actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd May 2017, 08:18
jana.m*rien jana.m*rien is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Wiekevorst
Posts: 80
Wereldbevolking wordt steeds religieuzer, islam snelste groeier

Tegen 2060 telt de islam mogelijk even veel aanhangers als het christelijke geloof, momenteel het grootste ter wereld. Ook het aantal gelovigen blijft toenemen in de wereld. Dat blijkt uit een onderzoek van het Amerikaanse Pew Research Center, waarover het christelijke opinieweekblad Tertio bericht.

Christenen vormen vandaag de grootste religieuze groep op aarde. Moslims komen op de tweede plaats. Beide religies zullen de komende decennia verder groeien. Omdat de islam echter sneller groeit wordt die tegen 2060 nagenoeg even groot als de christelijke godsdienst. Dat blijkt uit een nieuwe studie van het Amerikaanse Pew Research Center, waarover het christelijke opinieweekblad Tertio bericht.

Christenen, zo blijkt uit de studie, vertegenwoordigen vandaag 31,2 procent van de wereldbevolking, goed voor 2,3 miljard aanhangers op een totaal van 7,3 miljard mensen. Moslims staan met 24,1 procent op de tweede plaats, gevolgd door wie zich tot geen enkele religie bekent, onder wie vrijzinnigen (16 procent). Dan volgen hindoes (15,1), boeddhisten (6,9), niet-georganiseerd volks geloof (5,7) en 'andere religies' (0,8). Het joodse geloof (0,2) vervolledigt het plaatje. Die cijfers dateren uit 2015.

Meer moslimbaby's
Over minder dan 20 jaar, aldus de projecties van het Pew Research Center, zullen meer kinderen bij moslimvrouwen worden geboren dan bij christelijke. De islam zal de komende decennia de snelst groeiende religie worden vanwege zijn relatief jonge aanhangers.

Ook het aantal christenen blijft toenemen, maar beperkt. De groei zit hem bij deze religie vooral in Sub-Saharaans Afrika, waar trouwens ook de islam het meeste vooruit zal gaan. In Europa daarentegen neemt de vergrijzing sterkt toe, in het bijzonder onder christenen. Nu reeds sterven op het Europese continent meer christenen dan er nog geboren worden.

Minder vrijzinnigen
Verwacht wordt dat tussen nu en 2060, waarin de wereldbevolking nog zal toenemen met 32 procent tot 9,6 miljard mensen, het aantal moslims zal stijgen met 70 procent en het aantal christenen met 34 procent. Ook de andere grote religies zullen in die periode verder groeien.

Opvallend: de groep die zich tot geen enkele religie bekent, inclusief vrijzinnigen, zal daarentegen procentueel krimpen tot naar schatting 13 procent van de bevolking. Deze groep bestaat overwegend uit leden die komen uit landen met een oudere bevolking: Europa, Noord-Amerika, Japan en China.

Bron: http://www.knack.be/nieuws/wereld/w...mal-848025.html
Datum: 3 mei 2017

Eigen mening: Dit artikel verbaast mij toch wel. Ik dacht vaak dat vooral het oudere deel van de bevolking gelovig was, en dat het aantal gelovige mensen steeds daalde. Maar nu blijkt dat de wereld juist geloviger wordt, ten opzichte van een aantal jaren geleden.
Dat de islam sneller groeit dan het christendom lijkt mij wel logisch. In de moslimwereld zijn families eenmaal groter dan bij de christenen. Zij kunnen hun geloof dus aan meer jongeren doorgeven.
Wat ook opvallend is dat in één bepaald werelddeel zowel het christendom als de islam het sterkst groeien. Voor mij klinkt het vreemd dat beide godsdiensten zo dicht bij elkaar allebei kunnen groeien. Ik dacht ook dat er een veel groter deel van de bevolking ongelovig zou zijn. Blijkbaar is dat echter de enige groep die gaat krimpen.

Laatst aangepast door jana.m*rien : 3rd May 2017 om 08:25.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 3rd May 2017, 10:34
Annelore.V*rbruggen Annelore.V*rbruggen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Kessel
Posts: 55
Ik vind het heel moeilijk om hierop te reageren. De aarde is een enorme grote plaats waardoor het dus normaal is dat er verschillende culturen en religies bestaan. Welke groep het grootst aantal aanhangers kent, is voor mij niet echt van belang. Dit omdat er tegelijkertijd zoveel verschillen, maar ook gelijkenissen zijn. Zo is het christendom bv. de grootste religiegroep, maar hierbinnen heb je ook grote verschillen qua gelovigheid.
Dat het aantal ongelovigen krimpt verbaast ook mij. Net zoals Jana dacht ik ook dat het geloof stilaan aan het uitdunnen is, maar blijkbaar is dit niet het geval. Langs de ene kant vind ik het goed dat er steeds meer gelovigen zijn, maar langs de andere kant ook niet. In elke religie zien we dat het geloof mensen moet samenbrengen, dit gebeurt vooral bij mensen van dezelfde religie. Maar ik vind dat het bereik moet uitbreiden en dat we elkaars religie beter moeten kunnen verdragen dan dat dit vandaag de dag nog vaak het geval is.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:48.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.