actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st September 2006, 14:20
Liesje Van Den Bergh Liesje Van Den Bergh is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2005
Locatie: Wiekevorst
Posts: 16
Mensen willen niet meer werken

Vier op de tien werkgevers zeggen dat ze regelmatig geconfronteerd worden met werknemers die wel een poos hard werken, maar daarna duidelijk minder goed gaan presteren of zelfs om hun ontslag vragen. Zes op de tien krijgen regelmatig sollicitanten over de vloer die eigenlijk niet op zoek zijn naar werk. Dat blijkt uit een enquête van het Neutraal Syndicaat van Zelfstandigen (NSZ) onder zijn leden.

940 ondernemingen vulden de enquête van NSZ in. ,,Onze juridische dienst kreeg steeds meer klachten van zelfstandigen die geconfronteerd werden met mensen die wel een poos goed werkten, maar daarna duidelijk minder gemotiveerd waren of ronduit om hun ontslag vroegen zodat ze opnieuw kunnen gaan stempelen'', zegt voorzitter Christine Mattheeuws.

Uit de enquête blijkt dat vier op de tien ondernemingen met dat probleem kampen. Zes op de tien zeggen regelmatig sollicitanten over de vloer te krijgen die eigenlijk niet op zoek zijn naar werk. Vooral Vlaamse ondernemers klagen daarover.

Negen op de tien werkgevers zien een oplossing in een strengere controle op het zoeken naar werk en een groter verschil tussen een loon en een werkloosheidsuitkering. ,,De controle van de RVA is al verscherpt maar gaat niet diep genoeg'', zegt Mattheeuws. ,,En waarom moeten werklozen enkel een passende job aanvaarden?''

Acht op de tien werkgevers is voorstander van het voorstel van kamerlid Rik Daems (VLD) om werklozen één dag per week gemeenschapsdienst te laten verrichten. Zeven op de tien vindt dat een werkloosheidsuitkering in de tijd beperkt moet worden en zes op de tien zou werklozen verplichten zich bij te scholen en vorming te volgen.

Ruim één de twee werkgevers geven aan dat er ook nog heel wat gemotiveerde werkgevers zijn die best overuren willen kloppen. De bouw, het transport en land- en tuinbouw zijn vragende partij om overuren fiscaal aantrekkelijker te maken.

Bron: www.hetnieuwsblad.be
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th October 2006, 11:55
sarabollen
Gast
 
Posts: n/a
Het artikel geeft mij de indruk dat de oorzaak van demotivatie enkel en alleen gezocht wordt bij de werknemers zelf. Ook de oplossing wordt gezocht bij de werknemers... (strengere controle,...)

Maar 'hangt' deze situatie niet samen met de werksituatie die de werkgevers aanbieden? En moet de oplossing dan ook niet gezocht worden bij beide kampen?
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 15th October 2006, 15:34
Samantha_Peeters Samantha_Peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2005
Locatie: Westerlo
Posts: 8
Volgens mij ligt het probleem meer bij het feit dat het verschil tussen het loon en een werkloosheidsuitkering zo klein is.

Waarom zou je werken voor een loon, als je een iets kleiner loon kan krijgen door te niksen?
Daarbij komt nog eens dat je tijd bespaart en deze tijd zou je kunnen gebruiken om in het zwart te werken waardoor je nóg meer verdient!!!

Als je deze twee vergelijkt, moet ik toegeven dat de tweede keuze aantrekkelijker lijkt. (meer geld voor minder/evenveel werk)

Persoonlijk vind ik het systeem dat ze in Duitsland hanteren dan wel beter.
Daar krijg je een aantal weken de tijd om terug een job te vinden. Wanneer je telkens weigert en de afgesproken tijd is verstreken, dan krijg je sowieso een job in dienst van de staat (hangt ook niet meer af van je diploma.) Hierdoor worden de mensen gestimuleerd zelf achter een job te zoeken + ze kunnen niet meer profiteren van het systeem (zoals je hier vaak ziet, kijk maar naar huisvrouwen)

Verder zou er ook wel eens een oplossing tegen zwart werk mogen komen want soms heb ik het gevoel dat dit in België alleen maar gestimuleerd wordt.
(vb. Verhoog de BTW i.p.v. belastingen op het loon. Iedereen is immers consument en zo kan je deze belastingen niet ontduiken.)
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 18th October 2006, 09:27
sarabollen
Gast
 
Posts: n/a
Inderdaad ook het minieme verschil tussen een werkloosheidstuitkering en de laagste lonen spelen een belangrijke rol in de de demotivatie van werknemers. Toch blijft ik bij mijn standpunt dat ook een oplossing bij de werkgevers moet gezocht worden. Vandaag zag ik op de website van de Standaard een nieuwe artikel wat naar mijn gevoel de demotivatie van werknemers enkel en alleen maar gaat versterken. Hieronder vind je het artikel:


Alle bedrijven mogen controleren op diefstal

BRUSSEL - Alle bedrijven in ons land mogen in de toekomst hun werknemers, leveranciers en iedereen die er actief is, controleren op diefstal wanneer ze het bedrijfsdomein verlaten.

Dat schrijft De Tijd woensdag. Na meer dan twee jaar overleg is het de bedoeling dat de sociale partners woensdag in de plenaire zitting van de Nationale Arbeidsraad daarover een gezamenlijk advies aan de federale regering goedkeuren.

Het advies is een precair evenwicht tussen diefstalbestrijding en privacyrechten. De vakbonden hebben belangrijke toezeggingen verkregen van de werkgevers, zo blijkt uit het (ontwerp-)advies dat de krant kon bemachtigen. Een 'systematische' controle op diefstal mag niet, behalve via elektronische detectiesystemen. De bewakingsagenten van het bedrijf mogen aan de uitgangen wel 'steekproefsgewijs' controles uitvoeren. wle


Waarom vind ik dat deze maatregel bijdraagt tot demotivatie van de werknemers? Vertrouwen tussen mensen schept een band, mensen krijgen het gevoel dat ze gerespecteerd worden om wie ze zijn en het levert een positief gevoel aan diegenen die er mee geconfronteerd worden. Werken in een sfeer van vertrouwen motiveert dus! Wanneer bedrijven hun werknemers gaan controleren op diefstal, betekent dit al een uiting van wantrouwen... Niet goed voor het welbevinden van de werknemers!

Na het lezen van dit artikel besef ik trouwens dat niet alleen de oplossing bij de werknemers en werkgevers moet gezocht worden, maar ook bij de overheid... en misschien wel bij de samenleving?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:19.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.