actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th October 2017, 17:14
Jens.W*illems Jens.W*illems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Merksplas
Posts: 33
Islamitische Staat bijna geen staat meer

Terreurgroepering Islamitische Staat (IS) verliest haar laatste belangrijke stad in Irak. Het Irakese leger bevrijdt Hawija in het noorden. Daarmee duwt het leger de laatste IS-militanten naar de grens met Syrië.

Bij de gevechten komen 196 IS-strijders om het leven. 96 dorpen rondom Hawija zijn bevrijd. De Verenigde Staten, maar ook Iraans-getrainde sjia milities steunen het Irakese leger. Zij begonnen samen het offensief op 21 september. De strategisch gelegen stad was al in de handen van IS sinds 2014.

IS-militanten hebben nu enkel nog controle over al-Qa'im, een stad gelegen op de grens met Syrië. In Syrië zelf moet de groep terrein prijsgeven in Deir Ezzor. Daar vecht het Syrische regeringsleger samen met Russische elementen tegen de terreurgroepering.



Het einde van het kalifaat lijkt in zicht. Nu de laatste steden door regeringstroepen bevrijd worden, verliest het kalifaat de status van staat - een status die vanaf het uitroepen van het kalifaat al betwist werd.

Experts menen dat wanneer IS geen gebieden meer controleert, de groepering zal transformeren in een gewapende opstand. Het is dus niet langer een hybride terreurgroepering die land bezet en openbare diensten aanbiedt. Veiligheidsdiensten menen dat de groepering zich meer zal richten op wereldwijde aanslagen.

IS-leider Abu Bakr al-Baghdadi riep vorige week in een audioboodschap nog op om te strijden tot de laatste man, en aanslagen te plegen in het Westen.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20171005_03114132

Eigen Mening:
Als de Islamitische Staat geen grondgebied meer zou hebben, zou dit misschien een grote stap kunnen zijn richting het verdrijven van het terrorisme dat IS aanricht. Maar als we dan gaan kijken naar het gevolg dat de veiligheiddiensten aanhalen, dat IS zich nu gaat richten op wereldwijde aanslagen, dan zal deze actie toch zijn negatieve gevolgen met zich meebrengen. Ik denk dat we uiteraard allemaal willen dat de aanslagen stoppen maar de manier waarop blijft een grote vraag. Volgens mij zal IS blijven vechten tot de laatste man en zullen ze zolang het kan aanslagen blijven plegen. Hopelijk stopt het na deze actie maar ik vrees ervoor.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 7th October 2017, 14:48
stien.d*kinderen stien.d*kinderen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Ravels
Posts: 98
Ik heb een zeer dubbele mening over dit artikel. Natuurlijk is het fantastisch dat men 96 dorpen heeft kunnen bevrijden van IS en dat de terreurgroep geen controle meer heeft over openbare diensten, maar een oplossing tegen terrorisme is het zeker niet. In het artikel wordt namelijk ook beschreven dat IS zich nu mogelijk meer zal richten op wereldwijde aanslagen. Ze geven duidelijk niet op en zijn vastberaden om hun doel te bereiken.
Ondanks dat het terrorisme de wereld nog lang niet uit is, mogen we zeer blij zijn dat deze duizenden mensen zijn bevrijd uit de sterkte greep die IS op deze gebieden had. Persoonlijk vind ik dat men zich vaak te hard focust op het wegruimen van deze terreurgroep en te weinig kijkt naar de invloed die deze acties hebben op de burgers daarginds.
Ik hoop, vanuit de grond van mijn hart, dat men snel een goede en efficiënte oplossing vind tegen deze terreur, zodat de wereld toch weer een beetje vrediger is en zodat mensen niet meer bang hoeven te zijn om naar een kerstmarkt, concert of vliegveld te gaan.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:33.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.