actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd January 2016, 15:39
Elke.L*uwerysen Elke.L*uwerysen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Merksplas
Posts: 127
Obama: 'Ik krijg te veel brieven van ouders over wapengeweld om niets te doen'

Obama: 'Ik krijg te veel brieven van ouders over wapengeweld om niets te doen'

De Amerikaanse president Barack Obama gaat zelf initiatief nemen om het wapenbezit in de Verenigde Staten te verstrengen. Dat zei hij in zijn nieuwjaarstoespraak. Obama gaat zijn presidentiële bevoegdheden gebruiken, omdat het Congres er volgens hem niet in slaagt het probleem op te lossen.

'Vorige maand herdachten we de derde verjaardag van Newtown (waar een schietpartij plaatsvond op de Sandy Hook-school, red.) en deze vrijdag zullen mijn gedachten bij mijn vriendin Gabby Giffords zijn (het congreslid, red.), die al vijf jaar herstelt van de schietpartij in Tucson. In heel Amerika moeten overlevenden van wapengeweld en zij die er een kind, een ouder of een partner door verloren, elke dag dergelijke verschrikkelijke verjaardagen herdenken.'

'Toch heeft het Congres nog steeds niets gedaan om ervoor te zorgen dat andere Amerikanen niet moeten meemaken wat deze mensen hebben meegemaakt', haalde Obama uit. 'We kunnen niet alle wapengeweld vermijden, maar wat als het Congres toch zou proberen om minstens één geval tegen te houden, om toch iets te doen om onze kinderen te beschermen?

De Amerikaanse president liet zijn team daarom de voorbije maanden bekijken wat hij zelf kan doen. Volgende week maandag heeft hij al een vergadering met minister van Justitie Loretta Lynch gepland om maatregelen te bespreken. 'Want ik krijg te veel brieven van ouders, leraren en kinderen om niets te doen', aldus Obama.

Achtergrond kopers beter onderzoeken


Volgens The Washington Post wil de president onder meer dat er een uitgebreider onderzoek komt naar de achtergrond van mensen die een vuurwapen kopen. Een overgrote meerderheid van de Amerikanen lijkt daar voorstander van, zo blijkt uit een rondvraag van de Quinnipiac universiteit.

Maar tegelijk kan Obama heel wat tegenstand verwachten, onder meer vanwege de machtige wapenlobby NRA en uit Republikeinse hoek. Veel Amerikanen zijn nog erg gehecht aan hun recht om een wapen te mogen dragen om zichzelf te verdedigen.

Bron: De Standaard, 2 januari 2016
http://www.standaard.be/cnt/dmf20160102_02046016

Eigen mening: Ik kan begrijpen dat ouders, leerkrachten en zelfs kinderen brieven sturen naar politici om het wapenbeleid aan te pakken. Dat ze de brieven naar Obama sturen kan ik ook begrijpen, wat ik niet wist is dat deze echt bij Obama zelf terecht komen. Ik dacht altijd dat deze door medewerkers van zijn kabinet gelezen en beantwoordt werden. Ik vind het dan ook wel heel knap dat Obama beslist om het probleem aan te pakken. Het is naar mijn mening een zeer goed voorstel om de achtergrond van een persoon te achterhalen wanneer deze persoon een wapen wilt aankopen. Eigenlijk is dit een beslissing die al veel eerder had moeten doorgevoerd worden. Dan hadden de kinderen geen ouders, tantes, nonkels of grootouders moeten verliezen alvorens ze een brief stuurden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 3rd January 2016, 19:07
Laurence.D"eckers Laurence.D"eckers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Hulshout
Posts: 138
Obama: 'Ik krijg te veel brieven van ouders over wapengeweld om niets te doen'

Bijna altijd moeten er eerst dingen gebeuren voor men er iets aan doet. Dat kinderen en ouders brieven naar Obama sturen verbaasd me. Maar het is wel slim, want hij heeft een grote macht en ik denk niet dat er veel dingen erger zijn dan een brief ontvangen van een kind dat zijn/haar ouders kwijt is. Het opent de ogen. Het is zeer goed dat Obama zelf iets wil doen aan het probleem. De achtergrond van een persoon achterhalen vooraleer hij/zij een wapen aankoopt vind ik goed.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 3rd January 2016, 20:56
Celine.G*igorieff Celine.G*igorieff is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2014
Locatie: Arendonk
Posts: 117
Ik vind het niet meer dan normaal dat er zo'n brieven gestuurd worden. Je hoort het gewoon te vaak in het nieuws dat er in de VSA gewonden of zelfs doden vallen door het (verkeerd) gebruik van wapens. Ook de aanslagen op scholen, waarbij mensen gewoon met een wapen een school binnen lopen en in het rond beginnen schieten, vind ik niet kunnen. Ik zou zelf ook zulke brieven schrijven als ik in de VSA woon. Ik vind ook dat er strengere regels op wapenbezit moeten komen in de VSA, ik denk dat er dan veel minder ongelukken gebeuren. Zo is er een tijd geleden toch ook in het nieuws geweest dat een kind van 4 jaar geloof ik, zijn broer of zusje vermoord had met een wapen. Zulke zaken vind ik echt niet kunnen en ik denk dan ook dat dit wel een werkpunt is voor Obama.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:48.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.