actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th August 2014, 22:53
JolienBalemans JolienBalemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Dec 2013
Locatie: Poederlee
Posts: 29
Een op de twee leerkrachten in secundair wil verkeerslessen verplichten

Bronnen: http://www.demorgen.be/dm/nl/1344/O...rplichten.dhtml

http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bi...iddelbaar.dhtml

Artikel:
Bijna de helft (47,7 procent) van de leraren wil dat mobiliteit en verkeersveiligheid ook aan bod komen in het middelbaar onderwijs. En niet alleen in het lager, zoals nu. Dat blijkt uit een enquête van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde, waarover VTM NIEUWS bericht.

De VSV ondervroeg 453 leerkrachten en directeurs uit Vlaamse en Brusselse scholen. "In de hervormingsplannen van het secundair onderwijs, worden de huidige eindtermen omgezet naar competenties", zegt Werner De Dobbeleer van de VSV. "85,6 procent van de ondervraagden wil de leerlingen toetsen op hun kennis van verkeer en mobiliteit."

Verkeersveiligheid moet geen apart vak zijn, maar kan gespreid worden over andere vakken. Bijvoorbeeld als thema in de les fysica, door les te geven over de remafstand.

Volgens de studie komt in bijna vier op de tien middelbare scholen "verkeer" in de klassen amper één keer per jaar aan bod. De VSV hoopt dat verkeerseducatie bij de gesprekken van de onderwijshervorming meer aandacht krijgt.

"Verkeersveiligheid ligt mij na aan het hart", reageert Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits, in de vorige legislatuur nog bevoegd voor Mobiliteit. "Als verantwoordelijke minister was dit de voorbije jaren één van mijn grote prioriteiten binnen het departement Mobiliteit en Openbare Werken. Het is belangrijk dat verkeersveiligheid aan bod komt in het secundair onderwijs. De manier waarop dit in het secundair onderwijs kan ingebracht worden, zal onderdeel uitmaken van de besprekingen met het onderwijsveld. We willen verduidelijken dat vandaag al in de vakoverschrijdende eindtermen 'verkeer en mobiliteit' opgenomen is."

Mijn mening:
Op mijn vorige secundaire school werd er voor de laatstejaars een cursus voorgesteld om de theorie van autorijden onder de knie te krijgen. Na het volgen van de cursus kregen de studenten de kans om het theorie examen af te leggen. Dit concept is voor vele studenten wel aangenaam omdat men zo in groep de theorie doorneemt en vaak ook beter begrijpt.

Daarom ben ik persoonlijk voorstander om ook zoiets dergelijks te ontwikkelen voor de verkeerslessen. Ik denk hier ook aan de lessen in de lagere school. Zo meen ik me nog een les te herinneren over de dode hoek bij een vrachtwagen. Toen werd er op een parkeerplaats een vrachtwagen geparkeerd en met kegels de dode hoek afgebeeld. Men mocht toen ook in de cabine gaan zitten om effectief te kijken wat de bestuurder ziet, en wanneer men iemand niet meer ziet.

Nu ik besef ook wel dat deze lessen misschien nu te kinderachtig zijn voor de jeugd, maar met wat opfrissing en het aantrekkelijker maken, kan hier wel iets aan veranderd worden. Volgens mij is het wel mogelijk om het vak mobiliteit te integreren in verschillende vakken, zoals in het artikel ook wordt aangehaald. In een les fysica kan je de remafstanden berekenen en in een les biologie kan men bijvoorbeeld tips geven hoe je ecologisch kan rijden.

Laatst aangepast door JolienBalemans : 7th August 2014 om 22:58. Reden: Extra toevoeging van bron
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 10th August 2014, 21:46
E*len.backx E*len.backx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Kasterlee
Posts: 131
Ik hoop dat deze verkeerslessen zeker verplicht worden in het middelbaar onderwijs. In het basisonderwijs wordt hier al aandacht aan gegeven maar nog altijd niet voldoende. Er gebeuren nog ontzettend veel ongelukken op straat die misschien vermeden konden worden met wat extra kennis over het verkeer. Ze weten vaak onvoldoende van de verkeersregels en kunnen moeilijke verkeerssituaties slecht inschatten omdat ze te weinig ervaring hebben in het verkeer. In het secundair onderwijs zijn er ook veel meer fietsongevallen dan in het lager. Dit komt doordat jongeren in het middelbaar zich vaker zelfstandig verplaatsen met de fiets. Ze gaan naar een sportvereniging, jeugdhuis, cinema, enz. Daarom is het ontzettend belangrijk dat jongeren kennis wordt aangebracht over het verkeer. Ik ben dus zoals Jolien Balemans ook een zeer grote voorstander van deze verkeerslessen. Hopelijk kan ik binnen enkele jaren hier aan meedragen en jongeren mee informeren over het verkeer.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:51.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.