actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd December 2009, 15:05
Alexandra
Gast
 
Posts: n/a
50-plusser scoort slecht bij collega's en werkgevers

50-plusser scoort slecht bij collega's en werkgevers

Ondanks de vergrijzing en het groeiend aantal 50-plussers in bedrijven worden 50-plussers weinig gewaardeerd op de werkvloer. Vooral hun jongere collega’s schatten hun capaciteiten laag in.
Dit blijkt uit recent onderzoek van Tempo-Team bij een representatieve steekproef van 200 werkgevers en 500 werknemers.
50-plussers maken weinig kansen op de arbeidsmarkt omdat hun capaciteiten niet hoog ingeschat worden. Minder dan de helft van de werkgevers (42%) ziet de werkzekerheid voor 50-plussers in de toekomst positief evolueren. Ondanks de vergrijzing geeft slechts 8% van de werkgevers voorkeur aan 50-plussers en maken deze laatsten 5 keer minder kans om aangeworven te worden dan hun jongere collega’s.
60% van de werkgevers ziet in de toekomst geen actieve rol voor 50-plussers in zijn bedrijf.
Wel jobkennis, niet flexibel
Gevraagd naar de belangrijkste troeven van 50-plussers zijn werkgevers het er over eens dat ze loyaal (83%) zijn met een grote jobkennis (83%) en kwaliteitsvol werk leveren (83%).
Er is echter heel wat minder tevredenheid over de dynamiek en openheid van onze oudere werknemers. Zo is slechts 32% van de ondervraagde werkgevers tevreden over de creativiteit van 50-plussers en 38% over hun stressbestendigheid en flexibiliteit.

www.gva.be

Mening: Ik schat zelf de capaciteiten van iemand die ouder is hoger in dan van iemand jonger. De oudere persoon heeft veel meer ervaring en veel mensen zouden daar nog iets van kunnen leren. Ik denk wel dat oudere werknemers zich minder goed gaan kunnen aanpassen dan jongere werknemers en dat ze veel minder snel iets bijleren bijvoorbeeld vlot werken met de computer. Ik begrijp wel dat de werkgever minder snel een oudere persoon zal aannemen o.a. door de dingen die ik al vernoemd heb maar ook omdat oudere werknemers meestal meer kosten dan jongere. Oudere werknemers stellen soms ook meer eisen omdat ze al zoveel ervaring hebben. Ik denk wel dat ze sneller last hebben van stress omdat ze volgens mij meer gedreven werken dan de jongere generatie. Ik vind het positief dat sommige bedrijven 50-plussers ook nog een kans geven om in hun bedrijf te werken want vroeger gingen er veel mensen op brugpensioen als ze nog maar vooraan de 50 waren, dat vind ik veel te vroeg en zo gaat men op termijn nog veel meer last krijgen met uitbetalingen van de pensioenen binnen een aantal jaar. Mensen moeten tegenwoordig steeds langer werken vooraleer ze hun volledig pensioen krijgen dan vind ik het ook meer dan normaal dat ze ook nog een kans krijgen op de arbeidsmarkt en zo kunnen ze jongere werknemers opleiden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:31.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.