actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st April 2015, 21:55
Laurence.D"eckers Laurence.D"eckers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Hulshout
Posts: 138
Voor het eerst in jaren weer minder spijbelaars in Antwerpen

Het aantal scholieren in het Antwerpse secundair onderwijs dat spijbelt, is vorig schooljaar voor het eerst in jaren significant gedaald. Dat blijkt uit het zogenaamde spijbelrapport, dat dinsdagavond werd gepresenteerd aan de leden van de Antwerpse gemeenteraad.

Het percentage leerlingen dat meer dan tien dagen ongewettigd afwezig was, daalde van 17,2 naar 15,5 procent. Ruim de helft van de spijbelaars is meerderjarig. In het basisonderwijs bleef het spijbelpercentage dan weer nagenoeg stabiel (van 4,1 naar 4 procent).

Op een lichte daling in 2009-2010 na, kende het Antwerpse secundair onderwijs de voorbije zeven schooljaren telkens een toenemend aantal spijbelende leerlingen. “Het was een van mijn topprioriteiten bij het begin van deze legislatuur om dat fenomeen te bestrijden”, zegt schepen voor Onderwijs Claude Marinower (Open VLD). ‘De gegevens van het spijbelrapport laten ons toe om jaar na jaar werk te maken van een meer gerichte aanpak, tot op schoolniveau.’

Spijbelambtenaar

Vooral de rol van ‘spijbelambtenaar’ Najib Chakouh, sinds 2008 aan de slag, is volgens Marinower steeds belangrijker geworden. “Hij heeft intussen zoveel contacten op het terrein dat er sneller en efficiënter kan worden ingegrepen”, stelt de schepen. Marinower wijst er verder op dat er in Antwerpen reeds alarm wordt geslagen vanaf tien dagen ongewettigde afwezigheid, terwijl dat in Vlaanderen normaal gezien pas vanaf dertig dagen is. Extra maatregelen komen er dan ook voorlopig niet in de Scheldestad. ‘We zijn duidelijk op de goede weg’, stelt Marinower.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150421_01641785
Eigen mening: 'We zijn duidelijk op de goede weg'. Woorden die ik graag hoor wanneer het over school gaat. Spijbelen is inderdaad een probleem, meer ik denk dat wij als leerkrachten daar een belangrijke rol in kunnen spelen.
Als wij onze lessen aantrekkelijk en aangenaam maken (in het mogelijke natuurlijk) zullen de leerlingen, volgens mij, minder snel spijbelen.
Ik denk dan ook dat het goed dat we zoveel rond werkvormen werken.
Leerlingen blijven stimuleren is belangrijk, maar we zijn zeker en vast op de goede weg.

Laatst aangepast door Laurence.D"eckers : 21st April 2015 om 22:01.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd April 2015, 01:23
C*roline.Liekens C*roline.Liekens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 135
Voor het eerste in jaren weer minder spijbelaars in Antwerpen

Ik ben het niet eens met Laurence die aanhaalt dat wanneer we onze lessen aantrekkelijk(er) maken, er als gevolg minder leerlingen zullen gaan spijbelen. Ik denk ook vooral dat we niet uit het oog mogen verliezen dat sommige leerlingen 'schoolmoe' zijn en dat voor hen een goede begeleiding verreist is. Hierbij denk ik dan aan de belangrijke rol van leerkrachten, maar zeker ook opvoeders en de zorgleerkrachten in het onderwijs. Verder is het ook belangrijk om te nuanceren dat het ook gaat om kinderen die bijvoorbeeld op reis gaan tijdens de schooluren. In Antwerpen zal er al na 10 dagen alarm worden geslagen, terwijl dit in Vlaanderen veel later gebeurt. Ik durf voorzichtig te besluiten dat het verminderde cijfer aantal spijbelaars misschien ook te maken heeft met de strengere controles en maatregelen die er genomen zijn om tegen te gaan dat ouders bijvoorbeeld twee dagen voor de vakantie op reis vertrekken. Verder is het ook belangrijk om te vermelden dat spijbelen niet altijd een individuele keuze is van de leerlingen, maar vaak ook omwille van plannen van ouders. Het is dan ook noodzakelijk dat er acties op regelmatige basis worden opgezet om tegen te gaan dat leerlingen enkele dagen eerder op vakantie vertrekken, maar we mogen zeker ook de leerlingen die de schoool beu zijn niet uit het oog verliezen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 22nd April 2015, 09:49
b*itt.g b*itt.g is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Noorderwijk
Posts: 94
Ik ben het grotendeels eens met de mening van C*roline. Jongeren worden vandaag de dag meer schoolmoe. Ik geloof dat ik eens ergens gelezen had dat 8 op 10 jongeren baalt van school en dat maar 36% graag naar school gaat. Jongeren ervaren school niet als 'leuk'. Dit kan te maken hebben met de werkvormen die gehanteerd worden, zoals Laurence aanhaalt. Maar het kan ook te maken hebben met de leerstof die ze moeten verwerken. Leerlingen spijbelen naar mijn mening omdat ze schoolmoe zijn of met andere woorden omdat 'ze beter dingen te doen hebben' dan op school te zitten.
Echter, de laatste jaren zijn ze veel strenger geworden op gebied van spijbelen. De ouders worden sneller gecontacteerd wanneer hun kind niet op school is en straffen worden zwaarder, denk bijvoorbeeld maar eens aan strafstudies op woensdagnamiddag. Ikzelf heb ooit één keer gespijbeld, mijn reden daarvoor was dat ik niet geleerd had voor de 3 testen die ik die dag had. Dit kan ook een reden zijn tot spijbelen, namelijk leerkrachten die té veel werk meegeven. Ik denk ook wel dat wanneer leerlingen één keer hard gestraft worden, dat ze minder geneigd zijn het opnieuw te doen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:58.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.