actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th April 2010, 14:03
Eva Thijs Eva Thijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Gierle
Posts: 423
Belgisch luchtruim dicht tot zaterdagochtend

Nog zeker 24 uur hinder voor Europees luchtverkeer

Het luchtruim boven België blijft gesloten tot zaterdag 10 uur als gevolg van de gigantische aswolk van de IJslandse vulkaan Eyjafjallajökull die boven Europa trekt. Dat meldt Brussels Airport. Dit betekent dat alle vliegverkeer van en naar Brussels Airport opnieuw wordt opgeschort. Het vliegverkeer in Europa heeft nog zeker 24 uur last, meldt Europcontrol.

Brussels Airport raadt reizigers af om naar de luchthaven te gaan zo lang het luchtruim boven België gesloten blijft. Daarna is het raadzaam om eerst de luchtvaartmaatschappij of reisagent te contacteren alvorens naar Brussels Airport te komen.

Enkele honderden passagiers hebben de nacht van donderdag op vrijdag op de luchthaven doorgebracht, onder meer een tweehonderdtal Bengalen die normaal gezien donderdag in Londen hadden moeten landen. Om hun verblijf zo aangenaam mogelijk te maken werden rustzones ingericht met veldbedden en werden er maaltijden en water uitgedeeld. Vrijdag nog vertrekken ze met de bus richting Londen. De Belgische overheid heeft voor deze passagiers een tijdelijk reisvisum geregeld.

11.000 vluchten geannuleerd
Ongeveer 60 procent van alle vluchten in Europa valt uit. Naar verwachting worden er vrijdag 11.000 vluchten uitgevoerd in Europa. Dat is ongeveer 17.000 vluchten minder dan normaal.

Volgens Eurocontrol is vrijdag het hele luchtruim van België, Denemarken, Estland, Finland, Groot-Brittannië, Ierland, Noorwegen, Zweden en Nederland gesloten. Ook in het grootste deel van Polen, het noorden en westen van Duitsland en Noord-Frankrijk is het vliegverkeer stilgelegd.

Op het moment dat Eurocontrol zijn verklaring publiceerde, hadden ook Letland en Litouwen volgens de luchtvaartautoriteiten daar het vliegverkeer stilgelegd. Oostenrijk doet dat later vrijdag. In het noorden van Noorwegen en Zweden is het vliegverkeer hervat.

Legerhelikopters mogen de lucht in
Intussen heeft de luchtmachtcomponent van het Belgisch leger vandaag het vliegverbod naar aanleiding van de aswolk uit IJsland versoepeld. Schroefvliegtuigen en helikopters die gebruikt worden voor opleiding, mogen op lage hoogte vliegen. Dat is vernomen uit militaire bron.

Het gaat om een "tijdelijke uitzondering", aldus een militaire woordvoerder, die bevestigde dat het leger de situatie blijft opvolgen

Datum: 16/04/2010
Bron: De Morgen

Eigen mening:
Gelukkig is er toch een oplossing gevonden voor de reizigers die gestrand zijn in België. Ze krijgen water, eten en een slaapplaats aangeboden. Ook een reisvergunning hebben ze gekregen.
Ik vind dat de luchthaven en al diegenen die ervoor gezorgd hebben dat de opvang zo vlot verloopt, hun werk goed hebben gedaan.
Het is natuurlijk jammer voor mensen die willen reizen (of moeten voor hun werk) dat ze enkele dagen moeten wachten. Maar ik denk dat iedereen het wel begrijpt dat het momenteel nog niet kan omdat het te gevaarlijk is.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th April 2010, 15:12
Tine Van den Langenbergh's Avatar
Tine Van den Langenbergh Tine Van den Langenbergh is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Zoersel
Posts: 78
Het consultancybedrijf Centre for Asia Pacific Aviation heeft al een eerste berekening gemaakt over de kosten van drie dagen zonder luchtverkeer boven een groot deel van Europa. Zij schatten dat de luchtvaartsector ongeveer 700 miljoen euro verlies zal maken.

bron: www.gva.be

Een onverwachte tegenvaller zoals deze kan aardig wat kosten. Visums regelen voor de reizigers die vastzitten, gratis maaltijden en drinken voor deze reizigers en natuurlijk veel vluchten die worden afgeschaft. De opvang van de vastzittende reizigers is vlot verlopen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 18th April 2010, 11:06
liesanne.adriaenssens liesanne.adriaenssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: mortsel
Posts: 115
uw live reporter uit het buitenland

Ik moest normaal gisteren terug in België zijn. Voor ons is het wachten dus nog goed te verdragen. Maar hier zitten er mensen vast die al zes dagen geleden thuis zouden moeten zijn. Elke ochtend horen we dat er 's avonds meer nieuws zal komen en elke avond wordt de datum dat de vliegtuigen weer zouden vliegen uitgesteld. Wij weten nu dat we hier minstens tot woensdag vastzitten. Afhankelijk van de organisatie waarmee je reist, zie je hier verschillende taferelen. De mensen die bij Neckerman geboekt hebben moeten wachten tot 's avonds op een kamer. Zij moeten dus (al zes dagen) in de hal zitten van het hotel en wachten. Andere die niet met een organisatie hebben gewerkt, verlaten het hotel omdat het te veel kost en zoeken naar goedkope overnachting. Sommige besluiten om op de luchthaven te gaan slapen. Het hotel dat nu normaal volledig leeg is, zit volledig vol. Op twee dagen tijd zijn hier 200 mensen aangekomen die nergens anders naartoe kunnen. Je zou kunnen denken 'jeej extra vakantie' maar zo is het niet. Je had je gedachten al gezet op terugkeren waardoor niets doen ineens frustrerend is. Mijn ouders moeten rondbellen om al hun werk te kunnen verzetten, ik kan niet aan mijn stages werken (de mogelijkheid om op het internet te geraken zijn hier zelden), mijn zussen moeten kunnen intekenen op hun examens maar dat lukt ook niet, ... Het is met spanning wachten en veel naar het nieuws kijken. Mijn tante die ook vast zit, weet dat hun gezin pas volgende week maandag misschien terug naar België geraken.

Groeten uit het buitenland.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 18th April 2010, 14:30
Britt Janssens Britt Janssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2008
Locatie: Noorderwijk
Posts: 67
De moeder van mijn vriend is zaakvoerder van een kleinere touroperator, en ook zij heeft gedupeerden in het buitenland en hier in België.
4 oudere mensen zouden normaal enkele dagen geleden naar Cuba vertrekken, maar zitten nu vast op de luchthaven van Amsterdam. Ze krijgen geen slaapplaats aangeboden, en zitten dus al enkele dagen in de oncomfortabele stoelen op de luchthaven te wachten. Gisteren kreeg ze wel de melding dat deze mensen hun ticket kunnen omboeken tot en met 31 mei, maar de hotelkosten zijn ze natuurlijk kwijt dan. Ook als ze nog zouden vertrekken, zijn ze de helft van hun vakantie kwijt.
Een andere groep vakantiegangers zitten dan weer vast in Cuba. Ook dit is een kostelijk zaak voor deze mensen, want zij moeten extra nachten bijboeken in het hotel.
Het is vooral ook erg irritant voor de mensen die vast zitten in het buitenland, en eigenlijk al terug in het land zouden moeten zijn voor hun werk (of voor school), net zoals Liesanne reeds vertelde. Ik ben al blij met de melding dat jongeren die nog vastzitten in het buitenland wettig afwezig zijn op school. Dit wordt namelijk gezien als een geval van overmacht.
De organisaties met de grootste schade zijn dan weer de grote reisorganisaties, zoals Jetair en Thomas Cook. Bij hun gaat het om tientallen vliegtuigen die niet kunnen opstijgen, en dit kost heel veel geld.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:28.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.