actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th April 2010, 14:02
Eva Thijs Eva Thijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Gierle
Posts: 423
"Wie rookverbod overtreedt, zal gestraft worden"

09:22 Het rookverbod is ondertussen drie maanden oud. Volksgezondheid heeft beloofd om vanaf nu strenger op te treden tegen eetcafés die het rookverbod negeren. "Wie niet in orde is, zal gestraft worden", zegt Paul Vandenmeerssche.

Ten laatste in juli 2014 gaat het algemeen rookverbod in. In restaurants geldt dat rookverbod al enkele jaren en sinds januari 2010 mag er ook niet meer gerookt worden in cafés en brasserieën waar eten geserveerd wordt, behalve in een aparte rookkamer.

Volksgezondheid ging in de eerste drie maanden van 2010 langs bij 8.000 tot 9.000 eetcafés. Bedoeling was niet zozeer om te straffen, maar vooral om te informeren en te sensibiliseren. Nu verandert dat.

"Na 3 maanden moet het rookverbod in eetcafés nu toch wel voldoende bekend zijn. Een sticker te weinig kan nog door de beugel, maar wie nog ostentatief asbakken op de toog zet, hoeft op geen genade meer te rekenen", zegt Paul Vandenmeerssche van Volksgezondheid.

Datum: 12/04/2010
Bron: Gazet Van Antwerpen

Eigen mening:
Voor rokers is dit natuurlijk geen goed nieuws, cafés zullen nu extra streng zijn voor hun klanten die roken. Als ze voortaan boetes moeten betalen als er iemand in hun zaak rookt zal de stap voor de uitbater niet groot meer zijn om tegen de roker te zeggen dat hij onmiddellijk moet ophouden. Ik kan de boeten bij het overtreden van het rookverbod enkel aanmoedigen. Als niet-roker is het enorm vervelend wanneer er sigarettenrook rond je hoofd cirkelt wanneer je even gezellig iets wilt gaan drinken op café met vrienden. Zeker wanneer je iets wilt eten vind ik het enorm storend als je telkens de rook proeft bij iedere hap. En dan zwijg ik nog over de schade die je lichaam hierbij oploopt. Dat rokers zichzelf willen vergiftigen is hun probleem. Maar respect voor het leven van je medemensen is vaak ver te zoeken. Ik hoop dat de jonge mensen beseffen roken absoluut niet "cool" is en dat je er niets positiefs aan hebt. Hoe minder mensen beginnen met roken, hoe minder mensen er last zullen hebben met overtredingen bij het verbod op roken in horecazaken.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 12th April 2010, 17:00
DeygersEvelien DeygersEvelien is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Westerlo
Posts: 122
Ik vond het rookverbod van bij het begin al een heel goed idee. Ik rook ook niet. Ik ben heel er anti zelfs.

Ik deel de mening van Eva. Als je zelf wil roken, dan moet je dat weten. Maar je moet er anderen niet mee lastig vallen. Het is heel onaangenaam voor niet-rokers om in de rook van iemand anders te moeten zitten en passief mee te roken, wat minstens even ongezond is. De geur van sigaretten kruipt ook overal in. Ik vind het heel erg fijn dat ik een avondje op café kan gaan en de volgende dag niet geconfronteerd hoef te worden met kleren die sowieso in de wasmachine moeten omdat ze immens stinken naar rook.
Ik vind ook dat het rookverbod niets afdoet aan de gezelligheid. Dat is net hetzelfde als bij alcohol, het kan toch even goed gezellig zijn zonder alcohol en/of een sigaret.

Ik vind het ook wel oké dat het rookverbod in stapjes is gegaan. Ik denk dat het moeilijker is om horeca van de ene op de andere dag het roken toelaten te verbieden. Hopelijk houdt iedereen zich aan deze wet. Maar ik ben al heel tevreden dat men zo'n wet heeft opgesteld. Ik merk het echt wel duidelijk en vind het een heel stuk aangenamer!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 13th April 2010, 17:21
Lennart Lennart is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 93
Ik deel de meningen van de Evelien en Eva.
Ook ik ben geen roker en vind het ergens maar niet meer als logisch dat als er eten geserveerd word, er beter niet gerookt kan worden.
Dat ze nu strenger gaan optreden vind ik maar normaal. De wet is 3 maanden van kracht, en iedereen is toch wel op de hoogte.
Als je een andere wet overtreedt, zoals vb door het rood licht rijden of fout parkeren of... word je hier ook voor gestraft... Dus niet meer dan logisch dat ze hier nu ook strenger en juist gaan optreden.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 15th April 2010, 18:59
liesel.vertommen liesel.vertommen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Berlaar
Posts: 64
Ook ik ben van mening dat het rookverbod, in plaatsen waar eten wordt geserveerd,een goed idee is. Ik ben zelf geen roker, maar ik sta er niet echt negatief tegen over. Ik vind het goed dat er aparte plaatsten worden voorzien, waar rokers een sigaretje kunnen roken. Maar, wanneer ik aan het eten ben, heb toch liefst dat er niet gerookt wordt. Het is helemaal niet smakelijk!
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 16th April 2010, 00:10
Thomas.Wynants Thomas.Wynants is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2009
Locatie: Retie
Posts: 57
Ik ben ook van oordeel dat als er eten wordt geserveerd er niet mag gerookt worden. Het bederft de eetlust mateloos, het stoort gewoon enorm!

Wel blijf ik het jammer vinden dat er ook een algemeen verbod komt voor cafés, ... .
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 20th April 2010, 12:08
jo.guns jo.guns is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Vosselaar
Posts: 139
De invoering van het rookverbod is in mijn ogen ook niet slecht. Ik ben geen roker en ik kan mij er ook mateloos aan storen dat mensen roken terwijl ik aan het eten ben.
Langs de andere kant kan ik mij wel voorstellen dat het voor eetgelegenheden het rookverbod niet altijd in goede aarde valt. Hoeveel rokers vinden het wel niet gezellig om na het eten hun sigaretje te roken met een tas koffie? Heel wat mensen gaan sneller geneigd zijn om naar huis te gaan en dit thuis te doen volgens mij. Langs de andere kant blijven de niet-rokers nu misschien ook wel wat langer zitten..
In elk geval, voor mij is het goed dat het niet meer kan!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:47.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.