actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th October 2014, 20:00
Jill.V*rstrepen Jill.V*rstrepen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Kessel
Posts: 109
Raad van State: 'Moslimmeisjes mogen hoofddoek dragen op school'

Twee moslimmeisjes die op school een hoofddoek willen dragen, hebben gelijk gekregen van de Raad van State. Die rechtbank heeft het verbod in het betreffende schoolreglement vernietigd. Hetzelfde is gebeurd in een school in Sint-Truiden. Daar wou een jongen een tulband kunnen dragen. Volgens het gemeenschapsonderwijs blijft het dragen van levensbeschouwelijke tekens in andere scholen wel van kracht.


Twee moslimmeisjes die een hoofddoek wilden dragen en hun ouders hadden het hoofddoekenverbod in een school in Dendermonde aangevochten. De Raad van State oordeelde dat een school een concrete reden moet hebben om zo’n verbod op religieuze symbolen in te voeren en vernietigde het verbod in de school. In het gemeenschapsonderwijs (GO!) is het dragen van religieuze symbolen sinds vorig jaar verboden.

Met hetzelfde argument is ook verbod op religieuze symbolen in het schoolreglement van het atheneum in Sint-Truiden verworpen. De jongen die naar de Raad van State stapte is een sikh, een aanhanger van een Indisch geloof.

Volgens Pieter-Bram Lagae, de advocaat van de jongen, zal de uitspraak gevolgen hebben voor heel het gemeenschapsonderwijs. ‘Ik denk dat een algemeen verbod in elk geval geen stand meer zal kunnen houden. De Raad van State maakte duidelijk dat elke school moet kunnen aantonen dat er sprake is van problematisch gedrag, zoniet is een algemeen verbod in strijd met het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens. Als het gemeenschapsonderwijs niet afstapt van het algemeen verbod, voorspel ik echt een toevloed aan procedures.’

'Verbod blijft in andere scholen van kracht'

Zo hard wil het gemeenschapsonderwijs echter niet van stapel lopen. ‘Wij onthouden momenteel vooral dat de Raad van State het gemeenschapsonderwijs bevoegd acht om zich uit te spreken over het dragen van religieuze symbolen op school. Dit nadat het Grondwettelijk Hof dat in 2011 al eens deed’, zegt woordvoerder Sarina Simenon. ‘Maar het is wel gek dat we dus wel de bevoegheid krijgen, maar het in de school in Sint-Truiden voortaan niet langer mogen toepassen.’

De juristen van het gemeenschapsonderwijs bestuderen het oordeel van de Raad van State, om te bekijken welke gevolgen het kan hebben. 'In alle andere scholen blijft het verbod voorlopig van kracht.’

Minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) benadrukt de autonomie van de schoolbesturen. Tegelijk geeft ze aan dat elke jongere zich thuis moet voelen in onze scholen. Voor het overige wil ze het arrest van de Raad van State eerst grondig bestuderen.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20141015_01322801

Datum: 15/10/2014

Eigen mening: Ik wil niet racistisch klinken, maar ik vind dat hoofdoeken niet toegelaten mogen worden op school. België mag dan wel een multicultureel land zijn, maar wij hebben ook onze regels. Als er een hoofdoekenverbod is, is het de bedoeling dat zij dit accepteren en hiernaar leven. Ik zeg niet dat ze het recht niet hebben om hun geloof na te streven, maar er is een grens. Voor mij een hoofddoek is hetzelfde als een pet of een muts en van ons wordt er dan ook verwacht dit af te zetten op school.

Laatst aangepast door Jill.V*rstrepen : 15th October 2014 om 21:50.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:47.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.