n transplantatie. Als ik in de toekomst zou overlijden door bijvoorbeeld een ongeval en er zijn nog een deel van mijn organen in orde, dan zou ik het heel tof vinden als mijn organen gebruikt kunnen worden voor mensen die deze nodig hebben. Voor veel mensen zijn donoren echt noodzakelijk. Het is in mijn ogen maar een kleinigheid om uw medemens op die manier te kunnen helpen, want zeg nu zelf… eens je dood bent heb je uw organen toch niet meer nodig.

Ik kan wel begrijpen dat er sommige mensen zijn die dit niet graag willen doen. Meestal zijn het dan familieleden die niet graag hebben dat de organen van hun naasten gebruikt worden. Meestal gaat het hier dan over kinderen die zeer jong sterven. Als ouder is dit een heel moeilijke beslissing. Daarom heb ik er alle begrip voor dat sommige mensen dit niet meteen zouden doen. Er zijn ook personen die zelf zeggen dat ze niet willen dat hun organen gebruikt worden. Er zijn mensen die hier bang voor zijn. Op zich begrijp ik dit ook wel, maar ik vind ook dat deze mensen moeten beseffen dat ze het toch niet meer zullen voelen en STEL dat hen iets zou overkomen of iemand uit de directe omgeving iets overkomt waardoor ze een bepaald orgaan nodig hebben, dan denk ik wel dat ook deze mensen het zelf heel tof zouden vinden dat er andere mensen een nier, long, hart, … willen donoreren.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 23rd October 2012, 15:26
charlotte.verboven charlotte.verboven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: malle
Posts: 112
Ik vind dit zeker en vast positief. Al was ik het niet volledig akkoord met hun aanpak i.v.m 'reclame maken'. Op 14/10 lag er aan de inkom van de stemhokjes formulieren voor het invullen of je al dan niet orgaandonor wenst te zijn. Ik keek hier wel even vanop. Hoort dit wel om op deze manier reclame te maken? Ik heb er niets op tegen maar ik zou het toch anders aanpakken.
Blijkbaar hebben wel veel mensen toegehapt en dit wil zeggen dat hun aanpak gewerkt heeft. Dus proficiat, goed initiatief!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.