actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > NASLAG > Instellingen > Nationaal
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th October 2010, 12:16
Joke Valckx Joke Valckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Zandhoven
Posts: 14
Vader die kinderen verwaarloosde krijgt maar 3 jaar in beroep

De 52-jarige Luc Vanelderen, die eerder acht jaar kreeg voor onmenselijke behandeling van zijn dochters, heeft in beroep een fikse strafvermindering gekregen: drie jaar celstraf voor verwaarlozing.


Het hof vond de slagen niet bewezen en oordeelde dat er eerder sprake was van zware verwaarlozing dan van onmenselijke behandeling. Dat vertaalde zich ook in de strafmaat: hij ging van acht jaar naar drie jaar cel. Voor moeder Marina (50), die zwakzinnig is, werd net zoals in eerste aanleg de internering bevolen.

De beklaagden, afkomstig uit Sint-Truiden en nu woonachtig in Deurne, moeten hun twee jongste dochters een totale schadevergoeding van 45.000 euro betalen. Volgens het hof beseften ze niet wat ze hun kinderen hadden aangedaan.

Emmer als toilet
Het onderzoek ging op 16 juni 2007 van start nadat dochter Elke (nu 20, foto) aangifte deed van wat zij en haar vijf jaar jongere zus jarenlang hadden ondergaan. Ze werden mishandeld en vernederd, ook hun moeder werd niet gespaard.

De meisjes werden bijvoorbeeld maar één keer per maand met koud water en Dreft gewassen. Slapen moesten ze een tijdlang met drie op één stoel, of met hun hoofd op een tafel. Ze kregen eten uit blik, groenten kenden ze niet. Hun vader deed zijn behoefte vaak in petflessen.

Elke Vanelderen getuigde vorig jaar moedig over het helse leven dat ze jarenlang had. “Mijn zussen en ik moesten een tijd op emmers naar de wc gaan, alleen ‘s morgens en ‘s avonds. Vanaf een bepaald moment mochten we toch op het toilet, maar daar wilde mijn vader dan niet op gaan. Mijn moeder moest dan eerst tien keer over de wc-bril wrijven."

De oudste van de drie dochters, die nu 25 is, had in 2000 al met behulp van haar grootouders de woning verlaten toen het stel nog in Sint-Truiden woonde. De twee andere dochters bleven toen nog bij hun ouders wonen.

Door de correctionele rechtbank van Antwerpen werd vader Luc vorig jaar in oktober veroordeeld tot acht jaar cel wegens kinderverwaarlozing. Voor moeder Marina werd toen ook de internering bevolen.

Bron:
http://www.gva.be/nieuws/binnenland...-in-beroep.aspx

Motivatie:
Dit artikel gaat over en vader die zijn kinderen jarenlang mishandelde door hen niet te geven wat ze nodig hadden. De kinderen kregen bijvoorbeeld geen bed maar moesten op een stoel slapen. Dit artikel laat ons zien dat er nog steeds, ook hier bij ons, wantoestanden voordoen. De man in kwestie kreeg maar 3 jaar gevangenisstraf velen zullen dit onterecht vinden.
Dit onderwerp ligt volgens mij ook wel erg gevoelig, omdat het over kinderen gaat en aan kinderen kom je niet.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 17th October 2010, 15:24
Anneleen Verboven Anneleen Verboven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Beerse
Posts: 86
Misschien kan je iets duidelijker verwoorden waarom je hebt gekozen om dit artikel te plaatsen op actualiteit.org. In je verantwoording vind ik vooral een samenvatting van de tekst terug. Ook denk ik dat de plaats waar je het gepost hebt niet helemaal correct is, ik denk niet dat dit behoort onder de categorie naslagwerk, maar beter in een onderverdeling van de artikels over België behoort.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:23.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.