actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th March 2017, 13:21
steven.w*uters steven.w*uters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Hoogstraten
Posts: 73
Werknemers met hiv aan de deur gezet

Werknemers met hiv aan de deur gezet
Mensen die seropositief zijn en hun werkgever op de hoogte brengen, worden nog te vaak aan de deur gezet. Of ze kunnen geen verzekering afsluiten. Bij Unia kwamen daarover 141 klachten binnen.

Een man die in een kapperszaak werkte, meldde zich enkele dagen ziek omdat hij op onderzoek moest. Toen hij terug ging werken, wilde zijn werkgever meer weten over de precieze reden van zijn afwezigheid. Omdat de baas niet afliet, vertelde de werkgever dat hij medische onderzoeken had ondergaan vanwege het feit dat hij seropositief was. Een week later werd hij ontslagen.

Erger nog: hij werd ontslagen op basis van zogenaamd ‘zware beroepsfouten’, waardoor hij geen werkloosheidsuitkering kon genieten. Daardoor kon hij de huur van zijn appartement niet langer betalen, raakte hij op de dool en kreeg ook een depressie.

‘De discriminatie van mensen die besmet zijn met het hiv-virus is vrij gortig en de gevolgen ervan, voor de betrokkenen, zijn zwaar’, zegt Charlotte Pezeril van het Observatorium voor Observatorium voor Aids en Seksualiteit aan de Brusselse universiteit Saint-Louis. Zij analyseerde 141 klachten van seropositieve mensen die bij Unia werden ingediend.

Zo was de man uit het hoger genoemde voorbeeld twee jaar lang werkonbekwaam vanwege zijn depressie. Andere mannen kregen rugproblemen, of zelfs een nieuwe virusopstoot, enkel door de stress na hun ontslag.

Problemen met verzekering

Behalve discriminatie op het werk waren er ook veel klachten over verzekeringen: wie bij een aankoop van een woning aangeeft seropositief te zijn, kan vaak naar een lening fluiten. Want de bank wil dat je eerst een schuld-saldo-verzekering aangaat, en mensen met hiv stuiten daarbij vaak op een njet, vanwege hun medische toestand.

Ze concluderen daardoor dat ze hun toestand in het vervolg beter verzwijgen, uit angst om niet nog meer gediscrimineerd en uitgestoten te worden. Pezeril en Unia roepen op tot meer verdraagzaamheid en meer solidariteit, ‘zelfs ruimer dan wat de wetgever bepaalt’.

‘We hoeven niet zo bang te zijn voor collega’s of buren die seropositief zijn en die zich goed medisch laten opvolgen. Wie therapietrouw is, kan het virus zo laag houden dat het niet eens meer detecteerbaar is. En dan ben je ook niet meer besmettelijk. Er is medisch een enorme vooruitgang gemaakt. Nu moet de samenleving nog volgen...’

Bron: DS, 29/03/2017

Mening: Ik wil zeker al zeggen dat ik het niet vind kunnen dat mensen die seropositief zijn gewoon worden ontslagen door hun ziekte. Ik begrijp wel dat mensen hier niet mee in contact willen komen en daardoor deze mensen liever uitsluit dan ze een eerlijke kans te geven. Als iedereen zo doet dan hebben deze mensen geen werk, geen loon en uiteindelijk ook geen huis, eten meer. Dit vind ik niet kunnen. Ik denk dan ook dat de mensen beter ingelicht moeten worden wat de risico's zijn en hoe de ziekte over kan gebracht worden. Mensen hebben schrik en een kat in nauwe schoentjes doet vreemde dingen. Ik vind het dan ook jammer dat de werkgever de seropositieve persoon heeft ontslagen, omdat hij zware beroepsfouten zou gemaakt hebben. Nu heeft deze man helemaal geen inkomen en hij zal het moeilijk hebben om een nieuwe job te vinden. Iedereen moet zich eigenlijk beter laten informeren, zodat we weten met wat we te maken krijgen. We moeten zeker niet gewoon deze personen uitsluiten. Het negeren van deze personen is gewoonweg de oplossing niet.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 29th March 2017, 13:42
anouk.g*or anouk.g*or is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: tielen
Posts: 91
Ronduit verschrikkelijk vind ik dit nieuws, Ik vind het al niet echt geschikt van de baas om te blijven doorvragen naar de onderzoeken, zo'n dingen zijn privé. Hem dan ook nog eens ontslaan voor zogezegde zware beroepsfouten is wel heel onmenselijk, nu kan de man zijn huur niet betalen met alle gevolgen van dien. Men vergeet dat stress vaak meer bijwerkingen en kwalen kan veroorzaken en wat dit nu doet voor de man in kwestie maar evengoed voor andere mensen die met dit soort situaties geconfronteerd worden is niet simpel. Als die man zijn werk goed deed en zelf niet te veel last ondervond van zijn ziekte, laat hem dan toch zijn job doen? Vaak halen ze hier alleen al kracht uit om door te blijven gaan in het leven ondanks hun ziekte.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:54.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.