actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th November 2011, 13:22
dorien.van.heupen dorien.van.heupen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Turnhout
Posts: 89
Elke belg moet spaargeld aangeven

Op die manier wil Vlaams minister van Wonen Freya Van den Bossche vermijden dat rijke mensen te weinig huurgeld betalen voor een sociale woning.

Van den Bossche (SP.A) wil dat elke Belg op zijn belastingbrief de intresten op zijn spaarboekje en de inkomsten uit zijn beleggingen aangeeft. Zo wil ze vermijden dat rijke mensen te weinig huurgeld betalen voor een sociale woning, zegt ze donderdag in Gazet van Antwerpen.

"Op dit moment telt enkel het belastbaar jaarinkomen van een huurder mee voor de huurprijs", zegt Van den Bossche. "Als de federale overheid de inwoners verplicht om ook inkomsten uit roerende goederen aan te geven, kunnen we mensen met veel geld op een spaarboekje en mensen met veel waardevolle beleggingen een hogere prijs laten betalen." (Belga/TE)

Bron: http://www.knack.be/nieuws/belgie/e...00003885794.htm
Donderdag 10 november 2011

Voor mensen die daadwerkelijk in een sociale woning komen, kan ik er ergens inkomen dat deze maatregel wordt ingevoerd, om te voorkomen dat er misbruik gemaakt wordt van aangeboden sociale voordelen. Anderzijds, voor mensen die hiervan geen gebruik maken, vind ik het niet nodig dat er geďnformeerd wordt naar hun spaargeld. Volgens mij is dit toch privé en zullen veel mensen dit beschouwen als inbreuk op hun privacy, of toch zeker niet appreciëren dat hiernaar gevraagd wordt.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th November 2011, 17:19
Wim.Caers Wim.Caers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 100
Van den Bossche: 'Mensen met hoog inkomen uit vermogens en beleggingen meer laten bet

Vlaams minister van Wonen Freya Van den Bossche (sp.a) wil dat grote vermogenswinsten op de belastingsbrief moeten worden aangegeven. Dat stelt ze in een reactie op het nieuws over de sociale woning van de familie Lukaku. Zo wil Van den Bossche vermijden dat rijke mensen te weinig huurgeld betalen voor een sociale woning.


Freya Van den Bossche vindt dat ook intresten op grote vermogens en inkomsten uit beleggingen mogen meegeteld worden bij de toekenning van een sociale woning en de berekening van de huurprijs. 'Een inkomen uit vermogen is evengoed een inkomen' stelt de Vlaamse minister.'Het zou logisch zijn dat die meetellen bij de toekenning van sociale rechten, maar evengoed bij de berekening van de belastingen.'

'Op dit moment telt enkel het belastbaar jaarinkomen van een huurder mee voor de huurprijs', vervolgt Van den Bossche. 'Als de federale overheid de inwoners verplicht om ook inkomsten uit roerende goederen aan te geven, kunnen we mensen met veel geld op een spaarboekje en mensen met veel waardevolle beleggingen een hogere prijs laten betalen.'

Het is zeker niet de bedoeling om de kleine spaarder te viseren, benadrukt de minister: 'Ik heb het hier niet over honderd euro interest op een spaarboekje. Ik vind wel dat grote vermogenswinsten op de belastingbrief moeten worden aangegeven. In dat geval wil ik ze gerust ook in rekening brengen in de sociale huisvesting.'

Eerder deze week bleek dat de familie van stervoetballer Romelu Lukaku een sociale woning huurde tegen een zeer gunstig tarief. 'Wie een groot vermogen heeft, gaat doorgaans niet in een sociale woning wonen', verklaart Van den Bossche. 'Maar theoretisch kan het natuurlijk dat iemand met een zeer laag inkomen en een dikke aandelenportefeuille een sociale woning krijgt.'

De Standaard (10 november 2011)

Mening:
Ik ben het ermee eens dat men voor mensen die een sociale woning willen huren niet enkel rekening houdt met hun inkomen, maar dat men ook kijkt naar hetgeen zij aan spaargelden hebben. Maar ik vind dat het dan niet beperkt moet blijven tot de groep van sociale huurders. In feite zou elke Belg zijn totale vermogen moeten aangeven en daarop dan een evenredige belasting betalen. Dit zou maken dat rijke Belgen meer afdragen aan onze staat.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.