actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd April 2015, 12:57
K*tleen.Verberckt K*tleen.Verberckt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Nijlen
Posts: 84
Vraag naar rubber bedreigt tropisch bos

De voorbije 30 jaar is de oppervlakte rubberplantages bijna verdubbeld, van 5,5 naar 9,9 miljoen hectare. Zo’n 70 procent van het rubber wordt gebruikt voor banden. Door de toenemende vraag naar rubber, zullen er tegen 2024 4,3 tot 8,5 miljoen hectare extra plantages nodig zijn. Dat berekenen Britse wetenschappers in het vakblad Conservation Letters.

Rubber wordt vooral gewonnen in Zuidoost-Azië, onder meer in Maleisië, Indonesië, Vietnam en Laos, en in Zuidwest-China. Op verschillende plaatsen in de regio heeft het tropisch bos ook al te lijden onder oprukkende oliepalmplantages.

Uit eerder onderzoek blijkt dat als tropisch bos plaats maakt voor plantages, de diversiteit aan vogels, vleermuizen en insecten met 20 tot 75 procent afneemt. Ook grotere dieren zoals apen en hoefdieren hebben weinig kansen in intensief beheerde monoculturen.

Daarom is er volgens de Britse wetenschappers nood aan meer onderzoek naar manieren om het biodiversiteitsverlies te beperken. Zo is het nog niet duidelijk welk strategie de natuur het meest spaart: hoogproductieve, intensief beheerde plantages enerzijds, waardoor er zo weinig mogelijk ruimte nodig is, of extensieve plantages anderzijds, waar nog andere boomsoorten tussen de rubberbomen groeien. Daardoor is wel meer ruimte nodig.

Daarnaast roepen de wetenschappers bandenproducenten op om werk te maken van certificeringsprocessen voor duurzaam geproduceerd rubber, zoals die ook al voor hout bestaan.

Bron: Eos (20 april 2015). Vraag naar rubber bedreigt tropisch bos. Gevonden op 22 april 2015 op het internet: http://eoswetenschap.eu/artikel/vra...gt-tropisch-bos

Mening: Ik denk dat iedereen er zich van bewust is dat de menselijke bevolking blijft stijgen. Doordat onze aantallen stijgen, stijgt ook de vraag naar een bepaald materiaal/voorwerp. In de meeste gevallen reageert de verkoper hierop en zal de grote vraag beantwoorden door de productie te verhogen. Nu blijkt dat er vaak gevolgen voor het milieu mee gepast gaan. Dit is geen nieuwtje. Want hoe vaak wordt er wel een bos omgekapt om er een parking van te maken of een park gesloten om er appartementen te zetten? Vaak gaat dit dan ook gepaard met uitsterving of verplaatsing van dierensoorten. Ik denk dat het aan ons is om de morele vraag te stellen: Zijn wij wel beter dan deze andere dierensoorten dat we onze noden voor die van hen zetten? Tenslotte proberen zij toch ook maar te overleven. Kijk maar naar de olifanten die dorpen bestormen, niet zozeer uit agressie maar om eten te zoeken aangezien hun wouden worden verwoest door de mens. Is het moreel juist om onszelf boven anderen (mens of dier) te plaatsen? Ik denk van niet. Ik weet dat we een stijgende vraag hebben naar materialen en dergelijke maar ik denk dat we onszelf moeten intomen en alternatieven zoeken voor de aarde eraan kapot gaat.

Laatst aangepast door K*tleen.Verberckt : 22nd April 2015 om 13:13.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:42.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.