actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Human Interest > 1914-1918
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th October 2014, 00:53
M*rijne.Vluymans M*rijne.Vluymans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2014
Locatie: Vremde
Posts: 50
Duizenden fakkels verlichten frontlijn uit 1914

Duizenden fakkels verlichten frontlijn uit 1914

Om klokslag 19 uur werd vandaag de frontlijn uit oktober 1914 verlicht door een mensenketting van 85 km lang. Van Nieuwpoort tot Ploesteert stonden 8.400 fakkeldragers klaar voor een groots opgezette WOI-herdenking.
Op negen plaatsen werden historische momenten uit de Eerste Wereldoorlog herdacht met grote vuurkunstwerken. Op drie symbolische torens werden bovendien de namen geprojecteerd van alle oorlogsslachtoffers: de Belforttoren in Ieper, de IJzertoren in Diksmuide en het Koning Albert I-monument in Nieuwpoort.

Het Lichtfront was het eerste grote evenement van het WOI-herdenkingsprogramma GoneWest van de provincie West-Vlaanderen. De organisatie vroeg aan omwonenden om hun lichten te doven en liet de straatverlichting in de buurt van het evenement uitschakelen. Ook De Lijn kreeg een alternatieve dienstregeling toegewezen.

Een kijkje nemen ter plaatse was echter niet eenvoudig: er waren slechts vier kijkzones voorzien. De provincie raadde dan ook aan om Lichtfront op radio of televisie te volgen. Ook in de deelnemende gemeenten was het indrukwekkende schouwspel te volgen op groot scherm.

Ontroerende prinses Elisabeth

Vooral het slotstuk in Ploegsteert was beklijvend. Koning Filip en koningin Mathilde hielden er halt aan de Ploegsteert Memorial, maar het was vooral de 13-jarige prinses Elisabeth die zich met haar eerste openbare optreden liet opmerken met een zelfgeschreven tekst in de drie landstalen. 'We zullen hen die hier gevallen zijn nooit vergeten. Het is nu aan ons, aan de jongeren, om de fakkel hoog te houden en net zoals vandaag een lichtfront te vormen', vatte ze het opzet van Lichtfront samen.

'Ik was echt ontroerd op het einde', aldus Guido Decorte (CD&V), eerste gedeputeerde van de provincie West-Vlaanderen die alles organiseerde. 'Ik had nooit verwacht dat dit zoveel teweeg zou brengen. Het was een succes van begin tot eind, van Nieuwpoort tot Ploegsteert. Dit is fantastisch voor de provincie, als organisator van Lichtfront. We wilden vele mensen betrekken en we hebben er velen gelukkig gemaakt. Dat geeft enorme voldoening.'

Bron: De Standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20141017_01327058

Commentaar:
Het is mooi om te lezen dat zulke gebeurtenissen zo'n eerbiedige herinneringen krijgen. Bij het projecteren van de namen van de overledenen vind ik goed, omdat er op die manier aan elke overleden strijder of inwoner individueel wat aandacht wordt gegeven. Ook wanneer ik de beelden zag, ben ik er van overtuigd dat deze bijeenkomst zeker nodig is voor de overlevenden. Uiteraard moeten de koning en koningin bij zulke gelegenheden aanwezig zijn, en de woorden van Elisabeth zijn natuurlijk een mooie aanvulling aan deze herinnering. Het is een mooi eerbetoon voor de Groote Oorlog die plaatsvond in 1914.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:04.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.