actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd January 2015, 13:07
Sharon.G*bruers Sharon.G*bruers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Geel
Posts: 64
Slechts zes procent werkt tot zijn 65ste

In 2013 heeft slechts 6,11 procent van de werknemers gewacht tot zijn 65ste om met pensioen te gaan. Zo blijkt uit cijfers van minister van Pensioenen Daniel Bacquelaine (MR, foto) die Le Soir kon inkijken. Het zoveelste bewijs dat de wettelijke pensioenleeftijd in ons land eerder symbolisch is.

Hoewel de regels verstrengd zijn, kunnen werknemers nog altijd met vervroegd pensioen. Ook de werkloosheid met bedrijfstoeslag, het vroegere brugpensioen, bestaat nog altijd.



Het cijfer plaatst meteen ook de verhoging van de pensioenleeftijd tot 67 jaar in 2030 in perspectief. Bacquelaine erkent dat het optrekken van die leeftijd eerder symbolisch is. ‘Er is geen enkele reden om te denken dat de groep mensen die tegen dan de wettelijke pensioenleeftijd halen groter zal zijn dan de groep die dat vandaag doet’, zegt de minister nog in Le Soir. Hij wijst er wel op dat de verhoging van de wettelijke pensioenleeftijd voor een stuk ook een technische reden heeft. ‘De leeftijd waarop iemand met vervroegd pensioen kan gaan wordt tegen 2018 opgetrokken van 61 tot 63 jaar’, zegt Bacquelaine. ‘Dan was het niet meer dan logisch om ook de wettelijke pensioenleeftijd met evenveel jaren op te trekken.’ Het optrekken van de pensioenleeftijd tot 67 jaar is bovendien ook symbolisch niet onbelangrijk om de Europese Commissie te paaien. En het moet allemaal helpen om de effectieve *pensioenleeftijd te verhogen. ‘Maar denken dat iedereen in 2030 tot zijn 67ste zal werken, is de waarheid geweld aandoen’, zegt Bacquelaine nog.

Bron: 03/01/2015, Nieuwsblad, http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150102_01455718

Mening: Enorm veel mensen gaan met vervroegd pensioen, dat weten we allemaal en dat zouden de meeste onder ons ook doen later. Ieder jaar stijgt de wettelijke pensioensleetijd, maar deze wordt met een korrel zout genomen. Dat vind ik geen ramp, maar ik geloof wel dat de Europese Commissie de pensioen- regeling nogmaals gaat versterken. Ik vind het een deprimerende zaak om te weten dat we moeten werken tot ons 67-70 wanneer het zover is, dus studeren maar!

Laatst aangepast door Sharon.G*bruers : 3rd January 2015 om 13:12.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th January 2015, 21:40
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Zes procent werkt tot zijn 65ste

Persoonlijk denk ik ook dat Europa onmogelijke eisen stelt. Mensen moeten nu al vroeger op pensioen gaan. Men kan niet verwachten dat mensen het in zich hebben om binnen tientallen jaren ineens langer te kunnen werken. De meeste mensen begrijpen wel dat we steeds ouder worden en dat er daarom langer gewerkt moet worden om ons van pensioenen te voorzien, maar het kan meestal gewoon niet. Bij sommige jobs denk ik wel dat het mogelijk is, bij zittende beroepen bijvoorbeeld zoals schrijvers en ontwerpers.
Als je denkt aan bouwvakkers, leraren, winkelbedienden, hygiënisch verantwoordelijken, verpleegkundigen, ... . Kan je het jezelf al voorstellen dat deze mensen tot hun 67ste moeten werken?
Ik hoop dat de brugpensioenleeftijd aanvaardbaar blijft, anders vrees ik dat er steeds meer werknemers op latere leeftijd op ziekteverlof moeten gaan omdat ze het werk fysiek gezien (en in vele gevallen ook psychologisch) gewoonweg niet meer aankunnen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:46.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.