actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th October 2013, 11:21
Evelien.Verlinden Evelien.Verlinden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Wiekevorst
Posts: 120
‘Lage opkomst verkiezingen is zorgwekkend’

Het aantal ingeschreven kiezers dat bij de voorbije gemeenteraadsverkiezingen geen stem uitbracht, was nog nooit zo groot. De Open VLD en de N-VA pleiten daarom voor de afschaffing van de stemplicht. CD&V, SP.A en Groen vinden dat geen goed idee.
1.152.503, ofwel vijftien procent, van de ingeschreven kiezers bracht geen stem uit bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen, zo blijkt uit een onderzoek van Filip De Maesschalck van de afdeling Geografie van de KU Leuven.

‘Een wake-upcall’, reageert Groen-voorzitter Wouter Van Besien in de ochtendkrant van De Standaard. Vooral omdat bepaalde groepen, zoals laaggeschoolden en sociaal zwakkeren, het meest afhaken. Ook SP.A-voorzitter Bruno Tobback noemt de cijfers zorgwekkend.

In tegenstelling tot de Open VLD en de N-VA blijft Tobback een groot voorstander van de opkomstplicht. Hij vindt het niet kunnen dat minister van Justitie Annemie Turtelboom (Open VLD) voor de verkiezingen zei dat thuisblijvers niet gestraft zouden worden.

Voorzitter van de Open VLD Gwendolyn Rutten is het daar niet mee eens. ‘Je kunt mensen niet verplichten om politiek interessant te vinden’, zegt zet. ‘Als je de opkomstplicht afschaft worden politici gedwongen om kiezers naar de stembus te lokken.’

N-VA-ondervoorzitter Ben Weyts deelt die mening. ‘Politieke partijen zouden meer tijd moeten steken in het mobiliseren van mensen. Nu kunnen ze lui in hun zetel zitten. Stemmen moet toch.’

In België bestaat de facto al bijna een systeem van stemrecht, klinkt het bij CD&V-voorzitter Wouter Beke. Maar hij is niet voor het afschaffen van de opkomstplicht. ‘Onze samenleving is een zaak van rechten en plichten.’

Bron:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20131025_00808623
DS 25 oktober

Mijn mening:
Ik vraag me vooral af, waarom net deze partijen de stemplicht willen afschaffen? Is dit omdat ze bang zijn om stemmen te verliezen en ze zo in goede gunst van het volk willen staan? Want we zien dat de beste partijen vorige jaren, vooral uit rechtse hoek kwamen . En zij hebben tevens de meest fanatieke kiezers. Zelf ben ik niet echt voor of tegen het afschaffen van de stemplicht. Wel merk ik op dat de laatste jaren steeds minder en minder mensen bewust kiezen. De meesten stemmen voor een mooie lach en diverse propaganda en maar heel beperkt voor een bepaald ideaal. Ze interesseren zich hier ook niet meer in, ze kleuren dan ook vaak snel enkele bolletjes in om er van af te zijn. Een foute ingesteldheid volgens mij. Ik vind dan ook dat men meer bewust moet stemmen en minder politiek onverschillig moet zijn.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 25th October 2013, 19:50
j*nthe.vermeiren j*nthe.vermeiren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Loenhout
Posts: 107
Ik begrijp wel dat er mensen zijn die zich niet interesseren in politiek of en er weinig over weten. Ik kan aannemen dat sommige van deze mensen niet graag stemmen of zich hier liever niet mee bezig houden. België is trouwens een van de weinige landen in Europa waar de stemplicht nog geldt.

Langs de andere kant vind ik het geen goed idee om de stemplicht af te schaffen. Vroeger heeft men immers zo lang geijverd om te mogen gaan stemmen! Door het afschaffen van de stemplicht zullen bijvoorbeeld sociaal zwakkeren volgens mij ook minder snel geneigd zijn om te gaan stemmen. Op deze manier hebben zo ook geen inspraak in het beleid. De overheid zou bijvoorbeeld wel sensibiliseringscampagnes kunnen opzetten, zodat deze mensen toch de weg naar de stembus zouden vinden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:51.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.