actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Human Interest > Religie & kerk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th December 2013, 08:00
S*fie.Vermeiren S*fie.Vermeiren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2012
Locatie: Schilde
Posts: 89
Paus draagt eerste middernachtmis op

Paus Franciscus heeft gisterenavond voor de eerste keer de middernachtmis opgedragen in de Sint-Pietersbasiliek in Rome. Voor Jorge Mario Bergoglio is het de eerste Kerstmis als hoofd van de katholieke kerk. In zijn preek brak de Argentijn opnieuw een lans voor degene die aan de rand van de samenleving leven.

De herders zijn ooit de eerste geweest die de aankondiging van de geboorte van Jezus hebben ontvangen, "omdat zij tot de laatsten, tot de uitgestotenen behoorden", luidde het. Franciscus had het ook over het helle licht dat Jezus had gebracht, "terwijl de geest van de duisternis de wereld omhult".

Bij iedereen wisselen heldere en donkere momenten, licht en schaduw, mekaar af. Als je God en je medemensen liefhebt, dan ga je in het licht. "Als ons hart zich echter sluit, als trots, bedrog en het najagen van eigenbelang de overhand hebben, dan valt in en rond ons de duisternis in", waarschuwde de paus. Met Jezus kwamen "genade, liefde en barmhartigheid" op de wereld.

De middernachtmis begon nog iets vroeger dan al de gewoonte was bij zijn voorganger Benedictus XVI. Zo kan de 77-jarige Franciscus nog wat meer uitrusten met het oog op de traditionele Kerstboodschap en de zegen 'urbi et orbi' vandaag. De viering werd in meer dan vijftig landen en live op het internet uitgezonden. Duizenden gelovigen volgden de plechtigheid buiten op het Sint-Pietersplein, waar beeldschermen stonden opgesteld.

Bron: De Morgen 25/12/2013
(http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bi...chtmis-op.dhtml)

Mening: Alles wat je voor de eerste keer doet is speciaal. Dit geldt dus ook voor Paus Franciscus, die gisterenavond voor de eerste keer de middernachtmis heeft opgedragen in de Sint-Pietersbasiliek in Rome. Franciscus is de eerste niet-Europese paus, die van het zuidelijk halfrond komt. Ik ben benieuwd wat hij ons in 2014 zal brengen. Franciscus heeft namelijk afgelopen jaar zijn hand uitgestoken naar niet-gelovigen. Hij zei dat atheďsten ook in de hemel kunnen komen en sprak zelfs van een dialoog te zoeken tussen christenen en ongelovigen.
Franciscus staat bekend als een verdediger van de armen. Daarnaast liet hij ook sterk zijn afkeur blijken over de mishandeling van kinderen en het verwaarlozen van ouderen om hun hoge leeftijd.
Franciscus loopt niet volledig in de voetsporen van zijn voorgangers en zet veel nieuwe stappen voor de kerk. Ik ben echt benieuwd wat hij ons in 2014 zal brengen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 25th December 2013, 09:53
Leen.Buyens Leen.Buyens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Mar 2012
Locatie: Gierle
Posts: 87
Zoals ik eerder al gezegd heb denk ik dat we met deze paus echt een goede paus hebben! Hij is niet conservatief en betrekt ook de marginalen, de mensen aan de rand van de samenleving (de armen, zoals Sofie het vermeldde). Deze mensen laten we te vaak in de kou staan terwijl we goed weten dat we dat niet zouden mogen doen.
Op het radionieuws werd ook gezegd dat hij telefoonkaarten heeft uitgedeeld. Zoals al gezegd vind ik het goed dat paus Franciscus zo dicht bij de armen staat. Toch denk ik dat hij beter kledij en voedselpakketen kan geven dan telefoonkaarten. Kledij en voedsel zijn basisbehoeften, het hebben van een gsm niet. Anderzijds hebben zij ook een gsm en willen ook zij met familie en vrienden in contact blijven staan. Om die reden vind ik het wel goed dat hij dit doet.
Een nieuwe wind door het Vaticaan, ook in 2014 zullen we veel te horen krijgen over onze (niet meer zo) nieuwe paus!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:56.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.