actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th August 2014, 12:46
G*lles.Den.Abt G*lles.Den.Abt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Noorderwijk
Posts: 115
‘Gebrek aan ambulances in weekend kan levens kosten’

Het gebeurt steeds vaker dat er tijdens het weekend te weinig ambulances zijn. Daardoor kan het soms tientallen minuten duren vooraleer hulp ter plaatse is. 'Dit kan mensenlevens kosten', zegt Antwerps spoedarts Kevin Vereecken maandag in Gazet van Antwerpen.
'De rek is volledig uit het systeem', zegt de spoedarts nog. 'Ziekenhuizen moeten hun ziektevervoer wegens besparingen steeds vaker uitbesteden aan privébedrijven, en die doen op hun beurt steeds vaker een beroep op vrijwillige ambulanciers om in te springen in de weekends. Die haken dan weer af omdat de job fiscaal compleet onaantrekkelijk is.'

Jan Christiaen, voorzitter van de Belgische Beroepsvereniging van Ambulancediensten (BBA), wijst onder meer naar de te lage maximumtarieven. 'Wij zouden tot drie keer meer moeten aanrekenen om op een deftige manier te kunnen functioneren. Die cijfers zijn bekend, maar niemand wil ernaar kijken.'

Bron:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20140811_01212408

Eigen mening:
Dit artikel riep bij mij herinneringen op, 3 jaar geleden heb ik zelf een ongeval gehad waarbij men de ambulance moest bellen. De minuten dat je daar op de grond ligt te wachten zijn echt angstaanjagend en zouden dus zeker niet te lang mogen duren. Ikzelf heb een kwartier moeten wachten tot de ambulance bij mij geraakt is, dit kwam nu wel omdat ik tussen 2 ziekenhuizen in lag en er dus wel een tijdje gereden moest worden. De ambulanciers zijn 'zoals in het artikel geschreven staat' steeds meer vrijwilligers, voor deze mensen zou men een mooie financiële vergoeding moeten voorzien want deze mensen zorgen er uiteindelijk wel voor dat je veilig en wel in het ziekenhuis terecht komt. Net doordat ze niet veel geld krijgen krijg je deze situaties waarin er niet genoeg ambulances zijn. Ikzelf denk dan altijd: betaal in onze maatschappij de voetballers eens wat minder en de mensen die met mensenlevens bezig zijn wat meer...
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th August 2014, 20:35
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Ambulances zijn ook in het weekend noodzakelijk

Persoonlijk vind ik dat er niet bespaard mag worden op de vergoeding van ambulanciers, deze mensen zijn gewoonweg te belangrijk. Het ziek worden of het meemaken van een ongeval heeft geen tijdbesef. Dit wil zeggen dat de aanwezige ambulanciers die doorheen de week aanwezig zijn ook van levensbelang zijn in het weekend. Zoals Gilles al aangaf in zijn reactie doet men tegenwoordig vooral beroep op vrijwilligers. Dit is een probleem. Deze mensen willen ook graag eens gezellig samen met hun gezin het weekend doorbrengen. Het is een moeilijke keuze om vrijwillig jouw vrij weekend op te geven. Het zou al een hele verbetering zijn als de vrijwilligers toch betaald zouden worden. Dat moet niet veel zijn, maar alle beetjes kunnen helpen om vrijwilligers te motiveren. Het hoeft zelfs geen geld te zijn, materiële dingen zullen zeker ook aantrek hebben. Ik hoop dat er snel een oplossing komt voor dit probleem. Ieder mensenleven is het waard om gered te worden, we mogen niemand verwaarlozen als gevolg van besparingen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:28.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.