actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th November 2013, 11:18
M*RIE.MOONS1 M*RIE.MOONS1 is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Itegem
Posts: 40
Voor eerst groeit wachtlijst voor personen met handicap amper

Voor eerst groeit wachtlijst voor personen met handicap amper

Voor het eerst sinds het begin van de registraties in 2003 stagneert het aantal Vlamingen met een handicap op de wachtlijst. Eind juni 2013 wachtten er 20.931 personen met een handicap op zorg. Dat is volgens het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap (VAPH) een toename van minder dan één procent tegenover 2012.

Dat is een kentering, want de voorgaande jaren was het aantal geregistreerde zorgvragen systematisch gestegen. Mogelijk zijn nu alle zorgvragen in kaart gebracht, zegt het VAPH.

Het aantal zorgvragen van personen met een handicap gaat enerzijds over zorg in natura (18.642) en vragen voor een persoonlijk assistentiebudget (2.876). In de eerste helft van 2012 kregen 5.546 personen een oplossing voor hun probleem, ook een stagnering. Begin deze maand investeerde Jo Vandeurzen (CD&V), Vlaams minister van Welzijn, nog 4,5 miljoen euro extra in persoonlijke assistentiebudgetten.

Voor wie nog helemaal geen ondersteuning krijgt, is er sinds midden 2013 de mogelijkheid om een beroep te doen op rechtstreeks toegankelijke hulp, die intussen door ruim 180 voorzieningen wordt aangeboden. Het kan dan gaan over enkele uren begeleiding tot en met een verblijf van enkele dagen per jaar.

De huidige relatieve stagnatie van het aantal geregistreerde zorgvragen is echter geen reden om de inspanningen voor zorgvernieuwing te verminderen, waarschuwt het VAPH nog.

bron: Belga, De Standaard, 14/11/2013

eigen mening: Toen ik de titel van dit artikel zag staan, sprak het me direct aan. Dit omwille van het positieve bericht rond dit onderwerp. Ik vind het een goede vooruitgang van ons zorgstelsel in België. Mensen met een handicap moeten geholpen worden want anders kunnen ze niet volledig functioneren in onze samenleving. Ik verschoot wel nog van het aantal mensen met een handicap, die wel nog aan het wachten waren voor hulp. Dat is voor mij een teken dat we deze zorg nog kunnen perfectioneren. Het is zeker ook relevant dat dit in de media komt omdat we op de hoogte moeten gehouden worden van deze ontwikkeling. Ook naar verkiezingen toe moeten we zien of deze minister goed zijn best doet zodat we weten of we hem kunnen vertrouwen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:36.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.