actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st November 2012, 10:46
j*rie.willems j*rie.willems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Grobbendonk
Posts: 106
Purperslak sluipt weer rond aan onze kust

De purperslak is terug aan de Belgische kust. Op rotsblokken op het strand van Zeebrugge zijn tientallen purperslakken en honderden eitjes gevonden. De slakkensoort verdween hier meer dan twintig jaar geleden.

De purperslak bestaat - ondanks de naam- in verschillende kleuren. De buitenkant kan wit, bruin, geel, grijs en paars zijn. De binnenkant is wit met paars of bruin. De naam komt van een andere eigenschap van de slak. De slak scheidt een gele vloeistof af die na bewerking de kleurstof purper geeft. De schelp voelt heel ruw aan door de vele schubben. Die slijten wel af na verloop van tijd.

De soort verdween omdat een aangroeiwerende verf op scheepsrompen van de vrouwtjesslakken mannetjes maakte, waardoor de soort zich uiteindelijk niet meer kon voortplanten. Die giftige verf is intussen verboden, en nu is de slak terug.

"Het heeft lang geduurd want tbt, de stof waarover het gaat, blijft wel lang in het milieu aanwezig", zegt mariene bioloog Francis Kerckhof. "En deze soort slak in het bijzonder plant zich een beetje moeilijk voort, dus dan is het moeilijk eer dat die soort onze streken weer kan koloniseren maar het is toch gelukt."

Commentaar:
Ik heb voor dit artikel gekozen niet omdat ik geďnteresseerd ben in de purperslak, maar omdat dit artikel ook aantoont dat de regering zijn best doet om de milieuvervuiling tegen te gaan. Begrijp me niet verkeerd, ik ben tevreden dat deze slakken ook bij ons terug te vinden zijn, al is bij mij de onderliggende boodschap, de lichte kwaliteitsverbetering van ons zeewater, een belangrijker gegeven. Schadelijke stoffen horen niet thuis in ons water en zeker niet omdat ook wij in de zomer massaal in dit water zitten. Wat goed is voor deze slakken, is in dit geval, volgens mij ook een pluspunt voor onze eigen gezondheid.

Bron:
De redactie online, 21 oktober 2012, (http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...1121_Purperslak)
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:24.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.