actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd October 2009, 17:48
nick.vanpeer nick.vanpeer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Kessel
Posts: 36
Twee op de drie TSO'ers studeren verder

Twee op de drie TSO'ers studeren verder

Twee op de drie leerlingen uit het technisch secundair onderwijs (TSO), namelijk 67,4 procent, studeren voort. Dat blijkt vrijdag uit 'VDAB Ontcijfert nummer 17'.

Bijna zes op de tien schoolverlaters volgden een opleiding tot professionele bachelor. Precies 8,8 procent opteerde voor een masteropleiding.

Van alle TSO'ers die een overstap naar een professionele bachelor maakten, behaalde 53,4 procent een einddiploma, terwijl 46,6 procent voortijdig afhaakte.

Ook stromen iets meer meisjes (52 procent) dan jongens (48 procent) door naar een professionele bachelor, en meisjes (58 procent) hebben beduidend betere slaagkansen dan jongens (47 procent).

Niet kansloos

Sociale en technische wetenschappen kennen de grootste instroom vanuit het TSO naar de professionele bachelor. Het slaagpercentage ligt voor die opleiding op 56 procent. Techniek en wetenschappen behaalt met 72 procent dan weer de beste slaagcijfers.

'TSO'ers die na het secundair onderwijs de stap zetten naar het hoger onderwijs, zijn allesbehalve kansloos", besluit VDAB (Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding).

VDAB voegde voor het onderzoek de schoolverlaters van 2005 en 2006 samen. Dat betrof een groep van zowat 41.600 TSO leerlingen.

bron: DS Online

bedenkingen: Ik vind het toch opmerkelijk dat slechts de helft van de lln. slaagt voor een hogere opleiding, dat 47% reeds vroeger afhaakt.
Ik vind het ook belangrijk dat lln. moeten beseffen dat er voor hen ook toekomstmogelijkheden zijn, zelfs indien ze geen ASO hebben gedaan. Ik weet dat er een heel sterk beeld hangt van 'diegenen die ASO hebben gedaan, zijn de slimmeriken en diegenen die TSO of BSO hebben gedaan, zijn dom'. Dit is niet noodzakelijk waar, iedereen heeft zijn specifieke eigenschappen. Ik vind dat TSO'ers moeten worden aangemoedigd om hogere studies te beginnen, indien ze daarin interesse tonen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 23rd October 2009, 18:33
lisa.dens lisa.dens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: vorselaar
Posts: 63
En waarom melden ze alleen TSO? (:
Ik bedoel hallo, als je dan toch zo een onderzoek doet, doe het dan in alle richtingen...
Ik denk dat het net goed is dat mensen uit TSO verder proberen door te studeren. Het is niet omdat je TSO doet dat je niet verder mag studeren toch? Zelf vraag ik me wel af waarom ze enkel TSO vermeld hebben... voel me er een beetje op aangesproken sinds ik uit KSO kom, wat nog lager is dan TSO. Wilt dat dan misschien zeggen dat mijn slaagkansen nog minder zijn?
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 25th October 2009, 00:40
Nienke.Nietvelt Nienke.Nietvelt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Retie
Posts: 55
Ruim de helft slaagt in hoger onderwijs

Bijna 6 op de 10 jongeren gaan na hun technisch secundair naar de hogeschool voor een professionele bachelor. Iets meer dan de helft van hen slaagt ook.

Een TSO-diplama biedt een mooie opstap naar een aantal opleidingen in het hoger onderwijs. Tot dat besluit komt de VDAB na een onderzoek onder de schoolverlaters van 2005 en 2006.
De studiedienst volgde 41.607 jongeren met een diploma TSO. 32,7% daarvan bood zich aan op de arbeidsmarkt. Bijna 6 op de 10 volgden een opleiding tot professionele bachelor. 8,8% koos voor een masteropleiding.
Opvallend is dat meer meisjes (71,5%) dan jongens (64%) vanuit het TSO doorstroomden naar het hoger onderwijs.

Professionele bachelors
Van wie koos voor een professionele bachelor, behaalde iets meer dan de helft een einddiploma.
Meisjes (58%) hadden betere slaagkansen dan jongens (47%).
De meeste (4.500) studenten volgden in het TSO sociale en technische wetenschappen, gevolgd door handel en door boekhouden-informatica.
De slaagpercentages waren het hoogst voor wie uit techniek-wetenschappen kwam (72%), gevolgd door boekhouden-informatica (62%), handel (57%) en sociale en technische wetenschappen (56%). Lichamelijke opvoeding en sport had de kleinste slaagkans (41%).
De meeste TSO'ers kozen in het hoger onderwijs voor handelswetenschappen en bedrijfskunde (7.099 studenten), gevolgd door onderwijs (6.139).
In architectuur lag het slaagpercentage van de TSO'ers het hoogst (60%), in muziek en podiumkunsten (0%) en nautrische wetenschappen (27%) het laagst.

Masters
Van de 8.8% TSO'ers die kozen voor een masteropleiding, slaagden bijna 6 op de 10.
Meer jongens (74%) dan meisjes (26%) stroomden door naar een master. Hun slaagkansen waren ook hoger (61.8% versus 50.6%).
De meeste TSO'ers die een masteropleiding volgden, kwamen uit industriële wetenschappen. Zij hadden ook de hoogste slaagkans (86%), gevolgd door studenten uit elektromechanica (77%).

Bron: GVA, zaterdag 24 en zondag 25 oktober 2009

Dat vandaag de dag meer jongeren uit het TSO na hun middelbare opleiding een kans wagen in het hoger onderwijs vindt ik positief. Zo is de kloof tussen ASO en TSO niet meer zo groot. Dat TSO'ers dit durven is goed nieuws, want zo verruimen ze hun beroepsmogelijkheden. Opleidingen die vroeger enkel voor ASO'ers waren weggelegd, kunnen nu ook ingevuld worden door TSO'ers. Dat iets meer dan de helft van de jongeren uit TSO ook nog eens slaagt in het hoger onderwijs bewijst dat zij ook veel capaciteiten bezitten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:23.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.