actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th November 2009, 00:04
Jennifer . Verhaegen Jennifer . Verhaegen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Herentals
Posts: 69
Rechter noemt misdrijven allochtone jongeren "voer voor extremisme"

Rechter noemt misdrijven allochtone jongeren "voer voor extremisme"

De strafrechter van Tongeren heeft scherp uitgehaald in een zaak waarin elf twintigers, hoofdzakelijk Gentenaars van allochtone afkomst, terechtstonden voor tal van misdrijven. Volgens de rechter waren hun daden "voer voor extremisme".

Misdrijven
De elf jongeren stonden in zes dossiers terecht voor diefstallen met braak, gewelddiefstallen, diefstallen van auto's, joyriding, opzettelijke brandstichting en verboden wapendracht. De feiten speelden zich af in het Gentse in de loop van 2007 en 2008.

De delinquenten kregen celstraffen van twee maanden tot twee jaar en elf maanden. Die zwaarste straf was weggelegd voor een 21-jarige Gentenaar. Een 23-jarige medekompaan die verstek liet gaan, kreeg een gevangenisstraf van vijftien maanden. De rechter beval tevens zijn onmiddellijke aanhouding.

Multiculturele samenleving
In het twintig pagina's tellende vonnis haalde de rechter fel uit naar de allochtone delinquenten. "Zij dienen te beseffen dat ze er door hun levenswijze mede oorzaak van zijn dat bepaalde groepen mogelijk onterecht, maar zeer begrijpelijk ervan overtuigd zijn dat de multiculturele samenleving geen aanwinst of verrijking betekent. Door hun daden betekenen zij voer voor extremisten", luidde het.

In de zes dossiers stelden zich maar twee gedupeerden burgerlijke partij. Volgens de rechter was dat lage aantal te wijten aan het besef van de gedupeerden dat ze maar een uiterst geringe kans hadden om ooit vergoed te worden, gezien de precaire financiële toestand van de daders. Die waren doorgaans werkloos, genoten OCMW-steun of leefden van een leefloon. (belga/sam)

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie...xtremisme.dhtml

De rechter overdrijft misschien wel ergens, want ook Belgen zelf worden voor zulke feiten veroordeeld. Maar langs de andere kant heeft de man wel gelijk. Het is tegenwoordig moeilijk om een goede band tussen allochtonen en de mensen van het land zelf te hebben. Nu ze in het slechte daglicht komen te staan gaat dit zeker niet helpen om deze band te versterken.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 10th November 2009, 01:34
Joeri Op de Beeck's Avatar
Joeri Op de Beeck Joeri Op de Beeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Nijlen
Posts: 113
Ik betrap mezelf erop dat ik deze rechter overschot van gelijk geef. Allochtonen in ons land hebben nogal eens de gewoonte om te denken dat ze meer mogen dan de autochtone bevolking en verschuilen zich vaak achter het woord 'racisme'.
Ik zou er niet van verschieten moest deze rechter binnen de kortste keren uitgemaakt worden voor racist en dat de moslimliga een klacht gaat indienen tegen hem.

Ik had onlangs nog een conversatie met iemand over het feit dat als er in de media sprake is van een allochtoon iemand in verband met criminele feiten men meteen moord en brand schreeuwd (om dan nog maar te zwijgen van het woord "racisme"). Maar als men over hetzelfde feit spreekt en het over een autochtone dader gaat er geen kat naar kraait.

Het wordt eens dringend tijd dat er orde op zaken wordt gesteld. Iedereen gelijk voor de wet. Geen voorkeursbehandeling meer (dus ook geen geprofiteer van de GOK), geen speciale rechtzaken vanwege racisme over iets dom als een cartoon. Deze rechter is op de juiste weg in mijn ogen en ik hoop dat deze trend zich voortzet. Dan kunnen we pas echt beginnen met het opbouwen van een multiculturele samenleving.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:16.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.