actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th February 2018, 12:52
Emma.L*ysen Emma.L*ysen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Beerse
Posts: 62
Oudere werkzoekende krijgt premie voor start eigen zaak

Oudere werkzoekende krijgt premie voor start eigen zaak

Werkzoekenden ouder dan 45 die een eigen zaak opstarten krijgen daar vanaf 15 maart een premie voor. Bedoeling is dat meer mensen de stap naar een statuut als zelfstandige durven zetten.

Hoewel uit cijfers van VDAB blijkt dat veel werkzoekenden ondernemerschapsambities koesteren, blijft het aantal werkzoekenden dat uiteindelijk kiest voor een zelfstandige baan schommelen tussen de 2 en 3 procent. Voor hen is het financiële risico immers het grootst.

Vlaams minister van Werk Philippe Muyters werkte een premie uit om hen aan te moedigen toch de sprong te wagen. De premie start op het moment dat de werkzoekende zich inschrijft als zelfstandige in hoofdberoep. ‘Op dat moment is de inkomensonzekerheid het grootst, dus zorgen we ervoor dat de premie dan ook het hoogst zal zijn. Het eerste kwartaal krijgt de werkzoekende elke maand 1.000 euro. Daarna daalt het bedrag elk drie maanden met 100 euro, om na twee jaar volledig uit te doven. Op kruissnelheid heb ik voor deze premie 20,5 miljoen euro beschikbaar.’

De premie wordt niet zonder meer toegekend. Van de werkzoekenden wordt engagement verwacht: ze moeten eerst met succes een ondernemerschapstraject doorlopen, zoals bijvoorbeeld ‘Maak werk van je zaak’. Dat traject versterkt hun ondernemerschapscompetenties en verhoogt hun slaagkansen. Tijdens deze opleiding wordt ook de haalbaarheid van hun businessplan onder de loep genomen.

Bron: Wle, 25 februari 2018, De Standaard
Link: http://www.standaard.be/cnt/dmf20180225_03375775

Eigen mening: Uit vorige onderzoeken bleek al dat het voor oudere werkzoekenden moeilijker is om terug aan een job te geraken. In mijn ogen kan deze premie inderdaad wel een oplossing bieden voor velen van hen. Zij hebben vaak al enkele decennia aan ervaring op hun cv staan en kunnen dus eigenlijk perfect zelfstandig aan de slag. Zoals de VDAB reeds aangaf, is er echter een te groot financieel risico voor de meesten van hen. Het initiatief van Philippe Muyters speelt in op dit obstakel. Zijn premie zal hopelijk meer van de oudere werkzoekenden aanmoedigen om de stap naar zelfstandigheid te zetten, maar zal hen bovendien ook garanderen dat hun financiële situatie er niet onder lijdt. Hoewel ik enorm achter dit initiatief sta, omdat het mensen met veel expertise terug de kans biedt om dit te gebruiken, was ik tijdens het lezen van dit artikel toch ongerust. In mijn ogen zou dit immers ook een kans kunnen bieden aan mensen om 'te doen alsof' en zo gewoon de premie te ontvangen gedurende twee jaar. De laatste alinea heeft mij hier echter in gerustgesteld. Philippe Muyters deelt deze premie namelijk niet zomaar uit. De toekomstig zelfstandigen zullen eerst een ondernemerschapstraject moeten doorlopen. Dit lijkt mij een goede 'schifting', want zo schrik je de mensen al af die er geen moeite voor willen doen, bovendien worden de mensen die wel deelnemen hier heel hard mee geholpen en daardoor ook hun zaak en als laatste wordt de haalbaarheid van hun plan onder de loep genomen. Het ondernemerschapstraject is naar mijn mening dus een goede kwalificatie voor de premie, die hopelijk meer oudere werkzoekenden terug aan het werk zal kunnen zetten.

Laatst aangepast door Emma.L*ysen : 25th February 2018 om 13:00.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:58.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.