actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th April 2013, 19:47
Stijnvdv Stijnvdv is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Antwerp
Posts: 82
Vande Lanotte: 'Vlaming is geen scheldwoord'

Vicepremier Johan Vande Lanotte (SP.A) zou het verkeerd vinden mocht het project Vlaanderen 'gekaapt' worden door anderen. Vande Lanotte, momenteel bezig aan een promotietour door West-Vlaanderen om de toekomstplannen van zijn partij te verduidelijken, gaf in het ochtendmagazine De Zevende Dag ook aan dat de SP.A het gebruik van de notionele intrestaftrek wil herbekijken.
Minister van Economische Zaken en vicepremier Johan Vande Lanotte wil de notionele intrestaftrek terug in vraag stellen. Hij vindt het niet kunnen dat er 'bedrijven zijn die door dit systeem geen belastingen betalen. Ze zullen iets moeten betalen.'


Het zwaartepunt van de belastingen in ons land ligt volgens Vande Lanotte overigens teveel bij arbeid en te weinig bij vermogen. De minister is er dan ook van overtuigd dat de belastingen 'eerlijker verdeeld moeten worden'.

Dat de Belgen al jaren teveel belastingen betalen nuanceert de minister echter. 'We betalen op dit ogenblik te veel omdat de regering extra uitgaven moet doen door de crisis.In 2007 hadden we een belastingdruk van 48 procent, nu is dat 53 procent.' De strijd tegen fraude mag voor de minister daarom nog intensiever.

'Laat banksector zelf opdraaien voor bankredding'

Vande Lanotte stoort zich aan de verklaringen rond de nieuwe Europese richtlijn die in de pijplijn zit, waarbij spaartegoeden vanaf 100.000 euro kunnen aangesproken worden om banken overeind te houden als dat nodig is.

Stellen dat de belastingbetaler of de spaarder moet opdraaien voor eventuele bankreddingen, klopt volgens de vicepremier niet. 'Op tafel van de Europese Unie ligt ook het plan voor een resolutiefonds, ik stel voor dat men daarmee begint.'

Dat resolutiefonds, dat tussenkomt bij faillissementen van bankinstellingen, wordt door de bancaire sector zelf beheerd. 'Laat de banksector er dus zelf voor opdraaien', aldus een felle Vande Lanotte.

'Vlaanderen is ook van ons'

Met het oog op de verkiezingen in 2014 maakte Vande Lanotte duidelijk dat hij het verkeerd zou vinden mocht het project Vlaanderen 'gekaapt' zou worden. Daarmee doelt de vicepremier impliciet op de N-VA.

De SP.A'er is dus van plan om zijn vel duur te verkopen bij de volgende verkiezingen. 'Vlaanderen is ook van ons. Vlaming is ook geen scheldwoord. Het is niet omdat je Vlaming bent, dat je minder Belg bent.' Volgens Vande Lanotte moet de SP.A de burger dan ook duidelijk maken wat de koers is die de SP.A wil varen.

DS, 14-04-2013 (Dominique Jauquet)

Eigen mening
Allereerst vind ik de titel niet echt aansluiten bij het artikel. Je zou 'Vlaming' wellicht kunnen interpreteren als een persoon die te veel belastingen betaalt terwijl al de grote bedrijven grote winsten maken (zie De Fortuinjagers http://www.youtube.com/watch?v=U3qgBRr8rqE), maar daar stopt volgens mij het verband in dit artikel. Op het einde van het artikel vermeldt Vande Lanotte dat het 'niet is omdat je Vlaming bent, dat je minder Belg bent.'

Zoals Vande Lanotte zegt klopt het volgens mij helemaal niet dat bedrijven door middel van het huidige systeem op een legale manier grote winsten boeken. Niet alleen maken deze bedrijven monsterwinsten, maar doordat ze hierop niet de nodige belastingen betalen kreunt de 'gewone werkende mens' onder de belastingdruk.

Ook geef ik Vande Lanotte gelijk op vlak van de bancaire sector; de klanten - de mensen die hun geld in vertrouwen geven aan de desbetreffende banken - moeten niet opdraaien voor het gokken en inzetten van diezelfde klanten door diezelfde banken.

Ik hoop alleszins dat er spoedig een systeem of hervorming wordt uitgewerkt, het huidige (economische) model blijft niet haalbaar - hopelijk denken de maatpakken in de regering eens aan hun kiezers en niet aan hun eigen portemonnee.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:24.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.