actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th October 2015, 19:32
e*len.brosens e*len.brosens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Zoersel
Posts: 58
‘Luiers wassen valt beter mee dan verwacht’

‘Luiers wassen valt beter mee dan verwacht’

Steeds meer jonge ouders kiezen voor herbruikbare luiers. Daarom zijn ze voortaan ook beschikbaar als geboortegeschenk bij CM.
Inge Willaert (40) uit Itegem, werkende mama van drie, is helemaal gewonnen voor het concept en testte de luiers van de CM-Thuiszorgwinkel uit.


Toen hun oudste dochter Julie werd geboren, kozen Tom en Inge aanvankelijk voor wegwerpluiers. Maar ze zagen de afvalberg snel groeien. ‘We hadden ineens dubbel zoveel
vuilnis als voorheen’, vertelt Inge. ‘Dat zet je wel aan het denken. Tom wou graag eens
proberen met herbruikbare luiers. Hij heeft mij mee over de streep getrokken.’

Experiment
Het experiment viel beter mee dan verwacht. ‘De herbruikbare luiers van vandaag lijken qua ontwerp erg goed op de gewone wegwerpluiers. Ze hebben al de juiste vorm en zijn gemakkelijk dicht te maken met drukknopjes of velcro. Een buitenlaagje houdt het geheel waterdicht, en een inlegvelletje zorgt ervoor dat je bij een kakpamperhet kakje zelf apart kunt weggooien. Qua gebruiksgemak kunnen ze zeker tippen aan de gewone pampers.’

Zachte stofjes
Inge gebruikt de herbruikbare luiers ondertussen al vijf jaar, eerst bij haar oudste dochter Julie, dan bij zoon Daan en nu bij haar jongste dochtertje Sofie. ‘Bij onze oudste waren die luiers nog erg basic’, herinnert ze zich. ‘Nu bestaan ze in allerlei leuke kleurtjes. Ook het ontwerp wordt steeds beter. Ik heb onlangs de herbruikbare luiers van de CM Thuiszorgwinkel uitgetest. Ik was er erg tevreden over. Ze zijn heel zacht, ik denk dat babybilletjes dat wel graag hebben. En mama’s ook, want door het velcro-systeem sluiten ze altijd goed aan.’

Wassen en plassen
Al die luiers moeten natuurlijk ook gewassen worden. Elk merk luiers heeft eigen
wasinstructies. ‘Ik gooi dat gewoon bij de andere was’, benadrukt Inge. ‘Met jonge kinderen moet je sowieso veel wassen, die extra luiers maken dan niet zoveel verschil. Ik was om de twee à drie dagen, en om de paar weken doe ik een extra kookwas voor de luiers.’ En het drogen? ‘Ik laat de luiers doorgaans buiten aan de wasdraad drogen, of in de garage’, zegt Inge. ‘Enkel als de handdoeken in de droogkast gaan, steek ik de luiers erbij, dan blijven ook die lekker zacht. Je hoeft trouwens niet altijd de volledige luier te wassen, het buitenste deel is meestal niet nat, dus dat kun je gewoon wat uitluchten en een paar keer hergebruiken voor je het opnieuw wast.’

In de portemonnee
Herbruikbare luiers brengen een flinke besparing met zich mee. ‘Bij aankoop doe je een stevige investering, maar die verdien je snel terug, zeker als je de luiers voor meerdere kinderen gebruikt. Het enige wat ik jammer vind, is dat niet elke crèche deze luiers wil gebruiken. De ene doet het wel, de andere niet, zo hoor ik. Goed, elk zijn eigen keuze. Als wij op vakantie gaan, of op weekend, gebruiken we ook wegwerpluiers. We zijn daar wat minder strikt in geworden dan vroeger. Je hoeft niet radicaal te zijn, elke uitgespaarde luier is een goede luier. We zijn trouwens ook helemaal geen geitenwollensokkengezin dat voortdurend met het milieu bezig is. We letten op ons afval zoals iedereen en zijn wel wat milieubewust, maar niet meer dan anderen.’

Luiertrauma
Niet iedereen is gewonnen voor het concept, dat merkt Inge ook aan de oma’s. ‘De ene oma maakt er geen probleem van, maar de andere oma steigert al bij het idee. Kijk, dat komt omdat zij indertijd van die onhandige doeken moest gebruiken. Dat kun je natuurlijk niet vergelijken met de luiers van nu. Ach, ik hoor nog wel mensen die een soort trauma hebben als het gaat over herbruikbare luiers. Terwijl het echt heel goed meevalt. Vaak zijn het mensen die het systeem niet goed kennen. Eens je ermee vertrokken bent, is het niet zo’n grote moeite, vind ik. Ik zou jonge ouders zeker aanraden om het eens uit te proberen.’

Nele Verheye - 02-10-2015

CM geeft jonge ouders een duwtje in de rug met een babygeschenk. Ze kunnen kiezen voor een premie, een waardebon, een pakket wegwerpluiers of een pakket herbruikbare luiers van de CM-Thuiszorgwinkel.
www.cm.be/babygeschenk


Bron: http://www.cm.be/binaries/VS18_02.1...m375-112695.pdf

Mening:
Ik ben het eens met de auteur van dit artikel. Katoenen luiers bieden heel wat voordelen. Ze bezitten geen chemische stoffen, daardoor voelen deze luiers veel zachter aan. Daarenboven zijn ze wasbaar, dus kunnen ze opnieuw gebruikt worden, wat het milieu ten goede komt. Ze zijn wel duurder in aankoop, maar deze meerprijs haal je er snel weer uit, zeker wanneer ze voor een tweede of een derde kind gebruikt kunnen worden. Ik vind het een heel mooi initiatief dat de CM ouders laat kiezen welk geschenk ze graag zouden ontvangen. Op deze manier moeten ze niet onmiddellijk zelf herbruikbare luiers aankopen. Volgens mij, zullen hierdoor meer ouders geneigd zijn dit eens uit te proberen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:48.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.