actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th December 2011, 21:48
Wim.Caers Wim.Caers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 100
Meer dan helft niet tevreden met inkomen na pensioen

Ondanks het feit dat de Belg gemiddeld 271 euro per maand opzijzet voor later, haalt meer dan de helft (56 procent) op pensioenleeftijd niet het gewenste extra maandinkomen. Dat blijkt uit onderzoek door Finotheker bij 2.294 Belgen.
Volgens de financiële dienstverlener is dat onder meer het gevolg van inefficiënt sparen, met name het feit dat de meeste Belgen het geld op een spaarboekje laten staan.

Leeftijd
Leeftijd blijkt weinig invloed te hebben op het spaargedrag. Zo spaart iemand tussen 55 en 60 gemiddeld slechts 38 euro (290 euro per maand) meer dan een 40-45-jarige (252 euro per maand). Tussen 35 en 40 heeft men gemiddeld 27.283 euro gespaard voor later, tussen 55 en 60 is dat 130.880 euro.

Pensioen
De Belg wil volgens het onderzoek gemiddeld 1.150 euro extra maandinkomen boven zijn wettelijk pensioen. Jongeren blijken op dat vlak ambitieuzer. Tussen 25 en 30 wil men 1.268 euro per maand, tussen 55 en 60 979 euro. Met het huidige spaargedrag zal 56 procent dat gewenste extra maandinkomen echter niet halen. Het percentage loopt op tot 67 procent in de leeftijdsgroep 40-45.

Spaarboekje
Volgens Johan Romain van Finotheker is dat het gevolg van het feit dat de Belg te veel spaart via het spaarboekje. "Een spaarboekje zou wie vanaf zijn dertigste maandelijks 100 euro spaart, historisch bekeken, slechts 69.203 euro opleveren op pensioenleeftijd. Wie het anders aanpakt en zijn geld voor zich laat werken kan met diezelfde 100 euro tussen 111.646 tot 438.681 euro bijeensparen", aldus Romain. Finotheker werd recent opgericht door Immotheker, marktleider op vlak van hypotheekleningen. (belga/sam)


De Morgen
13/12/2011

Mening:
Ik ben het eens met het feit dat mensen geld opzij zetten voor later. We zullen het immers vanaf onze pensioenleeftijd met minder inkomen moeten doen. Willen we dezelfde levensstandaard behouden, dan kunnen we best een extra spaarpot opgebouwd hebben, die we dan kunnen aanspreken.
Het verwondert me wel dat Johan Romain van Finotheker zo'n groot verschil in opbrengst geeft tussen een spaarrekening en andere vormen van beleggen. Hoe meer opbrengt men wil, hoe meer risico men moet nemen, zou ik toch denken? En als ik mensen momenteel hoor, die belegd hebben in aandelen, dan hebben velen de laatste jaar daarmee veel geld verloren, denk maar aan bankaandelen...Wat blijft daar nog van over? Ik zou dus wel eens willen weten wat Johan Romain voorstelt als beleggingen, die volgens hem minstens 50% tot zelfs 600% meer kunnen opbrengen dan een spaarrekening.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th December 2011, 00:34
Noël Van Thielen Noël Van Thielen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Heide 48, 2235 Westmeerbeek
Posts: 120
Zoals jij zegt Wim is/was het inderdaad niet verstandig om te beleggen in bankaandelen. Vele mensen hebben hier jammer genoeg veel geld mee verloren. Men kan natuurlijk ook gaan beleggen in een andere munt of in goud! Vastgoed is volgens mij ook niet altijd slecht. Men moet zoals je zegt, durven en er toch wel wat kennis van hebben. Ik denk dat de meeste Belgen onzeker zijn en daardoor gewoon een spaarboekje openen.

Er komt een tijd aan waarin hard werken de boodschap is, en niet enkel van het leven genieten!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 15th December 2011, 19:12
Wim.Caers Wim.Caers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 100
Beleggen in goud zoals Noël zegt, was de laatste jaren zeker en vast interessant, maar wie kan voorspellen wat het goud in de toekomst zal doen? Het kan wel eens een enorme terugval krijgen, net zoals de bankaandelen het jaren aan een stuk goed gedaan hebben en nu heel sterk teruggevallen zijn. Dus ook met goud ben je niet zeker van je rendement.
Beleggen in onroerend goed is inderdaad ook een optie, maar ook daarvan weet je niet hoe de prijzen zullen evolueren. Volgens mij is een goede spreiding in verschillende zaken (een deel op spaarrekening, een deel in vaste beleggingen, zoals kasbons, een deel in aandelen, een stuk in onroerend goed,...) nog de beste optie. Of zoals men zegt: Leg nooit al uw eieren in één mand!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 19th December 2011, 19:36
Belinda.Vandenbempt Belinda.Vandenbempt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Boechout
Posts: 175
Wij hebben een - voor huidige normen - zeer bescheiden woning gebouwd met een maandelijkse aflossing die minder bedraagt dan de doorsnee huurprijs van een appartement. Dat is onze spaarpot voor later. Het is er ook een waarvan we zeker kunnen zijn dat de investering minstens zijn waarde behoudt. Het scheelt al een hele slok op de borrel wanneer je geen huur meer moet betalen wanneer je met pensioen bent. Huurprijzen zullen tegen die tijd misschien helemaal de pan uitswingen. Zij stijgen immers jaarlijks. Alles wat je aan je huisbaas geeft, ben je kwijt. Ook al word je werkloos of ziek, elke maand moet jouw huur er liggen. Op voorwaarde dus dat je niet hoger springt dan je stok lang is, kan een eigen dak boven je hoofd je een comfortabeler leven geven later.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:33.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.