actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Human Interest > Religie & kerk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th April 2018, 16:58
bijlinda's Avatar
bijlinda bijlinda is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Hasselt
Posts: 1,687
Lightbulb Paus Franciscus toch door het stof voor Chileense misbruikzaak

Paus Franciscus toch door het stof voor Chileense misbruikzaak


In een uitzonderlijke spijtbetuiging heeft paus Franciscus toegegeven dat hij grote fouten heeft gemaakt in zijn reactie op verhalen over seksueel misbruik door Chileense rooms-katholieke geestelijken. Eerder dit jaar sprak Franciscus schande van de beschuldigingen aan het adres van de Chileense bisschop Borras die geweten zou hebben van het misbruik.



Nu biedt de paus daar zijn verontschuldigingen voor aan. ‘Ik erken dat ik grove fouten heb gemaakt in mijn beoordeling van de situatie, vooral veroorzaakt door een gebrek aan informatie’, schrijft Franciscus in een brief aan de Chileense bisschoppen. ‘Ik vraag vergeving aan een ieder die ik hiermee heb gekwetst en ik hoop dit in de komende weken ook persoonlijk te doen.’ De paus nodigt daartoe Chileense misbruikslachtoffers uit om naar het Vaticaan te komen om hem daar te ontmoeten.


Overdonderd

Een Vaticaanse delegatie onder leiding van de Maltese aartsbisschop Charles Scicluna deed de afgelopen tijd onderzoek naar het misbruik in Chili en verzamelde de getuigenissen van 64 slachtoffers. In zijn brief aan de Chileense bisschoppen schrijft Franciscus dat de onderzoekers ‘overdonderd’ waren door het leed van de vele slachtoffers van ‘het zware gewetens- en machtsmisbruik en in het bijzonder het seksueel misbruik door meerdere geestelijken’.

De ootmoedige toon van Franciscus contrasteert scherp met zijn boodschap van een paar maanden geleden. De felheid waarmee hij toen de beschuldigingen verwierp – hij sprak van ‘laster’ – bevestigde veel critici in het beeld dat Franciscus talmt bij de aanpak van seksueel misbruik door rooms-katholieke geestelijken.


Onze zonden

In zijn brief aan de Chileense bisschoppen schrijft Franciscus: ‘Ik beloof u mijn gebeden en ik wil met u delen dat ik ervan overtuigd ben dat de huidige problemen een kans zijn om het vertrouwen in de kerk te herstellen, vertrouwen dat verwoest is door onze fouten en zonden.’

De paus heeft niet alleen Chileense slachtoffers van seksueel misbruik uitgenodigd om naar het Vaticaan te komen. Hij laat, waarschijnlijk eind volgende maand, alle 32 Chileense bisschoppen naar Rome overkomen om met hen over de aanpak van seksueel misbruik in het Zuid-Amerikaanse land in gesprek te gaan.

Onduidelijk is nog wat de bevindingen van Scicluna betekenen voor het lot van de Chileense bisschop Borras.


Blog Trouw, 12-04-2018 (Nico de Fijter)
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:42.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.