actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th January 2014, 13:45
j*nthe.vermeiren j*nthe.vermeiren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Loenhout
Posts: 107
Politie waarschuwt: 'Plak je webcam af'

Politie waarschuwt: ‘Plak je webcam af’
16/01/2013

De politie raadt aan om de webcam van je computer, laptop of tablet af te plakken wanneer je die niet aan het gebruiken bent. ‘Uit een internationaal onderzoek is gebleken dat een hacker er in is geslaagd om Belgen te filmen toen hun webcam volgens hen af stond.’
Wanneer je webcam af staat, kan niemand je zien. Dat is toch wat het overgrote deel van de mensen denkt. Helaas blijkt dat niet altijd waar: steeds vaker slagen hackers erin om te kijken door webcams die eigenlijk niet aan staan.

De Nederlandse en Belgische politie raden je dan ook aan om je webcam af te plakken. De waarschuwing komt er naar aanleiding van het proces van een 18-jarige Nederlander die op 2.000 computers software had geïnstalleerd om webcams en microfoons te hacken.

‘Ook in ons land zijn enkele gevallen gekend waarbij hackers er in slagen om je webcam aan te zetten wanneer je dat niet wenst’, zegt Peter De Waele, hoofdinspecteur van de pedofiliecel bij de Brusselse gerechtelijke politie, aan VTM Nieuws. ‘Paranoïde worden is niet nodig, maar we vragen de mensen wel om hun webcam af te dekken als je die niet gebruikt. Dat gaat heel eenvoudig, bijvoorbeeld met een post-it.’

Het gaat ook om Belgen, benadrukt De Waele. ‘Er lopen tal van internationale onderzoeken, waaruit blijkt dat een hacker er toch in is geslaagd om ook Belgen te filmen wanneer zij het niet wensten.’

BRON: De Standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20140116_00931634

Mening: Net als vele andere mensen was ik er niet van op de hoogte dat dit mogelijk was. Ik dacht immers ook dat je geen kwaad kan aanrichten als je webcam gewoon afstaat. Ik denk dat het een goede zaak is dat de politie de mensen wijst op deze mogelijke gevaren. Ik zou het zelf ook niet echt aangenaam vinden moesten ze via de webcam zomaar binnen kunnen kijken, zonder dat je hiervan op de hoogte bent.Gelukkig bestaat er een gemakkelijk en efficiënt trucje, namelijk je webcam afplakken met een post-it.

Laatst aangepast door j*nthe.vermeiren : 16th January 2014 om 13:59.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th January 2014, 21:41
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Opgelet! Iemand kijkt mee!

Persoonlijk was ik wel op de hoogte van deze praktijken, net zoals vele mensen die ik ken. Ik trek al een hele tijd voorzorgsmaatregelen omtrent dit feit. Als ik voor school werk plak ik de webcam steeds af, alsook wanneer ik met belangrijke zaken bezig ben op het internet. Als ik mijn laptop niet gebruik doe ik het dicht, zo kan ook niemand door de webcam kijken. Als dat nog niet genoeg is, zorg ik er ook altijd voor dat internet uitgeschakeld wordt wanneer niemand in huis actief op het internet bezig is. Volgens mij ben ik vrij goed beschermd tegen spionage via de webcam.
Ik kan mij wel voorstellen dat er veel mensen zijn die dit niet weten. Sommigen zullen dit onbewust wel weten, maar ze trekken zich daar weinig van aan. Zo denk ik vooral aan pubers. In mijn familie zijn er enkele pubers aanwezig. Als iemand zegt dat zoiets gebeurt, dan lachen ze eens en doen ze gewoon verder.
De grote vraag is natuurlijk waarom mensen dit doen. Waarschijnlijk niet voor het plezier om te kijken naar anderen.
Er zijn uiteenlopende redenen waarom iemand de webcam van iemand anders aanzet zonder de eigenaar het weet. De eerste reden die ik mij kan voorstellen is dat iemand een andere persoon wil chanteren. Daarom probeert hij/zij via de webcam geheimen te ontdekken. Een andere reden die mij logisch lijkt is dat mensen proberen om persoonlijke gegevens te achterhalen. Denk maar aan internetbankieren. Als je de webcam van iemand kan bedienen is het makkelijk om te zien welk wachtwoord iemand intypt. Er zijn nog veel meer redenen waarom mensen dit doen. Daarom is voorkomen beter dan genezen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 17th January 2014, 15:37
g*rd.janssens's Avatar
g*rd.janssens g*rd.janssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 97
Een gewoonte maken van het afplakken van een webcam is zeker goed, maar is het niet een vals gevoel van veiligheid?

Als er spyware/worms op je computer zitten om je webcam te bedienen (en die beelden naar de cybercrimineel terug te sturen), ben je dan al niet slecht beveiligd?


Ik kan alleen maar aanraden om je firewall aan te zetten (en aan te laten) en desnoods Windows Defender (of de varianten voor andere besturingssystemen) te activeren.

Tegenwoordig zijn de hackers slimmer, maar de gewone computergebruiker is zeker in staat zich te bewapenen tegen de alledaagse hackers... mits wat voorbereiding.
__________________
“People in general," he said, "only ask advice not to follow it; or if they do follow it, it is for the sake of having someone to blame for having given it.”
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 21st January 2014, 18:03
s*ppe.cools s*ppe.cools is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Mol
Posts: 125
Ik vind het heel angstaanjagend dat mensen gewoon je huiskamer binnen kunnen kijken zonder je dit zelf doorhebt, laat staan je gesprekken afluisteren. Het blijft me verbazen wat enkele mensen met een computer kunnen forceren bij andere mensen. Door dit nieuwsbericht heb ik onmiddellijk mijn webcam afgeplakt en mijn microfoon uitgezet tot ik deze dingen pas echt gebruik. Hopelijk gebeurt dit niet hier bij ons, dat er een wildvreemde mijn kamer kan binnenkijken. Het lijkt wel of 'Big Brother' ons gemakkelijker kan volgen dan we denken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:15.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.