actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th May 2015, 15:48
Z*ë.Crols Z*ë.Crols is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Arendonk
Posts: 90
Ook baby's belasten ons ecosysteem zwaar

Ook baby's belasten ons ecosysteem zwaar

Wist je dat het gebruik van pampers per kind goed is voor 1.400 kilo afval en 7 bomen? Kunstvoeding zorgt dan weer voor 23 kilo verpakkingsmateriaal voor één enkele uk. Elke kilo poedermelk genereert bovendien 21,8 kilo CO2 en voor productie, koeling en vervoer is per kilo nog eens 4.700 liter water nodig.

Daar stopt het uiteraard niet. Vochtige doekjes bevatten bijvoorbeeld bewaar- en kleurstoffen en geven eveneens aanleiding tot een heleboel afval. Teelt van katoen, waar heel wat babykleding van gefabriceerd wordt, is wereldwijd goed voor 25 procent van alle insecticiden die gebruikt worden in de landbouw.

Duurzaam van in de wieg

Het Leuvense kraamzorgcentrum de Bakermat pleit ervoor dat moeders zoveel mogelijk borstvoeding geven en eenmaal de baby aan vaste voeding toe is, te kiezen voor lokaal gekweekte en seizoensgebonden producten. De organisatie raadt voorts het gebruik aan van wasbare luiers en wasbare snoeten- en billendoekjes.

Wat kleding betreft, raden ze aan uit te kijken naar labels voor eco-katoen zoals Fairtrade Max Havelaar en de deel- en geefeconomie voor gerecycleerd materiaal. De organisatie roept ouders ook op om op vlak van mobiliteit te kiezen voor alternatieven voor het autoverkeer.

De Bakermat heeft een voorlichtingscampagne gelanceerd voor toekomstige en jonge ouders, om hen te helpen duurzame keuzes te maken. De campagne kreeg als klimaatneutraal project subsidies van de provincie Vlaams-Brabant.

Bron: DM, 11 mei 2015

Mening:
Het is gek om het afval van een gemiddelde baby eens zwart op wit te zien staan. Ik durf niet te zeggen dat er van een mug een olifant gemaakt wordt aangezien dergelijke cijfers ons milieu geen goed doet. Ik denk wel dat ieder lid van onze maatschappij bijdraagt aan belastende cijfers voor ons milieu, niet enkel baby’s. Uiteraard vermeldt de titel van dit artikel al wel dat OOK baby’s ons ecosysteem zwaar belasten, waarmee ze duidelijk maken dat het niet enkel om baby’s gaat.

De vraag van de Leuvense kraamzorg om baby’s zoveel mogelijk borstvoeding te geven, vind ik zeker niet onredelijk. Wel moet je hierbij rekening houden met de vrouwen die simpelweg geen borstvoeding kunnen geven aan hun kind. Ook het kiezen voor lokaal gekweekte en seizoensgebonden producten vind ik een terechte aanbeveling. Daarnaast raden ze de ouders ook aan om voor wasbare luiers te kiezen, maar dat lijkt me niet zo vanzelfsprekend.

Ouders zitten niet graag stil en nemen hun kleine uk graag overal mee naartoe. Het is vanzelfsprekend dat als je de luier van je baby op locatie moet vervangen, het niet fijn is om een stinkdoek mee naar huis te nemen aangezien je deze gaat uitwassen. Wegwerpluiers zijn gemakkelijk om om te doen, goed van kwaliteit en zijn compact om weg te gooien. Uiteraard begrijp ik dat wegwerpluiers niet de meest milieuvriendelijke keuze zijn, maar ik denk dat weinig moeders staan te springen om terug in de tijd te gaan en voor wasbare luiers te kiezen.

Laatst aangepast door Z*ë.Crols : 11th May 2015 om 16:01.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:10.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.