actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th June 2015, 13:00
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Statiegeld op blikjes

Alleen supermarkten moeten straks lege blikjes terugnemen

Wanneer het statiegeld op plastic drankflessen en drankblikjes wordt ingevoerd, zullen enkel grote supermarkten verplicht worden de drankverpakkingen in te zamelen. Dat is althans het scenario dat Vlaams leefmilieuminister Joke Schauvliege (CD&V) tot in detail laat uitwerken, zo meldt Het Nieuwsblad.
Het scenario houdt in dat er statiegeld - tussen 0,10 en 0,50 euro - wordt geheven op alle plastic drankverpakkingen, ongeacht hun grootte, en ook op alle drankblikjes. Mensen zouden met hun gebruikte flesjes en blikjes naar de grote supermarkten moeten. Die worden in dit scenario verplicht om via statiegeldmachines die verpakkingen terug te nemen.
Buurtsupermarkten, kruideniers en bijvoorbeeld ook ¬frituren die frisdrank verkopen, krijgen de keuze of ze de blikjes terugnemen.
Als de uitwerking van dit scenario geen onverwachte problemen aan het licht brengt, wil Schauvliege tegen september de concrete invoering van statiegeld op de agenda van de Vlaamse regering brengen.
Overigens blijkt dat de Vlaamse regering er op termijn aan denkt ook statiegeld te heffen op drankkartons en op alle glazen flessen.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150604_01713695
Datum: 04/06/2015 om 07:06 uur

Mening

Dit is een onderwerp waar veel onenigheden rond bestaan. Sommigen zijn voor en sommigen zijn tegen. Persoonlijk heb ik er een dubbel gevoel bij. Voor het milieu is het zeker beter dat er statiegeld betaald moet worden op dankverpakkingen. Door deze invoering zullen mensen minder snel geneigd zijn om hun drankverpakkingen ergens te dumpen. Hoe klein het bedrag ook is, in economisch onzekere tijdens geldt elke eurocent! Een ander voordeel is dat de drankverpakkingen hergebruikt kunnen worden, weeral een voordeel voor het milieu. Langs de andere kant denk ik dat mensen hierdoor minder drankverpakkingen zullen kopen. Ik denk dat er mensen zijn die eerder zelf de verpakkingen willen hergebruiken, aangezien er genoeg toestellen zijn om zelf dranken te maken. Ook denk ik dat sommige mensen die het financieel erg moeilijk hebben zich ertoe laten overhalen/verleiden om zo nu en dan een drankverpakking te stelen omdat ze dat statiegeld de drempel vinden.
Grote supermarkten zullen verplicht worden om statiegeld te vragen en gebruikte drankverpakkingen terug te nemen, maar andere winkels en frituren mogen zelf kiezen of ze dit al dan niet invoeren. Dit zorgt dan weer voor onduidelijkheid bij de mensen. Waar wordt het wel ingevoerd en waar niet? Ik denk dat het belangrijk is om een lijst te maken met de winkels/ondernemingen die het statiegeld invoeren, zodat het voor iedereen duidelijk wordt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:19.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.