actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th March 2015, 00:33
m*nique m*nique is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2015
Locatie: Lille
Posts: 63
In 1 op 4 winkels knijpt kassabediende oogje toe voor vrienden

http://www.hln.be/hln/nl/942/Econom...-vrienden.dhtml

INTERNE FRAUDE Een kwart van alle winkels in ons land is de afgelopen vijf jaar geconfronteerd met het zogenaamde 'sweethearting'. Dat is een fenomeen waarbij de kassabediende goederen niet of amper aanrekent voor liefjes, vrienden of familieleden. Het kost de retailers honderden miljoenen euro per jaar. Volgens de federale politie bedraagt 'interne fraude' mogelijk de hélft van alle diefstallen.
Het Nationaal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) bevroeg recent 475 handelszaken in ons land. "De cijfers zijn onthutsend", zegt voorzitster Christine Mattheeuws. "Maar liefst 23 procent van de winkels werd de voorbije vijf jaar geconfronteerd met het zogenaamde 'sweethearting'. Bovendien is het fenomeen in opmars. En dat heeft te maken met de aanhoudende crisis."

Aan een ongezien tempo geven sommige kassabediendes hun vrienden en familieleden kortingen waar ze geen recht op hebben, knijpen ze een oogje dicht als er producten gestolen worden of scannen ze de helft niet van wat er op de toonbank ligt. "Het gebeurt overal", aldus nog Mattheeuws. "Bij de bakker of de slager die met personeel werkt, maar ook in warenhuizen en modeketens."

Winkeliers proberen met alle mogelijke middelen het sweethearting te stoppen. "Gaande van camera's boven de toonbanken tot speciale software in de kassa's. En haast 90 procent van de winkels die ermee te maken kregen, vraagt sindsdien bij vorige werkgevers de referenties van een nieuw personeelslid op." Grote warenhuizen hebben vaak een beleid dat kassiersters hun eigen familie niet mogen bedienen.

Sweethearting, ik heb een nieuw woord geleerd. Wat een schokkende cijfers!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th March 2015, 12:35
C*roline.Liekens C*roline.Liekens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 135
In 1 op 4 winkels knijpt kassabediende oogje toe voor vrienden

Ik vind het bizar dat er nu pas een bericht over dergelijke praktijken in de media verschijnt. Dat de cijfers zo hoog liggen verbaast mij niet. Ik ken enkele zelfstandigen en die nemen ook extra maatregelen om hun personeel te controleren. Je kan de werknemers alleen maar met de feiten confronteren (en niet met vooronderstellingen) dus dan dien je ze bijgevolg ook op heterdaad te betrappen. Jammer dat als je werkt met personeel, een camera in elke uithoek van de winkel moet hangen om ze voortdurend in het oog te kunnen houden.
Dat de cijfers zo hoog zijn, komt naar mijn aanvoelen doordat de kinderen vandaag 'een snoepje stelen in de Kruidvat' als een uitdaging zien. Dit is stoer, maar ze zijn zich ervan onbewust dat dit wel degelijk een probleem kan worden. Het begint met iets onschuldig en het eindigt bij je familie met een volle winkelkar laten vertrekken voor slechts €10. Het kan ook nog een stapje erger wanneer ze zelf artikelen uit de winkel gaan ontvreemden wanneer ze de winkel sluiten. Jammer, maar helaas denk ik dat het een fenomeen is van de 21ste eeuw. Er is dringend nood aan een campagne en een overleg opdat deze problematiek kan gereduceerd worden tot het minimum. Helaas zullen er altijd werknemers zijn die het toch blijven doen, waar ze ook werken en hoeveel keer ze ook ontslagen worden....
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:01.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.