actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th November 2009, 13:29
Alexandra
Gast
 
Posts: n/a
Meeste abortussen bij 17- tot 24-jarigen

De meeste abortussen in ons land worden uitgevoerd bij meisjes van 17 tot 24 jaar. Dat blijkt uit cijfers die Sensoa in oktober vrijgaf. Het probleem van bereikbaarheid voor middelbare scholieren, dat het Mechelse stadsbestuur onder meer aanvoert ter verdediging van de oprichting van een lokale abortuskliniek, behoeft dus enige nuancering, schrijft De Morgen.

Cijfers
Van de 18.705 in België gedomicilieerde vrouwen die in 2007 een abortus ondergingen, waren er 2.708 jonger dan 20 jaar. Dat is vooral te wijten aan de vertegenwoordiging van de 17-, 18- en 19-jarigen, samen goed voor 2.021 abortussen.

Zwangerschapsonderbrekingen komen echter het vaakst voor bij de leeftijdscategorie van 20 tot 40 jaar (14.323 abortussen). Van die groep maken de 20- tot 24-jarigen bijna een kwart uit, met 4.423 van de 14.323 abortussen. Boven de 40 jaar werden 1.002 abortussen uitgevoerd.

Anticonceptie
Samen met Nederland en Duitsland heeft België de laagste abortuscijfers ter wereld. Zelfs in ultrakatholieke landen zoals Spanje en Italië komen procentueel meer zwangerschapsonderbrekingen voor. De Belgische score zou volgens de vzw Luna vooral te maken hebben met een wijdverspreid anticonceptiegebruik. Huisartsen zijn traditioneel vertrouwd met het voorschrijven van de pil en sommigen plaatsen zelfs spiraaltjes.
(www.hln.be)

Mening: Ik vind dit toch wel een opvallend hoog cijfer voor zo'n jonge leeftijd. Ik raad alle jongeren aan om ook eens te denken aan de gevolgen van een abortus want dat heeft een grote impact op je leven en zoiets vergeet je niet snel. Maar ik vind het wel goed dat je jongeren abortus plegen als ze weten dat ze absoluut niet voor hun kind gaan kunnen zorgen. Er zijn vrij veel jongeren die niet goed ingelicht zijn over het gebruik van anticonceptie enn wanneer ze wel of niet zwanger kunnen worden. Ik vind het daarom belangrijk dat ouders/school/.. daar veel informatie over moeten geven, zo gaat het cijfer misschien in de toekomst wat dalen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 30th November 2009, 20:31
Lisa.Ceulemans Lisa.Ceulemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Herselt
Posts: 66
De meeste abortussen in ons land worden uitgevoerd bij meisjes van 17 tot 24 jaar.

Dat het aantal abortussen hoog is bij meisjes jonger van 20 jaar is normaal, op die leeftijd zijn de meeste meisjes nog niet klaar om moeder te worden. Dat de meeste abortussen voorkomen tussen 20 en 40 jaar is ook niet abnormaal. Op die leeftijd gebeuren er de meeste ongelukjes. Tevens hebben de meeste vrouwen op die leeftijd een vaste partner. Meisjes jonger dan 20 jaar zijn volgens mij vaak ook een stuk voorzichtiger. Ouders en scholen lichten hen in regelmatig in over de gevolgen van onveilig vrijen. Vrouwen die boven de 20 jaar zijn staan daar volgens mij minder bij stil. Toch vind ik dat de cijfers voor ons land nog aan de hoge kant zijn, want je zou toch zeggen dat vrouwen in België voldoende kansen krijgen om zich te beschermen met anticonceptiemiddelen. Tenslotte vind ik het belangrijk dat vrouwen en vooral jonge meisjes goed zijn ingelicht over gevaren van abortus. Maar beter voorkomen dan genezen!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 30th November 2009, 21:10
Sanne Wauters Sanne Wauters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Heist-op-den-berg
Posts: 109
Het is inderdaad verstandig van de jongeren dat ze abortus laten plegen wanneer ze beseffen dat ze niet voor het kindje kunnen zorgen. Ik heb respect voor de jonge meisjes die deze stap durven zetten, want ten slotte groeit er leven in je buik en dat leven zet je stop. Zo een beslissing moet een enorme inpact op je leven hebben. Het is net zoals Alexandra zei, zoiets vergeet je niet. Het blijft je lang achtervolgen. Je doorstaat een emotionele knoop waarbij je nooit zeker weet of je de juiste beslissing genomen hebt.

Anderzijds heb ik enorm veel respect voor jongeren die beslissen om hun kindje toch te houden en het de beste zorgen te geven. Je beslist uiteindelijk om verantwoordelijkheid over een kind op jouw te nemen. Op jonge leeftijd zwanger zijn, zorgt voor veel oordelen van buitenstaanders. En daar moet je echt wel sterk tegenover staan. Ik vind het knap dat je als jongere een deel van je jonge leven afstaat om de zorg over een kind in de plaats te zetten. De stap naar abortus is voor jongeren een grote stap. Maar ook de beslissing om het kind te houden is niet niks.

Zelf kan ik daar geen mening over geven. Hoe ik zou beslissen, dat weet ik pas wanneer ik voor zo een situatie zou komen te staan. Men zegt vaak dat 17- tot 20- jarige niet in staat zijn om voor een kind te zorgen. Ik denk dat ze dat best zelf beslissen. Iedereen weet voor zichzelf wat wel en niet mogelijk is.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 30th November 2009, 23:50
Anne Van den Bosch Anne Van den Bosch is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2008
Locatie: Wijnegem
Posts: 274
Ik ben het volledig eens met wat Sanne zegt.
Een factor die de keuze op abortus nog moeilijker maakt, is de kans dat je later misschien moeilijker of zelfs niet zwanger geraakt. In zo'n geval loop je het risico dat je je hele leven spijt hebt van de keuze die je op jonge leeftijd maakte.
Ik weet zelf ook niet goed wat ik zou doen, moest het me nu overkomen. Eerst en vooral zal ik beginnen tellen wanneer de verwachte geboortedag is... Afhankelijk daarvan zal ik beslissen of het al dan niet haalbaar is om op dat moment voor een kindje te zorgen. Moest dat nu midden in de examens zijn, dan wordt je keuze daardoor mee beïnvloed.

Ik begrijp niet hoe het kan dat er zoveel vrouwen tussen 20 en 40 beslissen om een foetus te laten wegnemen. Ik kan me inbeelden dat je die keuze maakt, wanneer je zeker weet dat het kind een ernstige afwijking zal hebben, maar in de andere gevallen kan ik me niet onmiddellijk voorstellen wat je motivatie is om abortus te plegen.

Iedereen staat natuurlijk zelf voor die keuze, vandaar dat de psychologische tests en opvolging in deze situatie zeer belangrijk zijn. Er mogen zeker geen overhaaste beslissingen worden genomen, want daar krijg je later alleen maar spijt van!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:59.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.