actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th September 2015, 12:20
Shanice V*n Gorp Shanice V*n Gorp is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Beerse
Posts: 88
Steeds meer 55-plussers kampen met alcoholprobleem


Steeds meer 55-plussers kampen met alcoholprobleem


Uit cijfers van het Wetenschappelijk Instituut Volksgezondheid (WIV) blijkt dat 25,1 procent van alle Vlamingen tussen 55 en 64 jaar dagelijks alcohol consumeert. Dat percentage gaat de laatste jaren in stijgende lijn: in 2004 lag het op 12,6 procent, schrijft De Zondag.

Ook in de leeftijdscategorie 65 tot 74 jaar stijgt het aantal dagelijkse alcoholdrinkers fors, tot 23,3 procent. Ook het gemiddeld aantal glazen dat per week gedronken wordt, stijgt bij 55-plussers. Vooral mannen tussen 55 en 64 jaar behoren tot de risicogroep met gemiddeld 17,2 glazen.

'De reden werd niet bevraagd. Meer vrije tijd en ruime financiële middelen spelen mee, maar ook eenzaamheid en gebruik van alcohol om met de negatieve gevolgen van ouder worden om te gaan, kunnen een rol spelen', aldus de Vereniging voor Alcohol- en andere Drugproblemen in de krant. (Belga/AVE)

Bron: Knack, 13/09/15
http://www.knack.be/nieuws/gezondhe...mal-604819.html

Eigen mening: Ik vind het uiterst belangrijk om alcoholproblemen in elke leeftijdscategorie op te volgen. Vandaag de dag wordt er erg veel aandacht besteed aan de steeds vaker voorkomende drugproblematiek, toch is het van belang om ook alcohol niet uit het oog te verliezen. De risico's van een alcoholverslaving zijn absoluut niet te onderschatten. Ik vind het jammer dat de reden van het alcoholverbruik niet werd bevraagd in dit onderzoek. In eerste instantie is het uiteraard van belang om jongeren bewust te maken van de gevaren van alcohol door middel van preventie. Verder is het volgens mij ook van belang om ouderen te sensibiliseren en te ondersteunen. Vooral wanneer eenzaamheid een reden is voor het alcoholverbruik maak ik me ernstig zorgen. Hebben die personen dan echt niemand in hun directe omgeving waar ze bij terecht kunnen? Dit doet me denken aan de verhalen over begrafenissen waar enkel de overledene en de begrafenisondernemer aanwezig zijn. De meeste mensen in onze huidige samenleving zijn naar mijn mening teveel op zichzelf gericht waardoor ze hun medemens uit het oog verliezen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th September 2015, 18:48
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Alcoholproblemen bij 55-plussers

Net zoals Shanice vind ik het noodzakelijk om alcoholproblemen bij alle leeftijdscategorieën te bestuderen. Hoe kunnen we het voorkomen en wat kunnen we doen om mensen opnieuw te laten afkicken. Ouderen geven vaak de oorzaak 'eenzaamheid' op als het gaat om (het misbruiken van) alcohol. Ze zien alcohol als hun (ongezonde) vriend. Ze voelen zich beter en voelen minder pijn als ze alcohol gedronken hebben. Het is belangrijk om ook oudere mensen kennis te laten maken met gezondere en socialere alternatieven. Een dansclub voor senioren, kaartclub, borduurclub, hobbyclub, biljartclub, bingo-avonden ... . Het lijkt cliché, maar ouderen kunnen hierdoor (opnieuw) openbloeien. Uit zichzelf zullen ze het nauwelijks uitproberen, maar met de nodige motivatie en steun kan je hen toch over de streep trekken. Aangezien velen 'eenzaamheid' als belangrijke factor aanhalen om alcohol te consumeren kunnen ze op deze manier geholpen worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:54.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.