actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th May 2006, 02:27
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Eens te meer: gewelddadige computerspelletjes

Moordenaar speelde computerspel na


Hans Van Themsche (18) liet zich allicht inspireren door een gewelddadig computerspel.


Het gerecht onderzoekt of Hans Van Themsche tijdens zijn strafexpeditie gewelddadige computergames naspeelde. Een deel van zijn dodelijke tocht lijkt alvast sterk op scènes uit Grand Theft Auto (GTA), een van de populairste computergames van het moment.

Van Themsche schoot donderdag in Antwerpen een Malinese kinderoppas van 24 en een kleuter van 2,5 dood en verwondde een Turkse vrouw zwaar. Vandaag moet de raadkamer zijn aanhouding voor dubbele moord en poging tot moord bevestigen.

De advocaat Bart Herman, die aangewezen werd als pro-Deoadvocaat van Van Themsche, ging zijn cliënt gisteren opzoeken in het Antwerpse Stuivenbergziekenhuis. ,,Hans Van Themsche weet dat wat hij gedaan heeft, heel slecht is en hij heeft er spijt van. Hij weet ook dat hij zal boeten voor wat hij gedaan heeft en hij zal zijn straf aanvaarden'', zegt Herman. Volgens hem pleegde zijn cliënt de feiten in een roes. ,,Geen roes van alcohol of verdovende middelen, maar een soort geestesroes, mogelijk ook veroorzaakt door zijn vastberadenheid om zich die middag van het leven te beroven.'' Volgens Herman heeft Van Themsche helemaal niets indrukwekkends. ,,Zoals hij daar in het ziekenhuis ligt, zou hij ieders buurjongen kunnen zijn.''

De zoektocht naar de redenen waarom bij Van Themsche de stoppen doorsloegen, gaat intussen voort. Er is een veelvoud aan elementen die een rol kunnen spelen. Van Themsche verklaarde zelf aan de speurders dat hij bewust op zoek ging naar vreemdelingen, naar eigen zeggen omdat hij op zijn dertiende in zijn school in Antwerpen gepest werd door een allochtoon. Racisme dus.

Volgens zijn familie is hij echter ook hoogbegaafd. Daardoor had hij het lange tijd sociaal moeilijk en was hij een gesloten kind en puber. De jongste jaren voelde Van Themsche zich beter omdat hij zich thuis voelde in de school in Roeselare waar hij dierenverzorging studeerde. Daar zou hij van het internaat gestuurd worden omdat hij betrapt was op roken in zijn kamer. Twee dagen nadat hij betrapt was, sloegen de stoppen door.

Er zijn echter ook sterke aanwijzingen dat Van Themsche zich tijdens zijn dodelijke tocht baseerde op het scenario van een gewelddadige computergame. Hij schoor 's ochtends zijn haar af en doste zich in quasi-militaire kledij voor hij met de trein naar Antwerpen trok. Daar kocht hij een geweer in een wapenwinkel. Net zoals de speler van Grand Theft Auto een geweer moet kopen voor hij aan zijn gewelddadige tocht begint. GTA is een van de populairste killergames van de jongste jaren bij ons. De spelers moeten daarin onder meer carjackings plegen, maar op een bepaald 'level' ook Spaanssprekende immigranten vermoorden. Het staat vast dat Van Themsche een fan was van gewelddadige computergames, waaronder GTA.

Van Themsche zou niet de eerste tiener zijn die zich door killer-computergames laat inspireren. De twee tieners die in 1999 een moordpartij aanrichtten in de Amerikaanse Columbine High School speelden de killer-game Quake keer op keer. Robert Steinhauser, die in 2002 een slachtpartij aanrichtte in zijn school in Erfurt, bracht hele weekends door met spelletjes als Quake, Counter Strike en Mortal Kombat .

Het Antwerpse gerecht zal een college van experts aanstellen om Van Themsche psychiatrisch te onderzoeken. Zij moeten uitmaken wat zijn psychische toestand was op het moment van de feiten. Vandaag verschijnt hij voor de raadkamer. Omdat hij nog in het ziekenhuis ligt, zal hij niet zelf aanwezig zijn.


Weblog DS, 15-05-2006 (Mark Eeckhaut en Werner Rommers)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 17th May 2006, 23:17
Kenny's Avatar
Kenny Kenny is offline
UDHR - art. 19
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Hier
Posts: 581
Citaat:
Orgineel gepost door Barst
[U]Er zijn echter ook sterke aanwijzingen dat Van Themsche zich tijdens zijn dodelijke tocht baseerde op het scenario van een gewelddadige computergame. Hij schoor 's ochtends zijn haar af en doste zich in quasi-militaire kledij voor hij met de trein naar Antwerpen trok. Daar kocht hij een geweer in een wapenwinkel. Net zoals de speler van Grand Theft Auto een geweer moet kopen voor hij aan zijn gewelddadige tocht begint. GTA is een van de populairste killergames van de jongste jaren bij ons. De spelers moeten daarin onder meer carjackings plegen, maar op een bepaald 'level' ook Spaanssprekende immigranten vermoorden. Het staat vast dat Van Themsche een fan was van gewelddadige computergames, waaronder GTA.


In GTA ben je geen militair en heb je ook je haar niet kortgeschoren. Dat van dat wapen kopen klopt ook niet helemaal en die Spaanssprekende immigranten zijn een nabootsing van de verschillende rivaliserende (!) Latino-gangs die opereren in Los Angeles. Geen onschuldigde Spanjaarden dus, vooraleer iemand de link met racisme weer te snel legt.

Citaat:
Van Themsche zou niet de eerste tiener zijn die zich door killer-computergames laat inspireren. De twee tieners die in 1999 een moordpartij aanrichtten in de Amerikaanse Columbine High School speelden de killer-game Quake keer op keer. Robert Steinhauser, die in 2002 een slachtpartij aanrichtte in zijn school in Erfurt, bracht hele weekends door met spelletjes als Quake, Counter Strike en Mortal Kombat .


Net zoals tientallen miljoenen andere jongeren, waaronder ik vroeger, dat ook doen.
__________________
'I have never let my schooling interfere with my education.'
-- Mark Twain
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 18th May 2006, 00:56
Jelle thijs Jelle thijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2005
Locatie: Hasselt
Posts: 224
Ook ik lachte mij een breuk toen ik enkele dagen geleden als hoofdpunt op het nieuws hoorde 'Hans van Themse speelde geweldadige computerspelletjes'
Ik zou iedereen willen vragen stop met dat als oorzaak te zien.
Zou je het niet eens moeten omdraaien? Mensen worden niet geweldadig van geweldadige computerspelletjes, maar wel: geweldadige mensen worden aangetrokken tot geweldadige computerspelletjes!
Wat niet wil zeggen dat iedereen die zulke computerspelletjes geweldadig is! Want dan is 80% van de jongeren geweldadig is!
Ik zie zulke spelletjes misschien zelfs als uitlaatklep. Als sublimatie van het geweld, een plaats waar je je eens kan afreageren zonder echt tegen iemand te meppen
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 18th May 2006, 03:26
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Citaat:
Orgineel gepost door Jelle thijs
Ook ik lachte mij een breuk toen ik enkele dagen geleden als hoofdpunt op het nieuws hoorde 'Hans van Themse speelde geweldadige computerspelletjes'

'Een breuk gelachen'?... niet echt, nee. Maar de directe oorzaak teruggebracht tot GTA... evenmin.

Maar dat er in onze samenleving helemaal niets aan de hand zou zijn i.v.m. bepaalde uitwassen van 'geweldverheerlijking'?? Om nog maar te zwijgen over het 'cultuurgehalte' van dergelijke vormen van 'ontspanning'... En idd, het is niet omdat je af en toe zo'n spelletje speelt dan wel de zoveelste miskleun met 'Muscles from Brussels' aan het bekijken bent, dat je bijgevolg a.h.w. dwangmatig zou gedreven kunnen worden tot...

Belet mij toch niet te zeggen dat dergelijke vormen van weliswaar symbolisch sadisme - want dat is het -, in de hoofden van 'zwakkere figuren' (=mensen die omwille van welke reden dan ook - ontslag uit een internaat? - op een bepaald moment de pedalen verliezen) tot knotsgekke cocktails kunnen leiden zoals we er vorige week eentje hebben 'mogen proeven'...

We hebben in onze Cultuur(!) de niet-onaardige gewoonte aangenomen om de zwakkere te beschermen... Een totaalverbod op... vind ik vanuit ethisch standpunt minstens een discussie waard, maar blijkt op vlak van haalbaarheid compleet onrealistisch! Bijgevolg lijkt mij het enige valabele alternatief dat voor serieus tegengewicht kan zorgen: OPVOEDING - opvoeding - opvoeding, en ook: ONDERWIJS - onderwijs, en nog eens, onderwijs... Liefst dan wel door studenten die minstens in staat zijn om een aantal kanttekeningen te maken bij een cultuur die 'geweld' als verkoopsargument - ook en misschien wel vooral politiek! - zelfs niet eens meer in vraag stelt of, erger nog, als 'evident' aanvaardt! Of had U een beter idee?
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB

Laatst aangepast door Barst : 18th May 2006 om 03:35.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 18th May 2006, 09:32
Jelle thijs Jelle thijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2005
Locatie: Hasselt
Posts: 224
Citaat:
Orgineel gepost door Barst
Liefst dan wel door studenten die minstens in staat zijn om een aantal kanttekeningen te maken bij een cultuur die 'geweld' als verkoopsargument - ook en misschien wel vooral politiek! - zelfs niet eens meer in vraag stelt of, erger nog, als 'evident' aanvaardt! Of had U een beter idee?


Ik ben mij ervan bewust dat geweld verkoopt en dat dat misschien niet meteen positief is. Maar dit bannen is onmogelijk. Waar ga je beginnen? Muziek? Films? Spelletjes? Tommy en Jerry? gezelschapsspelen zoals 'risk', 'dungeons and dragons' hoeveel moorden bega je niet bij schaken?
Is tegen een bal trappen ook geweld? Boksen? Judo? Karate?
Ban elke vorm van geweld en liefst vandaag! (overdrijving = stijlfiguur)
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 18th May 2006, 16:17
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: Tervuren
Posts: 923
Stuur een bericht via ICQ naar Wouter Stuur een bericht via MSN naar Wouter
Ik vrees dat zo'n spel als GTA de drempel kan verlagen voor minder stabiele personen om ineens door te draaien en zoveel mogelijk mensen in je dood mee te sleuren. One last trip.

Langs de andere kant, ik moet de laatste tijd veel denken aan ouders die zichzelf ombrengen maar ook hun kinderen en hun ex. Het doet me (een beetje) denken aan wat we in Antwerpen hebben gezien. Door het lint gaan en de mensen met je meenemen die je hun leven niet gunt.
Soit, hoofdoorzaak is niet de spelletjes, daar is iedereen het wel mee eens denk ik. Maar het zal er wel iets mee te maken hebben, waarschijnlijk de drempel verlagen (it's all just a game). Sommige jongeren gaan het leven als 'een spel' bestempelen meer en meer.

En dan ook nog, over omstandigheden gesproken, de ouders van Luna zouden beter kwaad worden op de huidige regering dan vragen om posterkes weg te halen omdat het je aan je kind doet denken (waar ligt hier het einde?). Neen, ze zouden kwaad moeten zijn omdat de regering nooit prioriteit heeft gemaakt van de wapenwet. Een jaar geleden werd het aangeklaagd door parlementsleden. Nothing changed. En net daardoor kon Hansiepansie een wapenwinkel binnenlopen en een uurtje later buitenlopen met z'n gerief.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 18th May 2006, 23:30
Kenny's Avatar
Kenny Kenny is offline
UDHR - art. 19
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Hier
Posts: 581
Citaat:
Orgineel gepost door Barst
Om nog maar te zwijgen over het 'cultuurgehalte' van dergelijke vormen van 'ontspanning'


Leg eens uit.

Citaat:
We hebben in onze Cultuur(!) de niet-onaardige gewoonte aangenomen om de zwakkere te beschermen... Een totaalverbod op... vind ik vanuit ethisch standpunt minstens een discussie waard


Eerst en vooral al de vraag: wordt de zwakkere daadwerkelijk beschermd indien er een totaalverbod (op geweldadige games?) wordt ingevoerd?

Als er geen effect is op ons gedrag, zou de discussie snel over zijn, dus laat ons veronderstellen dat dergelijke geweldadige ontspanningsvormen weldegelijk een invloed hebben op ons denken.

Concreet: heeft het spelen van GTA e.a. op Hans een drempelverlagend effect? Misschien wel, maar volgens mij is dat effect dan marginaal geweest. Ik heb tot dusver nog niks gezien dat mij van het tegendeel bewijst, integendeel... die miljoenen mensen die óók dagelijks bezig zijn met dit soort dingen en die nog wel kunnen functioneren in onze maatschappij, doet mij besluiten dat het dat effect maar heel klein moet zijn.

Veronderstelt dat dat effect toch groter is dan wat ik ervan denk, wat natuurlijk mogelijk is... zou je inderdaad kunnen besluiten dat het beter is voor onze maatschappij dat we een totaalverbod invoeren. Weet wel dat we het hier niet alleen over spelletjes hebben, maar ook over ontelbare films, boeken en liedjes. En dan gaat het heus niet alleen over platte Schwarzenegger-troep en goedkope pulpromannetjes. Ons half cultureel werelderfgoed zou samen met het badwater worden weggegooid.

Dat zegt dan meteen ook heel veel over onze cultuur, maar is geweld niet iets dat in elke cultuur (hoe jammer ook) ingebakken zit? En zit het probleem dan niet veel dieper dan de hier vernoemde spelletjes, die uiteindelijk alleen maar een zondebok zijn?

Net hetzelfde bij Hans Van Temsche: zijn problemen zitten (zaten) ongetwijfeld veel dieper. Fundamenteel zou er met een totaalverbod niks opgelost worden, je zou alleen maar het bovenste schil eraf krabben om daarna te zeggen dat de appel eetbaar is. Terwijl het klokhuis datgene is wat écht bitter smaakt.

Citaat:
Liefst dan wel door studenten die minstens in staat zijn om een aantal kanttekeningen te maken bij een cultuur die 'geweld' als verkoopsargument


Maar dat is nu net een belangrijk discussiepunt. Wordt geweld wel als verkoopsargument gebruikt? Kopen jongeren die spelletjes omdat ze zo gewelddadig zijn? Originaliteit (!), uitdaging, avontuur... dat zijn verkoopsargumenten. Geweld ook? Misschien, maar dat moet genuanceerd worden.
__________________
'I have never let my schooling interfere with my education.'
-- Mark Twain
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 24th May 2006, 22:46
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Ongerustheid over videogames is onterecht


ANTWERPEN - Ongerustheid over de mogelijkheid dat videospelletjes een gewelddadige houding aanwakkeren, is onterecht. Dit heeft professor Gust De Meyer van de Katholieke Universiteit van Leuven woensdag gezegd bij het begin van een uitgebreide vijfdaagse rond de populaire videogames in De Singel in Antwerpen.


De vraag of de spelletjes al dan niet een invloed hebben op het gedrag van jongeren, laait weer hevig op sinds bekendraakte dat Hans Van Themsche een frequent gamer zou zijn en zich voor de moordpartij in Antwerpen zou hebben laten inspireren door de spelletjes.

"De morele paniek die de jongste jaren rond de games is ontstaan, is ingegeven door een tekort aan informatie", stelt professor De Meyer. "Iets nieuws wordt als gevaarlijk ervaren, terwijl er tot op heden geen enkele wetenschappelijke studie is die een verband tussen agressiviteit en de spelletjes bewijst. Integendeel, de verschillende studies spreken elkaar onophoudelijk tegen. De conclusie is dat er geen conclusie is. Zelfs al heeft de jonge moordenaar zich laten inspireren voor zijn dodelijke parcours door de stad, dan nog kan niet gezegd worden dat zo'n nagespeelde game als enige oorzaak kan genoemd worden en dat hij niet zou hebben gedood als hij de game niet had gespeeld."

De professor wil ongeruste ouders ook wijzen op de positieve aspecten van de spelletjes. "Kinderen leren problemen oplossen in een virtuele wereld die niet kan tippen aan de dagelijkse schoolomgeving. Ze ontwikkelen uiterst goede ruimtelijke vaardigheden en verbeteren onder meer hun reactietijden. Onze kinderen worden slimmer dan hun ouders, zeker wat betreft de digitale wereld. De games bieden een gezond escapisme, net als films en literaire fictie."

Volgens De Meyer is er dan ook geen behoefte aan een door de politiek opgelegde censuur die heel wat drukkingsgroepen eisen. "Dat zou een regelrechte aantasting zijn van het recht op vrije meningsuiting en de artistieke expressie, gebaseerd op angst en niet op feiten. De discussie rond de games moet levend blijven, maar de politiek moet er zeker afblijven. Ongeruste ouders moeten over het nieuwe fenomeen leren en zich niet laten leiden door stemmingmakerij."


Weblog DS, 24-05-2006 (jav)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 25th May 2006, 13:52
Jelle thijs Jelle thijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2005
Locatie: Hasselt
Posts: 224
Citaat:
Orgineel gepost door Barst
Liefst dan wel door studenten die minstens in staat zijn om een aantal kanttekeningen te maken bij een cultuur die 'geweld' als verkoopsargument - ook en misschien wel vooral politiek! - zelfs niet eens meer in vraag stelt of, erger nog, als 'evident' aanvaardt! Of had U een beter idee?


Blijkt dat het probleem toch niet zo groot is, in tegendeel het zou kunnen leiden tot escapisme en het kan een aanscherping van het reactievermogen teweegbrengen.
Dus niet zo slecht al die geweldadige spelletjes?

Trouwens hoort schaken nu bij geweldadige spelletjes?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:04.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.