actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Human Interest > Religie & kerk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd May 2018, 13:36
maxim.g*ris maxim.g*ris is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Poederlee
Posts: 47
‘Door het celibaat zal ik niet tot mijn 80ste priester zijn’

‘Door het celibaat zal ik niet tot mijn 80ste priester zijn’
Bron: De Standaard, Humo
Opgehaald van: http://www.standaard.be/cnt/dmf20180522_03523566



Pieter Delanoy, ofwel ‘De Mol’, vindt het jammer dat hij niet kan zeggen: ‘Ik heb iemand die me nóg gelukkiger maakt’. Door het celibaat kán hij niet altijd priester blijven.


Dat Pieter Delanoy geen klassieke priester is, werd al duidelijk tijdens ‘De Mol’. Zijn afwijzing van het celibaat hoeft dus niet eens zo te verbazen. ‘De katholieke kerk is het enige geloofsinstituut dat die regel nog handhaaft. (...) Als de kerk haar voorgangers laat trouwen, dan laat ze liefde en warmte toe. Wat kun je daartegen hebben’, vraagt hij in een interview in Humo.

Of hij de voorschriften van het celibaat zelf volgt, laat hij in het midden. ‘Ik zal het zo zeggen: het celibaat zorgt ervoor dat ik niet tot mijn 80ste priester zal zijn.’ Hij vermoedt dat hij vroeg of laat - ‘maar eerder vroeg dan laat’ - consequent zal zijn en een keuze zal moeten maken tussen het priesterschap en het celibataire leven. Zelf vindt hij dat heel jammer. ‘Zo stom dat je door één idiote regel een prachtig verhaal aan de kant moet schuiven.’

Celibaat onder druk?

Delanoy staat niet alleen. Vincent Duyck, een jonge priester uit Brugge, stopte in 2016 als priester omdat hij zich niet meer gelukkig voelde binnen het celibaat. Hij had toen een vriendin. En in de katholieke kerk woedt het debat over het verplichte celibaat al jaren, recent ook met opflakkeringen na verschillende pedofilieschandalen.

Aartsbisschop Jozef De Kesel heeft zich al voorstander getoond van een systeem dat gehuwde mannen toelaat om priester te worden. ‘Het celibaat kan niet van elke priester gevraagd worden’, zei De Kesel in 2016. Paus Franciscus maakte zelf ook al een kleine opening om getrouwde mannen met een sterke roeping ‘in buitengebieden’ tot het priesterambt toe te laten. Maar voorlopig zonder concrete actie. Huwen na de inwijding als priester is voorlopig niet aan de orde.

Eigen mening:

Volgens mij is het celibaat een verjaard begrip. Ik denk dat de afname in priesters een gevolg is van het celibaat. Vandaag de dag is iedereen op zoek naar liefde, en priesters lijken niet meer voldoende te nemen met de liefde die ze van God krijgen en van hun parochie/gemeenschap. Ik denk dat als ze het celibaat zouden afschaffen of aanpassen of op zijn minst niet verplicht maken voor priesters, dan zouden er veel meer en jongere priesters hun roeping volgen. Dit zou volgens mij ook een toename in kerkgangers en geëngageerde personen opleveren. De kerk lijkt voor de jeugd een middeleeuws begrip. De jeugd zit in een snel ontwikkelende wereld, en ik vind dat de kerk zou moeten volgen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:39.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.