actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Human Interest > Religie & kerk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th August 2018, 19:57
Tim.B*elemans Tim.B*elemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Baarle-Hertog
Posts: 179
Vergiet op hoofd niet toegestaan op pasfoto, oordeelt Nederlandse Raad van State

Mensen mogen geen vergiet op het hoofd zetten op hun pasfoto voor een identiteitsbewijs. Dat heeft de Raad van State in Nederland woensdag bepaald.

Een aanhangster van de Kerk van het Vliegende Spaghettimonster was na een geweigerde pasfoto naar de rechter gestapt, maar die wees haar eis af. Daarop ging ze naar de Raad van State. De vrouw uit Nijmegen overweegt nu om naar het Europees Hof voor de Rechten van de Mens te stappen.

De vrouw is pastafari, oftewel een aanhangster van de Kerk van het Vliegende Spaghettimonster. Toen ze twee jaar geleden een nieuwe identiteitskaart en een nieuw rijbewijs aanvroeg, werden haar pasfoto’s geweigerd door de gemeente omdat ze een vergiet droeg. In de regels voor pasfoto’s in Nederland staat - net zoals in België trouwens - dat het hoofd niet bedekt mag zijn, maar dat er een uitzondering wordt gemaakt voor religieuze kleding, zoals een hoofddoek of een tulband. Volgens Mienke de Wilde is dat laatste bij haar het geval, maar de rechter en nu ook de Raad van State zien dat dus anders.

‘Geen godsdienst’

Het vergiet is een van de regels van het pastafarianisme, maar dat is geen godsdienst of levensovertuiging, bepaalde de Raad. Volgens de Raad van State is het pastafarianisme een satire. Het is belangrijk om ‘in vrijheid satirische kritiek te kunnen uiten op religieuze dogma’s, instituties en religies’, zegt de Raad, maar dat maakt van de kritiek nog geen serieuze religie. En daarom kan er geen uitzondering worden gemaakt voor vergieten op pasfoto’s. De Wilde is naar eigen zeggen teleurgesteld dat de Raad van State ‘een gekke, nieuwe religie anders beoordeelt dan gevestigde religies’.

In België mag het ook niet

Ook in België probeerden aanhangers van de Kerk van het Vliegende Spaghettimonster in het verleden al meerdere malen tevergeefs om getooid met een vergiet op hun pasfoto of rijbewijs te prijken. Zo kreeg een man in 2016 nog nul op het rekest van de Gentse bevolkingsdienst nadat hij zich gekleed in piratenkostuum en in het bezit van een pasfoto met vergiet had aangemeld. Op de Belgische website van de kerk staat dat ‘hoofddeksels op identiteitspapieren vanwege religieuze redenen worden toegestaan’ maar dat ‘het pastafariansme op dit vlak nog steeds op onbegrip stuit in sommige landen waaronder België en Nederland’. Volgens de discipels van het Vliegend Spaghettimonster is de religie wel algemeen aanvaard in Oostenrijk, Tsjechië, Nieuw-Zeeland, Rusland, Canada en verschillende Amerikaanse deelstaten.

De Kerk van het Vliegende Spaghettimonster is begin deze eeuw bedacht door een Amerikaan, uit protest tegen de gevestigde godsdiensten. Aanhangers vereren een godheid die gemaakt is van spaghetti en gehaktballen. Om hem te eren, dragen ze een vergiet op hun hoofd. Het geloof heeft geen geboden, maar acht zogeheten ‘liever-nieten’. De hemel bestaat uit een biervulkaan en strippers, en de opwarming van de aarde is volgens gelovigen een gevolg van het verdwijnen van piraten. Praat-Als-Een-Piraatdag is een officiële feestdag van de pastafari’s.

Bron: De Standaard
Batum: 15/08/2018

Eigen mening:
Wat maakt een religie tot een religie?
Dat is de ware vraag van dit artikel. Zelf ben ik vrijzinnig, en ik kan absoluut niet antwoorden op deze vraag. Daarom dat ik dit een interessant artikel vind. Voor mij lijken alle religies op elkaar in de zin dat iedere gelovige in mijn ogen bid naar een onbestaand luchtwezen. Of ze dat nu Allah, God, Jaweh, Vliegend Spaghettimonster noemen maakt voor mij geen verschil. Toch blijkt uit dit artikel dat er door sommige mensen een dubbele standaard gehanteerd wordt. Deze religie is echt, maar deze niet! Maar wat betekend dat? Wie bepaald welek religies echt zijn en welke niet? Wat zijn de voorwaarden?

Stel dat ik morgen plots een openbaring heb en een onbekende God spreekt tot mij, hoe kan ik dan een ware religie starten? Is elke religie niet begonnen met één persoon die verklaarde dat hij een stem had gehoord?

Ik hoop echt dat iemand mij deze antwoorden kan geven. Feel free to comment
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th August 2018, 20:20
Dorien.V*nloo Dorien.V*nloo is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Hallaar
Posts: 50
Volgens mij is het vreemd om een godsdienst op te richten tegen andere godsdiensten. Ik denk dat deze groep eerder dienden om ogen te openen van mensen, maar als ze zelf een godsdienst willen zijn, waarom niet? Ze doen niemand kwaad met een vergiet op hun hoofd te zetten. Ze veroorzaken hoogstens een lachbui bij iemand. Het zou me verbazen dat een persoon misbruik gaat maken dat je vanaf nu met een vergiet op je rijbewijs mag staan.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 16th August 2018, 01:31
bijlinda's Avatar
bijlinda bijlinda is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Hasselt
Posts: 1,686
Citaat:
Orgineel gepost door Tim.B*elemans
Wat maakt een religie tot een religie? (...) Deze religie is echt, maar deze niet! Maar wat betekent dat? Wie bepaald welke religies echt zijn en welke niet? Wat zijn de voorwaarden? Stel dat ik morgen plots een openbaring heb en een onbekende God spreekt tot mij, hoe kan ik dan een ware religie starten? Is elke religie niet begonnen met één persoon die verklaarde dat hij een stem had gehoord?
Ik hoop echt dat iemand mij deze antwoorden kan geven. Feel free to comment

Allez vooruit, for the sake of discussion:
"Religie bestaat uit handelingen, overtuigingen en instellingen, gebaseerd op de vooronderstelling van het bestaan van ofwel bovennatuurlijke entiteiten met vermogens tot handelen, ofwel onpersoonlijke machten en processen met een morele doelgerichtheid, die het vermogen hebben de voorwaarden te stellen voor menselijk doen en laten of daarbij in te grijpen."
Steve Bruce, Religion and Modernitzation, Oxford, 1996, p.7.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 16th August 2018, 05:57
Indy.Geeraerts
Gast
 
Posts: n/a
Lightbulb Vliegende theepot

@Dorien

Het pastafarianisme is gebaseerd op een artikel/idee van Russell, nl. Russells theepot.

Het artikel: https://cortecs.org/wp-content/uplo...ussell_1952.pdf

Korte versie: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Russells_theepot


“Het [pastafarianisme] is een religie die opgesteld werd om de onzinnigheid van creationistisch geïnspireerd onderwijs aan te tonen. Ofschoon aanhangers van het pastafarianisme zich met publicaties en symboliek als echte gelovigen presenteren, wordt het meestal als een parodie op het geloof in een god of op 'intelligent design' beschouwd.” (Bron: Wikipedia - Het Vliegend Spaghettimonster - https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Vli...paghettimonster )
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 16th August 2018, 10:44
Tim.B*elemans Tim.B*elemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Baarle-Hertog
Posts: 179
Thumbs up

Bedankt voor de vele reacties. Indy, uw artikel was echt leuk om te lezen.

Citaat:
"Religie bestaat uit handelingen, overtuigingen en instellingen, gebaseerd op de vooronderstelling van het bestaan van ofwel bovennatuurlijke entiteiten met vermogens tot handelen, ofwel onpersoonlijke machten en processen met een morele doelgerichtheid, die het vermogen hebben de voorwaarden te stellen voor menselijk doen en laten of daarbij in te grijpen." Steve Bruce, Religion and Modernitzation, Oxford, 1996, p.7.


Is dit dan geen goede invulling van deze definitie?


Handelingen en overtuigingen:
• In de hemel kun je biervulkanen en een stripperfabriek vinden. In de hel trouwens ook, maar daar is het bier bedorven en hebben alle strippers een geslachtsziekte.
• Piraten spelen een belangrijke rol in de religie. Volgens de Pastafari, de aanhangers van het geloof, zijn het goddelijke wezens. Het opwarmen van de aarde, aardbevingen, orkanen en andere natuurrampen zijn allemaal directe gevolgen van het afnemende aantal piraten sinds 1800.
• In plaats van de 10 geboden hebben de Pastafari 8 ‘liever-nieten’. Het waren er in eerste instantie 10, geschreven op stenen tabletten. Maar de piraat Kapitein Mosey liet er per ongeluk 2 vallen.
• Een voorbeeld van een ‘liever-niet’: ‘Ik heb liever niet dat je mijn bestaan gebruikt als middel om te onderdrukken, onderwerpen, straffen, iemands ingewanden eruit te halen, en/of, je weet wel, gemeen te zijn tegen anderen.’
• De officiële afronding van het gebed is ‘ramen’. Ramen is een soort noodles.
• Het vergiet is voor ons een heilig object. We zetten het op ons hoofd om God, het Vliegend Spaghettimonster te eren. Wil je ook een legitmatie bewijs met een vergiet vanwege je geloof?

Instellingen: https://www.kerkvanhetvliegendspagh....nl/ons-geloof/

Gebaseerd op het bestaan van een bovennatuurlijke entiteiten met de mogelijkheid tot handelen:
1. Die voorwaarden stellen voor het menselijk doen en laten: Ik heb echt liever niet dat je… doet alsof je heiliger bent dan iemand anders wanneer je mijn noedelige goddelijkheid beschrijft. Als sommige mensen niet in me geloven dan is dat oké. Echt. Trouwens, dit gaat niet over hen, dus niet afdwalen.
2. Ik heb echt liever niet dat je… mijn bestaan gebruikt om mensen te onderdrukken, straffen, veroordelen of, je snapt het, je slecht te gedragen tegen anderen. Ik heb geen offers nodig en het begrip “zuiver” is bedoeld voor bronwater, niet mensen.
3. Ik heb echt liever niet dat je… mensen beoordeelt op hoe ze eruit zien, hoe ze zich kleden, hoe ze praten of hoe ze lopen, maar wees gewoon vriendelijk, oké? O, en laat dit eens doordringen: vrouw = mens. man = mens. Precies hetzelfde. De één is niet beter dan de ander, tenzij we het over mode hebben en sorry, dat heb ik aan vrouwen gegeven en een paar mannen die toevallig het verschil weten tussen lila en violet.
4. Ik heb echt liever niet dat je… je gedraagt op een manier die aanstoot kan geven aan jezelf of je willige partner met de wettige leeftijd EN geestelijke volwassenheid. Voor wie daar problemen mee heeft:, ik geloof dat de uitdrukking is: “doe ’t effe lekker met jezelf”, tenzij je daar aanstoot aan neemt; in dat geval moet je maar eens de TV uitzetten en voor de verandering een ommetje maken.
5. Ik heb echt liever niet dat je… discussieert met gehersenspoelde, vooringenomen, akelige mensen op een lege maag. Eet eerst en maak dan gehakt van ze.
6. Ik heb echt liever niet dat je… kerken/moskeeën/tempels bouwt van multimiljoenen euro’s voor mijn noedelige goedheid, wanneer het geld beter besteed kan worden aan bestrijding van armoede en ziekte, aan leven in vrede, liefhebben met passie en het goedkoper maken van breedbandkabel. Ik mag dan een alleswetend complex wezen zijn, maar ik hou van de simpele dingen in het leven. Ik kan het weten, ik ben de Schepper.
7. Ik heb echt liever niet dat je… rondbazuint tegen anderen dat ik met je praat. Zo interessant ben je niet. Word volwassen. Ik vertel je net dat je je naasten lief moet hebben, dat was een hint.
8. Ik heb echt liever niet dat je… bij een ander dingen doet die je met jezelf wil laten geschieden, als je in bent voor dingen die te maken hebben met, eh… veel glijmiddel, leer of vaseline. Als de andere persoon het wil (gelet op punt 4), ga ervoor, maak foto’s en in Mike’s naam, gebruik een condoom! Echt, het is maar rubber. Als ik had gewild dat het niet goed voelde had ik wel stekels toegevoegd, of zoiets. (RAmen).



Tot dusver hoor ik eigenlijk alleen maar deze twee argumenten: "Het is te onnozel." en "Het is een parodie."
Voor het eerste argument zou ik zeggen dat dit een eigen overtuiging is. Er zijn veel religies die ik onnozel vind maar die worden wel aanvaard.
Op het tweede argument zou ik willen vragen hoe je zo zeker kan zijn dat het een parodie is. Misschien is ze zo ontstaan maar kan het niet dat de aanhang er echt zijn in gaan geloven? En als er personen echt in geloven, waarom is dat dan geen religie?

Tot slot wil ik ook nog even stellen dat elke religie in zekere zin is gebaseerd op een voorgaande. Er zijn overduidelijk gelijkenissen tussen de Romeinse religei en de Griekse religie, net zoals er gelijkenissen zijn tussen het Christendom en het Jodendom. Dus zeggen dat Pastafarianisme te veel lijkt op een andere godsdienst vind ik niet echt overtuigend.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:38.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.