actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th March 2014, 16:10
A*strid.Bastiaens A*strid.Bastiaens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Zandhoven
Posts: 100
Onderzoekers creëren virus dat werkt zoals een verkoudheid

Onderzoekers creëren virus dat werkt zoals een verkoudheid


In Liverpool zijn ze er in 'geslaagd' een virus te ontwikkelen dat zich via de lucht kan overzetten naar andere computers in de buurt, net zoals een verkoudheid dat doet tussen mensen.

De allereerste virussen konden enkel verspreid worden via besmette floppy disks en tot voor kort was er ook steeds een internetserver of wifi-verbinding nodig om een virus over te dragen van computer tot computer. Wetenschappers aan de universiteit van Liverpool hebben daar volgens Mashable -in een afgesloten lab weliswaar- verandering in gebracht. Ze slaagden erin om een virus te verspreiden van het ene afgekoppelde netwerk naar het andere, enkel door hun 'nabijheid'.

Ze doopten hun vondst 'Chameleon', een virus dat je hele data doorspit en kan doorspelen naar elders. Hoe meer computers er in de buurt zijn, hoe gemakkelijker het zijn werk kan doen. Het springt van het ene 'access point' naar het andere en kan zo kiezen welke computers het besmet (en dus niet enkel degene op hetzelfde netwerk).

Het virus bracht geen schade toe, maar kon wel massa's gegevens verzamelen en overzetten. Omdat het zo agressief is, zoekt het steeds de zwakste plek van het netwerk uit om binnen te dringen. Omdat het ook op meerdere plekken en geen individuele computer huist, is het moeilijk opspoorbaar.

De wetenschappers voerden het experiment uit om aan te tonen dat het kan en zo virusscanners voor te bereiden op de dag dat er echt zo'n virus circuleert.

Bron: De Morgen, 6/03/2014

Eigen mening:
Het moest er ooit van komen: een nieuwe versie van een computervirus. Maar dat het een door de lucht overdraagbaar virus zou worden, had ik niet verwacht. Indien deze ontdekking in verkeerde handen valt, wil ik niet weten wat er gaat gebeuren. We kunnen immers de computer niet meer uit ons dagelijks leven wegdenken: in vergaderingen, in colleges op school,... overal zie je computers. Indien er dan één pc besmet is met dit virus kan er heel wat schade aangericht worden. Momenteel kan het virus enkel informatie opslagen, dit vind ik al erg genoeg. Wel vind ik het goed dat wetenschappers dit nu ontdekt hebben, zo kunnen ze een soort tegengif aanmaken om de verspreiding tegen te gaan. Hopelijk zal dit op tijd klaar zijn.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 7th March 2014, 10:39
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Computervirus door de lucht

Zo'n artikel zie ik niet graag in de kranten verschijnen. Ik vind het goed dat wetenschappers onderzoek doen naar verschillende soorten computervirussen en alle mogelijke vormen ervan bestuderen. Wel vind ik dat wetenschappers dit niet mogen meedelen aan de media. Aan de ene kant omdat het mensen bang maakt en aan de andere kant omdat er misbruik van gemaakt kan worden.
Om het eerst even te hebben over het bang maken van mensen... . Hierbij heb ik het vooral over oudere mensen die een computer bezitten. Deze mensen zijn sowieso terughoudender dan jonge mensen. Als deze mensen zo'n artikels lezen in de krant worden ze nog terughoudender en in uitzonderlijke gevallen zullen deze mensen er zelfs voor kiezen om de computer weg te laten rotten in de kamer en deze niet meer te gebruiken.
Iedereen volgt de media, ook mensen met slechte bedoelingen. Als deze mensen zo'n artikel lezen in de krant krijgen ze ideeën. Het bestaat, dus ze willen het proberen. In sommige gevallen lukt zo'n probeersel en zijn er veel mensen de dupe van.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 24th March 2014, 00:34
M*thi De Pauw M*thi De Pauw is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Vorselaar
Posts: 142
Wacht .. het virus verspreidt zich van acces point naar acces point? Dus er is wél een werkende wifi-verbinding in het spel? Ik heb nog nooit gehoord van een acces point dat een andere manier van verbinden gebruikt. Misschien gaat het over smartphones als acces point maar dan gaat het nog altijd over wifi, Bluetooth of NFC en die dingen bestaan al even.

Misschien is er echt iets nieuw gecreëerd waar ik nog nooit van heb gehoord, maar dan heeft de auteur van dit artikel zijn werk niet goed gedaan. Wat in dit artikel staat is verre van nieuw en een virus dat van netwerk tot netwerk springt is helemaal geen nieuwigheid.
Wel jammer, ik hoopte iets nieuw te ontdekken. Nu weet ik nog niets.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:20.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.