actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > NASLAG > Focus op... > Vla - Wal
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th January 2011, 01:10
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Exclamation Vlaanderen wordt één grote stad

Vlaanderen wordt één grote stad


In 2050 zal de helft van het Vlaamse grondgebied volgebouwd zijn. De zogenaamde Vlaamse Ruit (het stuk tussen Brussel, Gent, Antwerpen en Leuven) zal zelfs helemaal volgebouwd zijn. De grote steden zullen in elkaar overlopen. De verstedelijking van het Vlaamse platteland is een kwestie geworden van steden die gewoon over het platteland uitdijen. Er zullen amper plattelandsgemeenten overblijven.



Momenteel wonen er op wereldschaal voor het eerst in de geschiedenis meer mensen in dan buiten een stad. Dat zou als een zegen voor het platteland gepresenteerd kunnen worden, hoewel ook daar de bevolkingsaangroei nog doorloopt.

Er zijn echter al voorbeelden in de wereld waar door het onleefbaar worden van het platteland voor mensen, de natuurlijke begroeiing weer de kop opsteekt.

De tendens groeit echter om het leven in een stad als milieuvriendelijker te presenteren dan leven op het platteland. Wegens hun geringere bevolkingsdichtheid is het voor kleine gemeentes moeilijker om op economisch efficiënte wijze in een duurzaam beheer te investeren.

Internationale studies wijzen uit dat inwoners van grote steden een beduidend kleinere ecologische voetafdruk hebben dan mensen die elders wonen. De strijd tegen het broeikaseffect is op stadsniveau ook efficiënter dan op zowel grotere als kleinere schaal.

Niet voor iedereen is het leven in een stad even aangenaam. Vooral arme mensen hebben het er kwaad. Stress en ziektes tieren welig in sloppenwijken.

Toch blijkt het gemakkelijker armoede te bestrijden in een stad dan op het platteland. Mensen die in een stad andere leefgewoonten hebben aangekweekt dan op het platteland (zoals het krijgen van minder kinderen), nemen die ook mee als ze na verloop van tijd weer uit een stad wegtrekken.

Maar de trend naar het in een stad willen wonen zal blijven aanhouden. In 2050 zullen er meer dan 6 miljard mensen in een stad wonen. Dat is bijna evenveel als de huidige wereldbevolking.


Blog Knack, 19-01-2011
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 20th January 2011, 11:45
Belinda.Vandenbempt Belinda.Vandenbempt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Boechout
Posts: 175
Persoonlijk kan ik het alleen maar betreuren dat er binnenkort nog amper een stukje groen zal te bekennen zijn in dit land. Niet dat ik zelf zo'n plattelandskind ben, want ik ben geboren en opgegroeid in Lier. Ik hou ook van mijn stad(je). Toen mijn ouders wilden bouwen, kochten ze bouwgrond in het naburige Boechout. Dit dorp was toen nog overwegend groen. Niet zo heel lang daarna begon men de wijken vol te bouwen. De verbindingsweg tussen Lier en Boechout werd verbreed. De weiden met koeien maakten plaats voor betonnen monsters, waarin nu winkelketens gevestigd zijn.

Om een lang verhaal kort te maken: momenteel zijn er hier, behalve enkele "beschermde natuurgebieden" nog amper stukken groen te vinden. Prestigeprojecten rijzen als paddestoelen uit de grond, de prijzen van bouwgronden zijn hallucinant. De volgende generatie moet al aardig wat verdienen om hier iets te kunnen huren, om nog niet te spreken over kopen. Bijgevolg zijn er veel jonge mensen die naar de stad trekken om daar een goedkopere huisvesting te zoeken. Dikwijls zijn ze dan dichter bij hun werk of kunnen ze gemakkelijker een bus- of treinverbinding nemen.

Elke medaille heeft zijn keerzijde en er zullen ongetwijfeld wel voordelen zijn aan het leven in de stad, maar ik denk ook dat iedereen wel eens behoefte heeft aan wat rust. Wil je eens "een frisse neus halen", dan is dit volgens mij toch iets moeilijker in een drukke stad dan op het platteland.

Verder denk ik dat men moet oppassen met ons landje vol te gieten met beton. Ik denk maar aan de recente watersnood. Daar waar vroeger bomen en beken waren, kon het water nog weg. Nu moet al het regenwater een andere weg zoeken met de gekende gevolgen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:16.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.