actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th February 2018, 18:55
Robbe.S*arckx Robbe.S*arckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Turnhout
Posts: 50
Syrische milities trekken Koerdische enclave Afrin in Noord-Syrië binnen, Turken open

Vanmiddag zijn enkele honderden pro-Assad-militieleden de Koerdische enclave Afrin in het noordwesten binnengetrokken. Ze doen dat na een akkoord met de Koerden. Ze willen samen een offensief van Turkse troepen en Syrische rebellen tegen Afrin afslaan. De kans op een open oorlog tussen Syrië en Turkije wordt nu groter.

Volgens SANA, het persbureau van het regime van Bashar al-Assad, zijn vanmiddag enkele honderden pro-Assad-militairen de Koerdische enclave Afrin in het noordwesten van Syrië binnengetrokken. Dat gebeurde met toelating van de Syrisch-Koerdische militie YPG die Afrin controleert. Volgens de beelden gaat het niet echt om het leger, maar om pro-Assad-milities in terreinwagens.

Kort daarop hebben de Turkse troepen "waarschuwingsschoten" afgevuurd op de pro-Syrische milities die op 10 kilometer van de stad Afrin binnen de enclave zouden staan. Wel lijkt de kans op een rechtstreeks treffen tussen het Turkse en Syrische leger nu groot te worden. De Syriërs en de Koerden zeggen dat ze samen de strijd gaan voeren "tegen de Turkse agressie en voor de eenheid van Syrië".

Zondagavond hadden de Syrische Koerden en het Syrische regime een akkoord gesloten, waarbij Syrische troepen Afrin mochten binnentrekken. Die enclave is in handen van de Koerdische militie YPG, maar ligt geïsoleerd van het veel grotere Koerdische gebied in het noorden en het oosten van Syrië.

Sinds 19 januari voert het Turkse leger samen met pro-Turkse rebellen uit Syrië zoals het "Vrije Syrische Leger" een offensief tegen Afrin om er de Koerden te verdrijven. Dat offensief schiet echter niet echt op en de Turken en hun bondgenoten hebben al ernstige verliezen geleden.

Eigen mening bij dit artikel:
Ik begrijp dit niet. Hoe lang zijn deze conflicten nu al aan de gang? In mijn ogen worden er enkel zware verliezen geleden zonder enig nut. Al dan niet een klein beetje terreinwinst. Gekkenwerk toch? Zoals u kan lezen gaan de Syriërs en de Koerden volgens eigen zeggen samen strijden tegen de Turken. Dit voor de eenheid van Syrië. De kans op een open oorlog tussen beide partijen is nu groter dan ooit. Ik begrijp niet vanuit welke overtuigingen of motieven de beide partijen hun oorlog trachten te rechtvaardigen. In mijn ogen zorgen dergelijke acties alles behalve voor de eenheid van Syrië. In mijn ogen kan een oorlog waarbij soldaten, rebellen en vooral burgers om het leven komen zelden tot nooit een positieve zaak teweegbrengen voor een land. De leiders van beide partijen zouden in staat moeten zijn om samen te vergaderen en te onderhandelen om een compromis te sluiten zonder dat hier onschuldige slachtoffers voor hoeven te vallen.

Bron: De Redactie: VRT.be: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/0...binnen--turken/
Geraadpleegd op 20/02/2018, 18u50

Laatst aangepast door Robbe.S*arckx : 20th February 2018 om 19:08.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:28.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.