actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th May 2015, 06:59
l*ssa.sips l*ssa.sips is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Zoersel
Posts: 81
Groen: ‘98 procent Vlaamse scholen voldoet niet aan nieuwe energienorm’

Van de 456 scholen die sinds 2009 zijn gebouwd of grondig gerenoveerd, voldoen er maar 9 aan de strengere energienorm die tegen 2021 wordt gesteld. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams parlementslid Elisabeth Meuleman (Groen) heeft verzameld. 'Dat betekent dat 98 procent van deze scholen boven de toekomstige norm zitten. Dat is erg jammer, want de energieverspilling zadelt deze scholen op met torenhoge energiefacturen voor de volgende decennia', aldus Meuleman.

Tegen 2021 moeten alle nieuwe of grondig gerenoveerde kantoor- en schoolgebouwen voldoen aan een strengere energienorm, met name een E-peil van maximum 40. Uit cijfers die Groen-politica Elisabeth Meuleman heeft opgevraagd blijkt dat er voorlopig amper scholen beantwoorden aan die strengere norm. De meeste scholen die sinds 2006 zijn gebouwd of gerenoveerd hebben een E-peil van 60 of meer.

'Dat de Vlaamse overheid scholen blijft bouwen waar de energie bij wijze van spreken uitlekt, getuigt van kortzichtigheid', reageert Elisabeth Meuleman. 'Gemiddeld gaat 15 procent van de jaarlijkse werkingsmiddelen van Vlaamse scholen naar de energiefactuur. Te hoge energiefacturen door het slechte beleid van de Vlaamse regering is dom, gezien het feit dat scholen nu al te weinig geld hebben. Het is ook slecht voor de uitstoot van CO2, en het klimaat', aldus Meuleman.

Volgens Meuleman moet de Vlaamse regering meer ambitie tonen en 'ambitieuze duurzaamheids- en energiezuinigheidscriteria opnemen als voorwaarde voor subsidies bij de opstart van een (ver)bouwdossier'. Zij pleit er ook voor om vanaf nu alle nieuwbouw en grondige renovatie het E-peil 40 te gebruiken en om binnen het Vlaams Klimaatfonds projecten op te zetten rond energiezuinige schoolinfrastructuur.

Bron: De Standaard: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150518_01685891 (geraadpleegd op 18/05/2015)
Mening: Het is jammer om te horen dat bijna alle scholen in Vlaanderen niet voldoen aan de nieuwe energienorm. We zouden echt meer rekening moeten houden met het milieu. Voor veel mensen lijkt het nog steeds een 'ver - van - mijn - bed - show', maar dat is het jammer genoeg niet! Wanneer gaan de mensen nu eindelijk wakker worden? Wanneer de elektriciteit uitvalt is het steeds grote chaos, maar beseffen ze dan niet dat er later misschien geen elektriciteit meer zal zijn? De aarde zal waarschijnlijk nog wel blijven voortbestaan, dat klopt. De vraag zal zijn of de mens er nog op zal leven. Dit lijkt misschien wat grof gezegd en kort door de bocht, maar het is slechts de mening die ik hierbij aanhang. Het zijn de kleine beetjes die helpen, en als de scholen ook hun steentje bij zouden dragen, zou dit ook al een stapje dichter zijn in de goede richting.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th May 2015, 11:10
e*ize.vandenbrande e*ize.vandenbrande is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Pulderbos
Posts: 91
Groen: '98 procent Vlaamse scholen voldoet niet aan nieuwe energienorm'

Jammer genoeg schrik ik niet van deze resultaten. Op mijn middelbare school draaide de verwarming in de winter op volle toeren. Hierdoor werd het zo muf en warm, dat men tegelijk een raam openzette. Wij hebben hier als leerlingen regelmatig een opmerking over gemaakt, maar er werd niets aan gedaan. De campagne rond 'dikketruiendag' werd wel gepromoot, maar er waren die dag nooit voelbaar koudere klaslokalen. Als school moet je een voorbeeld zijn van hoe je op een (eenvoudige) manier energie kan besparen, zodat leerlingen deze tips meenemen naar huis. Hopelijk maakt men snel werk van een goed en zuinig energiebeleid.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 19th May 2015, 18:24
R*my.DeDoncker R*my.DeDoncker is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Tessenderlo
Posts: 83
Ik ben het ook eens met L*ssa en E*ize. We moeten thuis al milieubewuster zijn, dus waarom dan ook niet op school. Bij ons hadden we een automatische verwarming die ze niet konden verzetten. Dus zelf als het buiten warm was, stond de verwarming in de kelder op. Ook bij dikketruiendag was er dus bij ons niet echt een verschil. De school maakte ons er ook niet bepaald milieubewuster op. Daarnaast stonden in de winter ook alle verwarmingen op terwijl wel bijna alle ramen en deuren beneden openstonden. Onze school was volgens mij ook niet genoeg geďsoleerd.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 19th May 2015, 20:54
J*liette.Boonen J*liette.Boonen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Kasterlee
Posts: 59
Dat 98 procent van de Vlaamse scholen niet voldoen aan de nieuwe energienormen is geen goed nieuws. Eén ding is duidelijk: er is werk aan de winkel! In minder dan 6 jaar (tegen 2021) moeten alle kantoor- en schoolgebouwen aan de norm voldoen. Geen eenvoudige klus! Zeker niet omdat scholen nu al te weinig geld hebben. Het is eigenlijk dweilen met de kraan open. Scholen moeten veel geld uitgeven aan de hoge energiefacturen. Als ze in de periode tussen 2009 en de dag van vandaag geďnvesteerd hadden in goede isolatie, dubbele beglazing en andere ingrepen die de warmte meer zouden houden in het schoolgebouw, zouden ze het geld dat ze nu in energiefacturen hebben moeten pompen al lang gerecupereerd hebben.
Mijn grootste zorg gaat voornamelijk uit naar het feit dat we gewoon energie aan het verspillen zijn. Hier zou en moest iets aan gedaan worden.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 20th May 2015, 11:05
T*ďssa.Vermeiren T*ďssa.Vermeiren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Apr 2015
Locatie: Oostmalle
Posts: 55
Ik ben het volledig eens met de voorgaande meningen. Ik weet nog goed toen ik in het middelbaar zat dat ik exact hetzelfde verhaal kon vertellen als Elize. De verwarming volledig open, dan werd het muf in de klas en kreeg je bijna geen zuurstof meer om nog aandachtig te zijn. En als oplossing zetten ze een raam open. Er is ook een verschil in het aantal verdiepingen. Iedereen weet dat de warmte stijgt. Dus wanneer je op het tweede verdiep zat, dan nog eens in een computerlokaal (waar alle computers ook nog eens stonden te blazen) en de verwarming volledig open, kon je al wel raden in welke sauna we daar vele uren hebben gezeten. Isolatie zodat de warmte minder kan stijgen, dubbele beglazing enzovoort zouden dus al een hele oplossing zijn. Ik vind wel dat je merkt dat er veel werken aan de gang zijn om dit probleem op te lossen. Niet alleen om gebouwen een frissere look te geven maar ook om het isolatieprobleem aan te pakken. Zo zijn er bijvoorbeeld werken bezig aan mijn eigen hogeschool (waar ook nog allemaal enkele beglazing in de muren stak) en ook in mijn oude secundaire school zijn ze de ramen aan het vervangen om meer rekening te houden met het milieu en om de energiefactuur te drukken. Uiteraard zijn we er nog lang niet, maar het is toch al een begin en een vertoon van goeie wil.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.