actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Human Interest > Religie & kerk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th November 2019, 01:45
bijlinda's Avatar
bijlinda bijlinda is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Hasselt
Posts: 1,686
Arrow Lode Van Hecke nieuwe bisschop van Gent

Lode Van Hecke nieuwe bisschop van Gent


‘Het komt voor mij als een verrassing.’ Paus Franciscus heeft abt Lode Van Hecke benoemd tot bisschop van Gent. Van Hecke is de eerste trappist in België die bisschop wordt.



Lode Van Hecke studeerde filosofie en theologie aan de KU Leuven. Na zijn militaire dienst trad hij toe tot de trappistenabdij van Notre-Dame d’Orval. In 2007 werd hij er abt. Nu verhuist hij naar het bisdom van Gent. Hij volgt de huidige bisschop Luc Van Looy (78) op.

‘Het komt voor mij als een verrassing’, zegt Van Hecke. ‘Het is een avontuur. Ik ben geen monnik geworden om te eindigen op een bisschopsstoel. Voor mijn medebroeders is het een zwaar gegeven, maar ze beleven het op een heel goede manier. Ze hebben mij van de eerste tot de laatste aangemoedigd.’

De nuntius stelde hem de vraag vorige week dinsdag. ‘Ik had het gevoel: ik moet het aanvaarden’, vertelt Van Hecke. ‘Ik heb geen dagenlang uitstel gevraagd.’


‘Verdieping en vernieuwing’

Kardinaal Jozef De Kesel geeft wat uitleg bij de keuze: ‘Het heeft een tijdje geduurd. Maar het wachten is beloond. Het is niet zo gebruikelijk dat men iemand uit de monastieke wereld kiest. Misschien is dat niet zo eigenaardig in de tijd. In tijden van herstructurering van de Kerk moeten we ook zoeken naar spirituele verdieping en vernieuwing.’

Lode Van Hecke komt niet uit het bisdom van Gent. ‘Dat is ergens een nadeel’, merkt De Kesel op. ‘Hij moet nog veel ontdekken. Maar het biedt ook voordelen. Hij kan alles bekijken met nieuwe en andere ogen. Abt Lode is geen wereldvreemde monnik. Hij weet als abt wat besturen is, dat moet een bisschop ook doen.’


DS, 27-11-2019
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:16.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.