actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th November 2009, 09:45
Ashley.Knegtel Ashley.Knegtel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Grobbendonk
Posts: 76
Pastoor van Overpelt in cel voor kindermisbruik

Bart Aben, de pastoor van Overpelt, wordt woensdag voorgeleid bij de Tongerse onderzoeksrechter op verdenking van kindermisbruik. De politie van Noordoost-Limburg verhoorde de man dinsdag over twee klachten van ouders van meisjes uit Bocholt. De pastoor heeft naar verluidt de feiten bekend.

De 44-jarige Bart Aben is afkomstig van Genk, was tien jaar lang parochiepriester in Bocholt-Centrum en werd na de gokaffaire in de kerkfabriek van Bocholt-Centrum overgeplaatst naar Overpelt.

Twee klachten
Er zitten in zijn strafdossier naar verluidt twee klachten van ouders van meisjes uit Bocholt. Bij één van de meisjes, toen 8 of 9 jaar oud, zou het misbruik jaren hebben geduurd. De onderzoeksrechter beslist woensdag of de pastoor wordt aangehouden en achter de tralies moet.

Het Bisdom Hasselt bevestigt dat de pastoor preventief geschorst is.

Eigen mening:

Ik vind dat de pastoor achter de tralies mag gezet worden als hij de feiten wel degelijk gepleegd heeft. Het is niet de eerste keer dat een pastoor zoiets doet. Daarom zou ik het dan ook nuttig vinden om het celibaat "af te schaffen". Want dit is volgens mij een invloedrijke factor.

Bron: Het Laatste Nieuws, 25 november 2009.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 25th November 2009, 10:33
Sanne.Brys Sanne.Brys is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 89
Pastoor van Overpelt in cel voor kindermisbruik

Aangezien de pastoor van Overpelt de feiten bekend heeft, is het niet meer dan normaal dat hij hiervoor gestraft wordt.
Toch vind ik dat dit onderwerp beter onder de noemer 'boecht' geplaatst zou worden, omdat dit niet maatschappelijk relevant is. Dit brengt geen grote gevolgen mee voor de rest van de bevolking.
Als ik op de site van Het Laatse Nieuws kijk, is dit het tweede artikel dat ik aantrof op de startpagina en waren er al 14 reacties op geplaatst, dit doen heel wat andere maatschappelijk relevante artikels de das om. Het is dus duidelijk dat de lezer meer geïntereseerd is in sensatie en niet verder kijkt om artikels over andere thema's (bv. politiek, economie, ...) te bekijken.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 29th November 2009, 17:24
Véronique.Segers Véronique.Segers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Merksplas-Turnhout
Posts: 122
Bart moet zeker gestraft worden. Natuurlijk is enkel en alleen een celstraf niet genoeg om hem te straffen en te 'helpen'. Hij moet psychologisch goed begeleid worden zodat - wanneer hij eventueel vrijkomt - deze feiten zich niet meer kunnen herhalen.

Het celibaat is volgens mij (zoals Ashley al zei) zéker een invloedrijke factor op kindermisbruik. Aan kinderen zie je nu eenmaal niet altijd of ze misbruikt worden of niet. Ze zijn makkelijk te 'kneden' en om te praten.
Dus ik ben zeker een voorstander van de afschaffing van het celibaat!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 29th November 2009, 20:15
Maartenc Maartenc is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Herselt
Posts: 127
Bij het lezen van dit artkikel vraag ik mij ten eerste al af waarom die man ooit pastoor is geworden. Hij kiest er zelf voor om geen vrouw te hebben. En nu omdat hij geen vrouw heeft stort hij zichzelf op kinderen. Ik hoop dat ze hem een zware straf geven.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:53.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.